as 1:8 + hydroliek componenten

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek as 1:8 + hydroliek componenten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    trix
    Deelnemer

goedenavond,

ik weet dat dit een stoom georienteerd forum is, maar ik heb een vraag die julie ook wellicht kunnen/willen beantwoorden.

ik heb wat hydrolische componenten nodig, en nu zag ik een pomp http://www.hydraulicworld.nl/products/216/TANDWIELPOMP-10C1.html?groupId=20” class=”bbcode_url”>http://www.hydraulicworld.nl/products/216/TANDWIELPOMP-10C1.html?groupId=20

die een uitgaande as heeft met de maat 1:8 en ik dacht ook een spie (niet 100 % zeker).

mijn vraag is: kent iemand deze as?, is dit gangbaar ?, zijn hier adapters voor (b.v. taper-locker)?

nu ik toch aan het vragen ben :) denken jullie dat het mogelijk is om zelf hydroulische componenten te maken (heb draai en freesbank). ik vind bijzonder weinig info op het net wat betreft zefbouw pompen en ventielen. zelfs zo weinig dat ik mij afvraag of het wel mogelijk is.

links naar een site zijn uiteraard van harte welkom.

ik hoop dat ik niet teveel of-topic ben wat dit forum betreft, anders verneem ik het wel.

alvast bedankt voor de reacties.

rovi
    Deelnemer

Hey Trix,

In princype is alles te maken en ook te koop.

Ik ben stoom amateur , bouw een Fowler steam road engine.

Maar heb een kleine ondernming in engineering van machinebouw.

Wij gebruiken regelmatig hydr componenten, maar maken ze ook wel eens zelf.

Vertel eens wat je van plan bent , misschien kan ik je daarbij wel ondersteunen.

Gr Rovi

trix
    Deelnemer

hallo rovi, bedankt voor u reactie.

ik ben een leopard tank schaal 1:5 aan het bouwen, duidelijk een andere tak van de modelbouw als stoom en aan verwanten. het is wat groffer van opzet.

de aanfrijving die ik nu aan het bouwen ben is: een honda 5,5 pk motor met een koppeling, versnellingsbak en diferentieel van een lelijk eendje

vervolgens 2 rempompen, remklauwen en schijven van een scooter.

ik ben die bak met servo motoren aan het sturen.

het is nog langer niet klaar, maar so far so good.

hier een link van mijn bouwverslag: aanrader als je van foto’s houd :)

http://www.createforum.com/modeltanks/viewtopic.php?t=108&mforum=modeltanks” class=”bbcode_url”>http://www.createforum.com/modeltanks/viewtopic.php?t=108&mforum=modeltanks

de voorgenoemde opzet kent 2 nadelen, ten eerste kan de tank niet pivoteren (een rups vooruit en de andere achteruit) en ten tweede is deze opzet nogal storingsgevoelig omdat er redelijk wat zelfbouw electronica op zit met een nogal complex programma, wat allemaal goed afgeschermd moet worden.

nu heb ik van de week een freesbank gekocht, en zodoende kwam ik op het idee van hydroliek. dit kent veel voordelen sterk, robuust, kan tegen vuil & water.

zo’n hydroliek opzet zal dan de volgende eigenschappen moeten hebben:

– pomp die aan de 4-takt honda word gekoppeld. ik denk een tandwiel pomp, maar mischien ook een regelbare plunjerpomp om het debiet te regelen i.v.m. de rijsnelheid ?

– 2x motor (tandwiel) voor de rupsen die zowel links als rechtsom kunnen , meteen de vraag stellen waarom die motoren een draairchtings voorkeur hebben ? voor mijn gevoel maakt het niet uit van welke kant de olie binnenkomt. en is een tandwielpomp en motor hetzelfde ?

– 2x ventiel om die motoren te sturen, linksom, rechtsom en een ik denk een midden stand die het mogelijk maakt dat de motor kan uitdraaien. die ventielen wil ik aansturen met de servo’s die ik nu ook al gebruik.

– 2x het meest simpel ventiel om de remklauwen aan te sturen.

– en de benodigde componenten betrefende overdruk, mano meters en eventueel snelheids regel ventielen.

– eventueel een oliekoeler omdat er geen groot buffertank geplaatst kan worden waardoor de zelfde olie vaak rond moet.

hoe regel je bijvoorbeeld het beste de rijsnelheid ? de honda motor op een constant toerental en dan met een snelheidsregelventiel of een proportioneel ventiel de snelheid regelen.

of zou je door het toerental van de honda te regelen ook de snelheid kunnen regelen (meer/minder liters/minuut).

ik ben slechts nog in de orientatie fase, maar het idee begint mij steeds meer aan te spreken.

maar als je dit alles moet kopen ga je al snel naar de, pak hem beet 800 euro.

zoals al vermeld heb ik een freesbank aangeschaft, en daarmee moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld ventielen te maken, het probleem zullen de afdichtingen zijn. pompen en motoren moet ook kunnen, mischien zal ik de tandwielen moeten kopen maar dat is niet erg.

ook zou ik graag willen weten hoe ik moet uit rekenen hoe groot alles moet zijn, hoeveel liters/minuut ? hoeveel bar ? de tank zal naar schatting 250 kg gaan wegen.

het is een heel verhaal geworden met veel vragen, maar ik wou het zo kompleet mogelijk uit een zetten, zodat iedereen een goed beeld heeft wat mijn planen zijn.

Kloppertjes
    Deelnemer

Die aanduiding 1:8 slaat op de zogenaamde Coniciteit van de as (Het uiteinde loopt dus taps toe)

Coniciteit is (D-d):L Waarbij L de lengte van de conus is, D de hoofddiameter van de as en d de kleinste diameter van de conus.

Voor het aansturen van hydraulica bestaan vele verschillende manieren. Zelf ben ik daar niet zo’n ster in dus kan ik u niet verder helpen.

Een tandwielpomp/motor is andersom te gebruiken als motor/pomp, bedenk wel dat het ding altijd is geoptimaliseerd voor een bepaalde taak en dus zeker niet zo efficient zal zijn als hij andersom werkt. De draairichtingsvoorkeur heeft te maken met de vorm van de kamer, ook hier geldt weer, andersom zal ie wel werken, maar de kamer waar de tandwielen in draaien is zo gevormd dat deze zo efficient mogelijk werkt met zo min mogelijk lekstromingen. Bij omgekeerde stroomrichting werkt alles gewoon minder efficient.

Uiteraard zal het wel mogelijk zijn om zelf hydraulische units te bouwen maar bedenk wel dat het gemiddelde hydraulische systeem is ontworpen om te werken met een druk van 200 bar of hoger. De eisen die je dan moet stellen aan passingen en afdichtingen worden gigantisch hoog en het wordt dan al snel onrendabel om zelf dit soort dingen te bouwen.

trix
    Deelnemer

de afdichtingen zullen inderdaad zeer goed moeten zijn (al vind ik een werkdruk van ca. 75 bar ook heel mooi), maar deze afdichtingen zijn waarschijnlijk gewoon te koop, manchetes, zuigerafdichtingen en dergelijk.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven