De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Afsteken
- Dit onderwerp bevat 78 reacties, 22 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 4 maanden geleden door
Bert van Lelieveld.
- AuteurBerichten
- 4 september 2007 om 19:06 #397
Eddy
DeelnemerHelp. Ik krijg het afsteken op de draaibank maar met veel moeite voor elkaar.
Wat doe ik verkeerd??
Situatie:
[img]http://www.vaeq.com/stoom/fotos/afsteek1.jpg [/img] De beitel staat op centerhoogte (eerder iets te laag dan te hoog).
Langsslede gefixeerd.
Met of zonder koeling, de beitel hapt.
Soms heb ik het gevoel, dat ik aanzet geef, maar dat de beitel het materiaal niet in wil, todat hij in 1 keer een “hap” pakt.
Resultaat, een oneffen oppervlak:
[img]http://www.vaeq.com/stoom/fotos/afsteek2.jpg [/img] Het geheel gaat ook met veel lawaai gepaard.
Heel graag advies.
Eddy.
4 september 2007 om 19:48 #3521Roy Wilms
DeelnemerEddy, wat voor materiaal is het? En wat voor toerental/snijsnelheid draai je? Denk dat het een combinatie is van een te hoge snelheid en materiaal.
Roy
4 september 2007 om 20:02 #3522Beunhaas102
DeelnemerAls ik naar de foto kijkt steekt de beitel veels te veel uit, span de beitel eerst korter in. Zet de beitel vervolgens haaks op het werktuk (bijv. tegen de klauwplaat of tegen de afgevlakte voorzijde van je product). Laag toerental houden, geleidelijk voeden.
Steek evt. in meerdere malen, dus eerst een keer steken, vervolgens een mm verder de gleuf iets breder steken, de beitel een halve mm weer terug, en daarna het product afsteken. Hierdoor ligt de beitel vrij aan de zijkanten, waardoor er minder trillingen zijn.
4 september 2007 om 20:02 #3523Eddy
DeelnemerVolgens mij is het automatenstaal. Ik heb het geprobeerd bij 420, 640,1000 toeren. Diameter werkstuk 40mm. 4 september 2007 om 20:06 #3524Beunhaas102
Deelnemer1000 toeren is veel te veel, en gevaarlijk (brekende beitelpunt), Toerental bij steken doe ik meestal op gevoel, maar hoger dan 400 is het zeker niet. Probeer nog eens een wat lager toerental, span de beitel eerst korter in, steek een gleuf breder als de beitel. Span de beitel weer verder uit, steek hem nu compleet af (zonder dat de beitel aan de zijkanten aanlopen). Zorg dat de beitel haaks staat tov. je werkstuk!
4 september 2007 om 20:12 #3525Rene Witteman
DeelnemerBeste Eddy, Als ik de foto goed bekijk zit er een hardmetalen plaatje in de beitel.
Probeer eens een beitel te slijpen uit toolbit, dit geeft beslist beter resultaat.
De hardmetalen plaatjes zijn relatief “bot” een behoren gebruikt te worden met een hoge aanzet en hoge snelheid.
Voor een stuk automatenstaal, rvs, aluminium o.i.d. heb je voldoende aan een stuk goed geslepen toolbit.
En dit geeft een zeer net resultaat.
mvg Rene
4 september 2007 om 20:52 #3526Eddy
DeelnemerIk zal morgen eens een toolbit gebruiken. Heb net wat geprobeerd met wat verschillende diameters bij toerental 420.
Maar hetzelfde resultaat. Lawaai en slecht snijdend. Bah.
De beitel iets onder het hart opgespannen helpt ook niet.
Was begonnen met de wielen van de Dacre.
4 september 2007 om 20:56 #3527Gompy
DeelnemerIk weet niet of je je bank de andere kant op kan leten draaien ? Zo ja, span dan je beitel op zijn kop in en steek dan af (wel de beitel op hoogte stellen !)
Je klauwplaat *zakt* altijd in de loop der tijd in het lager, zelfs nieuwe banken kunnen daar last van hebben.
Dat klein beetje speling zorgt er voor dat je beitel gaat *hakkelen*.
Het werkstuk wil als het ware op de beitel *klimmen*.
Door de draairichting om te draaien en de beitel omgekeerd te plaatsen hef je de speling in het lager op.
Die zgn speling komt omdat je altijd in de zelfde draairichting afdraait, men noemt dat ook wel rolspeling.
Wanneer je de lagerschalen gaat meten, dan zal je zien dat ze zelfs ovaal zijn met het *dieptepunt* onderin aan de kant van de beitelhouder.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.