analoog uitlezen?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    rickveerman
    Deelnemer

hallo ik ben nieuw hier en niet echt ervaren met treinen en dergelijke

echter ben ik wel bezig met verspaning en vroeg me af of er iets van een analoog uitlees systeem voor een freesbank is.

ik heb een poos terug bij hbm een set digitale uitlees latten aangeschaft maar deze zijn zeer gevoelig voor koelvloeistof dus vroeg ik me af of hier al tekeningen voor zijn of dat ik er zelf een gooi op zou moeten doen?

rikske
    Deelnemer

hoe kan jouw koelwater in de latten geraken?

plaats eens een foto indien mogelijk.

montage foutje ?

mvg

Rikske

Marcel101
    Deelnemer

Hallo Rick.

Ook ik begrijp je vraag niet goed. Al dit soort machines hebben een analoge uitlezing. Die bestaat uit de schalen echter de wielen waarmee je de langs-, dwars-, en hoogte-verplaatsing regelt. Bij een beetje machine kun je die schalen op nul zetten op elk gewenst punt. Ze hebben een verdeling van o-100. Heeft de spindel waarmee je de verplaatsing regelt een spoed van 2 millimeter dan is 1 streepje op de schaal dus 0,02 mm.

Maar dit is vast niet wat je bedoelt.

Vriendelijke groet,

Marcel

rickveerman
    Deelnemer

hallo bedankt voor de reacties helaas kan ik op dit moment niet een foto maken,

om de situatie te beschrijven de koelvloeistof blijft onder de machineklem “hangen” en druipt van daar verder op de latten , het is niet veel maar heb gemerkt dat 1 druppel al genoeg is voor een storing.

tevens ben ik me bewust van de nonius maar het optellen is voor mij enigszins wat vervelend ( op 150 mm lengte de slagen tellen ben ik gewoon bang dat ik 1 keer te weinig doe en dan opnieuw mag beginnen)

vandaar dat ik zat te denken om een latje te plaatsen met daar op een op diameter gedraaid rubberen wiel (ivm slippen) en zorgen dat 1 rotatie een verdeling geeft van 1 cm (mogelijk ook mm maar voor het prototype wou ik daar mee beginnen)

rikske
    Deelnemer

je hebt je latten toch niet ondersteboven gemonteerd

de latten dienen met de opening naar onder te zitten,

of heb je latten met de uitlezing zoals een schuifmaat?

rickveerman
    Deelnemer

heb gecontroleerd en de latten zijn wel goed geplaatst (op draaibankje en de freesbank werken ze goed zolang er geen vocht bij komt maar zoals al aangaf heb ik moeite te zorgen dat dit niet voorkomt met de lat onder de machineklem, dus zat ik te overwegen er een extra “klokje” op te monteren zodat ik droog de elektro uitlezing kan gebruiken en als ik koeling nodig heb analoog als plan B heb

maar klinkt niet als een bekend systeem wat ik in gedachten had ( naja time to bodge it up)

pfb
    Deelnemer

Moi Rick,

Is een klein kapje onder de machineklem en boven de lat een oplossing?

Een stuk perspex of aluminium aan de klem gelijnd doet het al als het maar uitsteekt.

Langs komen kan ook, ik woon 18 km van je af. En twee weten meer dan één.

Groet Peter

Gep Engler
    Deelnemer

Hoi Rick,

Enkele mogelijkheden:

1) Waar jij volgens mij aan denkt, was een wat ouder professioneel systeem uit het pré digitale tijdperk, namelijk de “Trav-A-Dial“.

Zie: http://www.lathes.co.uk/trav-a-dial/” class=”bbcode_url”>http://www.lathes.co.uk/trav-a-dial/

Of zoek op internet naar “Trav-A-Dial” dan vindt je voldoende informatie.

Ik vermoed dat daar 2e hands nog wel aan te komen is.

2) Eenvoudig: een al of niet instelbare liniaal (bij voorbeeld een stuk rolmaat) toevoegen.

Sommige kleinere machines hebben dat standaard; zie o.a. de Proxxon kruistafel KT70

https://www.kruis.nl/accessoires/proxxon/kruistafels/proxxon-micro-kruistafel-kt-70” class=”bbcode_url”>https://www.kruis.nl/accessoires/proxxon/kruistafels/proxxon-micro-kruistafel-kt-70

Klik op plaatje voor grotere foto.

3) Voordat ik overging op digitaal, heb ik wel eens overwogen om een mechanische slagenteller aan elk van de handwielen te koppelen.

Wellicht heb je hier wat aan. In elk geval succes ermee!

Gep

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven