Afwijking freesmachine

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Afwijking freesmachine

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 20)
  • Auteur
    norwin
    Deelnemer

Hallo allemaal, even een kleine vraag.

Van de week wilde ik exact een gaatje in een werkstuk boren.

Dus braaf met de kantentaster van Chrit proberen om de boor te positioneren.

Halve dikte van het kogellager plus de gewenste afstand.

Dit gedeeld door 0, 02 en ik kom op het aantal benodigde strepen, toch?

Affijn dit gedaan en toen zag ik op het oog al dat ik er meer als 1 mm naast zat.

Is de nonius versleten en is dit te herstellen of hebben ze in China andere millimeters dan wij hier hebben 😉 ?

Groeten Norwin

pfb
    Deelnemer

Moi Norwin,

Je hebt vast geen rekenfout gemaakt. Dus moet het liggen aan de nonius.

Het kan zijn dat je met het verdraaien de nonius hebt geraakt zonder dat het hebt gemerkt.

Een andere mogelijkheid is dat de nonius niet vast genoeg op de as zit, hij gaat dan slippen.

Is het een zonder schroefje, dan zit er meestal een plat veertje in. Die kun je iets bijbuigen zodat het iets strakker in de groef ligt.

Heb je rekening gehouden met de speling in je draadas.

In China hebben ze vreemde dingen maar daar zijn de millimeters over het algemeen ook echte millimeters.

Succes, Peter

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Norwin ,

Als je nonius niet voorzien is van een borg boutje kun je de nonius voorzien van een borgboutje bv :M 4 of 5

Zo ben je zeker dat de nonius niet slipt of versteld door stoten en aanraken.

MVG,

Chrit

norwin
    Deelnemer

Ik heb het twee keer geprobeerd omdat ik eerst ook dacht dat ik misschien de nonius heb verdraaid.

Maar ook na de tweede keer kwam ik op een royale afwijking.

Overigens op beide assen heb ik een forse afwijking.

Hmm daar klaagt mijn vrouw ook wel eens over.

Misschien komt het door de hobby 😉

Groeten Norwin

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Norwin ,

Bevestig een micrometer vast aan de freesbankkolom(magneet) en laat deze net tegen de werkstukklem aanliggen zet de nonius op nul en verdraai de nonius exact 1 omwenteling. speling eerst opheffen!!Doe dit met zowel de X als de Y as.

de afstand die dan aangegeven wordt is de spoed van de spindel.

Dit kan bv: 2.5 mm of 3 mm zijn of een ander getal. Tel de strepen op de nonius en deel de uitslag door het aantal streepjes.De meeste spindels hebben een spoed van 2.5 mm,3 mm of 4 mm per omwenteling.

De uitkomst kan 0.02 mm , 0.025 mm of 0.05 mm per streepje zijn.

Zo heb Je een controle over hoeveel afstand er verplaatst wordt per streepje.

Het is ook mogelijk dat Je het lagertje in de boorkop (freeskop) plaatst en dit tegen de werkstukklem breng tot het lager slipt en vervolgens de nonius exact een omwenteling verplaatsen,meet nu met de schuifmaat de juiste afstand tussen lager en klem.

De eerste methode is natuurlijk de beste.

Laat wat van Je horen.

groetjes ,

Chrit

norwin
    Deelnemer

En het verschil bedraagt maar liefst 0, 05 mm. Per omwenteling

Minder dan de bedoeling eigenlijk zou moeten zijn.

Groeten Norwin

Gep Engler
    Deelnemer

Hoi Norwin,

Er schijnen in Verweggistan inderdaad minder scrupuleuze fabrikanten te zijn die voor de onnozele amateur “andere millimeters” gebruiken:

Om voor de internationale markt slechts één versie te hoeven maken (dus géén aparte metrische en imperial versie), doen ze dan voor het gemak alsof 25 mm gelijk is aan 1 inch. Maar in werkelijkheid is 1 inch gelijk aan 25,4 mm.

Scheelt weer in de prijs!

Zo zag ik eens een machine waar op de zelfde schaalring van de dwarsvoeding een verdeling zowel in mm als in inch was aangegeven. Dus moest in elk geval één van de twee fout zijn!

Willekeurig rekenvoorbeeld:

Een omwenteling van de dwarsvoeding = 1 mm (denk je), maar als de spindel eigenlijk een “imperial” spoed heeft, is een omwenteling dan in werkelijkheid 25,4 / 25 = 1,016 mm. En die fout van 0,016 mm zit aardig in de buurt van de door jou vastgestelde 0,02 mm.

Ik heb natuurlijk geen idee of dit bij jou het geval is, maar het zou een verklaring kunnen zijn.

Gep

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hoi Norwin,

Je kunt het probleem met je freesbank oplossen middels het aanschaffen van 2 horizontale digitale linialen en je freesbank hiermede uitrusten op de X en Y -as.

Ook kun je contact opnemen met de leverancier van de freesbank en mogelijk een inruil met kleine bijbetaling voorstellen,als ik het goed heb is deze freesbank nog vrij nieuw.

Zelf had ik ook al het idee dat het probleem in de leispindel zat en deze freesbank voorzien was van een leispindel met imperial draad voorzien van een nonius met metrische schaalverdeling.

Ik wens Je succes

MVG,

Chrit

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven