Aluminium solderen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #603
    rudolf50
    Deelnemer

    Wie heeft er ervaring met het solderen van aluminium, het licht in de bedoeling om de wielen voor mijn te bouwen foden in elkaar te solderen.

    Op dit moment heb ik nog geen ervaring met aluminium solderen.

    Rudolf

    #5866
    willemvdm
    Deelnemer

    Ik heb in het verleden weleens met de brander aluminium gesoldeerd / gelast.

    Dit was erg moeilijk.

    Aluminium is moeilijk te lassen en solderen.

    Aluminium oxide smelt namelijk pas boven 2000 graden en het metaal zelf rond de 500 graden.

    Hard solderen op basis van aluminium/zilver wordt dus vaak rommelig.

    Solderen met een zink legering is erg zwak.

    10% van de sterkte van een hardsoldeerverbinding op basis van zilver of koper.

    30 tot 35 N/mm2

    Lijkt mj niet sterk genoeg voor wielen.

    Een goede Epoxy lijm is sterker!

    Ik las aluminium zelf met TIG.

    Groeten Willem

    #5867
    JAM
    Deelnemer

    Op de Oltimerdag in Tilligte heb ik een stukje alluminium soldeer gekocht van een man die daar stond te demonstreren. Volgens mij is dit een zink/alu + ? legering. Volgens de verkoper wordt de las sterker als het materiaal zelf en is het b.v. sterk genoeg om cylinderkoppen ed. mee te repareren.

    Ik heb het nog niet gebruikt…

    Heb je al eens overwogen om de wielen te gieten?

    #5868
    willemvdm
    Deelnemer

    Ik ken dat soort spul dat verkocht wordt op beurzen wel.

    Veel noem ik gewoon oplichters.

    Ik kocht er ook eens mileuvriendelijke neutrale roestoplosser.

    Stom wat dat kan natuurlijk niet.

    Thuisgekomen bleek het gewoon fosforzuur te zijn wat ik eeder al eens voor 10% van de prijs gekocht had.

    Maar dit soldeer ken ik persoonlijk niet.

    smelt het rond 200 graden is het zink.

    smelt het rond 500 graden is het aluminium.

    Een aluminium cilinder kop lassen is vrijwel onmogelijk omdat het aluminium altijd vervuild is.

    Een gietstuk is enigsins poreus en een scheur zal volzitten met vuil en oxidatie.

    Aluminium lassen of solderen gaat alleen als het 100% schoon is.

    Groeten Willem

    #5869
    onkie
    Deelnemer

    Heb gister 40 staven Durafix afgehaald, kun je (vind ik) tamelijk eenvoudig aluminium mee solderen. Ben nu een warmtewisselaar van alu.plaat 0,5 mm dik aan het maken, T-verbindingen haaks op elkaar, oersterk, buigt alleen boven de soldeerrups.

    Opspannen en steunen doe je met behulp van chamotteplaat (moderne vuurvaste steen tot 1300 gr C, openhaardeninstallateur), dat kun je met een houtzaag op maat zagen. Zo houd je tevens de warmteafvoer in de hand en voorkom je heet worden/verbranden van je werlbank.

    Gietstukken solderen/opvullen gaat ook prima, maar wel goed schoonmaken. Eventueel eerst wat afslijpen en/of in een vetoplosser laten weken.

    Voor je een gietstuk soldeert/vult zet je het eerst in de (keuken)oven om op 200-250 graden C voor te verwarmen. Laat een gietstuk ook weer langzaam afkoelen (in oven of onder zand).

    Dolle schroefdraden kun je uitboren, geheel opvullen, gat boren en van nieuwe schroefdraad voorzien.

    Het beste kun je een gewoon butagasbrandertje gebruiken, want met een lasbrander loop je het risico dat je werkstuk per ongeluk te heet wordt, week wordt en in elkaar zakt. Dunne plaat kan ook met een zware soldeerbout 250+W of een buta/propaan gasgestookte soldeerbout (als van loodgieters).

    In plaats van een staalborstel (zie gebruiksaanwijzing Durafix) kun je ook met een kraspen in de eerste vloeibare soldeerlaag krassen, dat bespaard soldeer en je soldeert dan smaller (bespaard ook soldeer).

    Ik ben geen stoomman, maar zag toevallig de vraag en wil mijn ervaring wel delen.

    #5870
    Mark2007
    Deelnemer

    Er zijn meerdere merken, Durafix is er een van, de andere die je vaak op beurzen tegenkomt is alulite.

    Allulite heb ik gezien onlangs op een oldtimershow in Rosmalen, ik heb hem toen een stukje laten solderne op oud aluminium en zowaar ik kreeg het er niet uitgepeuterd met een kraspen, wel was de scheur van te voren schoongeslepen maar het viel me op dat het toch nog zo sterk was, vloeitemp was rond de 350 graden (volgens de verkoper).

    Ik heb het overigens niet gekocht omdat ik 16 euro voor zo’n klein stukje wel erg duur vond.

    Mark

    #5871
    onkie
    Deelnemer

    Voor die 40 staven, 45 cm x 3 mm, met 2 rvs borsteltjes heb ik 71,60 betaald.

    Dat is goedkoper dan zilversoldeer.

    Per 5 zijn ze verhoudingsgewijs duurder en per 100 goedkoper.

    #5872
    onkie
    Deelnemer

    Ik kreeg de vraag waar Durafix te koop is.

    Even Googelen op “aluminium solderen” en het staat bovenaan.

    Prijzen, verzendkosten en specificaties staan op de site.

    Het is postorder maar afhalen kan ook (Emmeloord, op afspraak).

    Twee e-mails met vragen werden binnen 24 uur beantwoord :)

    Er zijn diverse Durafix video’s op het web te vinden met voorbeelden, sommige zijn van stuntelaars die het toch voorelkaar kregen :)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven