Afsteken

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 79)
  • Auteur
    Frits
    Deelnemer

Als ik dit zo allemaal lees en mijn eigen slechte steek ervaring met mijn HBM bank er bij tel, dan denk ik: Ben ik even blij dat ik een lintzaagmachine heb. :D :D

Dat scheelt een boel rompslomp en de zaag dikte is slechts 1.2 mm en je hoeft er niet eens bij te blijven staan. 😉

Steek ze, mannen!

Frits

Alex
    Deelnemer

Als ik het verhaal van Rollementje lees vind ik mijn eigen ervaringen hierin terug. Het was mij ook al opgevallen dat het goed slijpen van de beitelhoek belangrijk is. Heeft iemand – vooral voor de beginners -ook een goede ilustatie bij de hand van een goed geslepen steekbeitel ?

Groeten Alex

Eddy
    Deelnemer

Ik heb dit gevonden.

Mark2007
    Deelnemer

Bedankt Eddy voor dat word document, ik heb het meteen uitgeprint, alle beitels netjes op een rij.

Mark

rollementje
    Deelnemer

Wat Eddy beschrijf klopt….voor gewone draaibeitels.

Voor afsteken is het het iets anders.

Voor hardere staal soorten hou de vrijloophoek in de buurt van een 6°à7°….bij het afsteken gaat deze hoek de schil dikte bepalen.

Voor het steken vloeiende te laten gebeuren , snijvlak (horiz) onder een hoek van een 8°….aan de linkse kan of rechtse kant van de beitel slijpen.

De twee hoekje (horiz ) van het snijvlak, hou je héél even tegen de steen, zodoende dat deze gebroken zijn ..

deze slijp wijze heeft dan eigenlijk drie snijvlakken , het hoofdsnijvlak staat onder een hoek van rond de 8°…..wat het schillen makkelijker maakt.

Voor lichtere banken zou ik niet verder gaan dan een 2à3mm beitel breedte.

2mm is voor max 50mm diameter / 3mm 75mm / .

De beitel altijd goed loodrecht op het stuk zetten.

Bij diepe steek groeven, altijd de groef dubbel zo breed maken als het snijvlak……zeker 50% van de diameter…..is dat de spanen/beitel nooit kunnen vastlopen……door uitzetting van het werkstuk en beitel .

Eddy
    Deelnemer

rollementje wrote:

Voor het steken vloeiende te laten gebeuren , snijvlak (horiz) onder een hoek van een 8°….aan de linkse kan of rechtse kant van de beitel slijpen.

De twee hoekje (horiz ) van het snijvlak, hou je héél even tegen de steen, zodoende dat deze gebroken zijn ..

deze slijp wijze heeft dan eigenlijk drie snijvlakken , het hoofdsnijvlak staat onder een hoek van rond de 8°…..

Is hier een tekening van te maken? Ik begrijp niet helemaal wat je met de verschillende hoeken bedoelt.

Alvast bedankt.

rollementje
    Deelnemer

Als iemand mij wilt vertellen hoe ik een tekening op dit onderwerp krijg, dan doen we dat.

Ben niet zo met deze site vertrouwt.

Kan wel tandwielen frezen, maar het pc gebeuren is wat minder[/img]

Eddy
    Deelnemer

rollementje wrote:

Als iemand mij wilt vertellen hoe ik een tekening op dit onderwerp krijg, dan doen we dat.

Ben niet zo met deze site vertrouwt.

Kan wel tandwielen frezen, maar het pc gebeuren is wat minder[/img]

Zie hier:

http://www.onderstoom.nl/documents/afbeelding_plaatsen.pdf” class=”bbcode_url”>http://www.onderstoom.nl/documents/afbeelding_plaatsen.pdf

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 79)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven