Afsteken

8 berichten aan het bekijken - 57 tot 64 (van in totaal 79)
  • Auteur
    Berichten
  • #3576
    norwin
    Deelnemer

    Erg verhelderend helemaal voor een leek als ik 🙄

    Complimenten

    #3577
    Joey
    Deelnemer

    Afsteken is gewoon gaan met de banaan.

    Zelf zit ik op de opleiding instrumentenmaker te leiden, en nee daar leren ze je dit niet:

    Zelf steek ik alles met beitelplaatjes van sandvik.

    ik ga uit van staal, dit omdat dit het meest voorkomende en hardste/taaiste materiaal is wat je dagelijks gebruik:

    1-40mm rond de 500 toeren (hangt van je bank af hoe dicht hij er in de buurt kan komen

    40-100 rond de 300

    en groter….nouja wie moet dat afsteken? dan zaag je het meestal.

    Zet de steekbeitel net iets verder dan dat je moet steken, zodat het product langer word. Zet de bank aan en draai met een soepele en vooral gestaagde beweging in 1 x tot ongeveer de helft van je materiaal, piepen kraken en aangewante geluiden/trillingen je bank kan dat heus wel hebben.

    Hierna zet je je beitel op de af te steken lengte, en steekt de rest van het materiaal door. Vaak omdat het product wat af word gestoken niet beschadigt mag raken leg ik er net voordat hij er af valt (meestal rond de 2-3 mm wat nog over is) een doek onder, hier komen wat spanen op maar dat zal altijd minder zijn dan dat hij in je spanenbak zelf valt!

    De meesten zijn het met mij oneens over deze manier van afsteken, maar afsteken is 1 van de ergste bewerkingen netzoals boren, en dus moet je niet bang zijn voor gepiep en rare trillingen.

    Echter raad ik dit niet aan bij een hele lichte machine, daarmee zou ik zelf met hss afsteekbeitels werken en hele lage toerentallen.

    #3578
    Thom Thom H
    Deelnemer

    hallo

    ik zelf heb 2 jaar werktuigbouwkunde gedaan nu doe ik al 1 jaar mechatronica. om te voorkomen dat hij gaat happen moet je de beitelpunt op centerhoogte zetten lager is nooit goed dan gaat hij juist happen. dan zal ik liever als het nbiet lukt om hem in het midden te krijgen zal ik um juist iets hoger ztten in plaats van iets lager. GEbruik het laagste toerental die op je draaibank zit. en geef niet te veel aanzet echt maar heel weinig en geleidelijk en gebruik heel veel snij olie

    #3579
    Joey
    Deelnemer

    Ben ik het totaal niet mee eens, als je hem erboven zet kan hij “erop gaan rollen” hierdoor breekt je beitel!

    Weinig aanzet leid vaak tot gepiep en getril, de juiste goede aanzet meestal een redelijk snelle (die je steeds versneld omdat de diameter kleiner word) is veel beter.

    Voor alu heb ik vaak een toerental van 800 :) [/img]

    #3580
    Thom Thom H
    Deelnemer

    ik schrijf hier ook alleen maar wat ik door de leraar krijg verteld

    #3581
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Joey,

    met het versnellen van je aanzet, ben ik het volledig oneens. Je moet proberen de aanzet van bijvoorbeeld 0.1mm/omwenteling te halen. Omdat onze banken niet sneller gaan lopen, naarmate je dichter naar het midden komt (alleen cnc en teach-inn banken kunnen dit), zul je continu hetzelfde moeten blijven draaien.

    Steekbeitel gewoon precies op centerhoogte zetten (net zoals iedere andere beitel). Te hoog of te laag is allebei niet goed. Daarnaast rustig toerental, en gelijkmatig voeden. Tevens niet vergeten, om de rem van de langsslede vast te zetten, omdat de slede nog weleens wil verschuiven. Het piepen en kraken komt meestal, doordat de steekbeitel de zijkant van de reeds gestoken gleuf raakt. Daarom bezit een steekbeitel met wisselplaten altijd een vrijloophoek. Een steekbeitel met toolbit heeft dit niet.

    Roy

    #3582
    Thom Thom H
    Deelnemer

    ik vin ook dat roy gelijk heeft je moet de aanzet niet verhogen maar wel het toerental maaar dat zal ik bij afsteken niet doen.

    #3583
    wijns
    Deelnemer

    Eddy

    Afsteken gaat ook op een lichte draaibank, zelf heb ik een fusan 189 (chineese emco 3 zeg maar) Met die kleine bank lukt het afsteken wonderwel, met automatenstaal tenminst. Met stubstaal is de diameter beperkt tot 10mm, meer lukt niet met 150 watt vermogen. Beiteltje is een geslepen toolbit van ongeveer 1mm breed.

    Ook met een geslepen zaagblad van een decoupeerzaag steek ik diameters van 20 mm af, wel veel snijolie gebruiken.

    Gebruik altijd heel scherp en smal gereedschap en dan moet het lukken.

    Groetjes Dirk

8 berichten aan het bekijken - 57 tot 64 (van in totaal 79)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven