autogeen solderen/lassen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek autogeen solderen/lassen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    cornelis1945
    Deelnemer

Beste mede hobbyisten.

wie kan mij zijn ervaring uitleggen van autogeen hardsolderen met dat kleine spul van de bouwmarkt.

ik heb in het verleden er veel mij gewerkt;wij hadden vroeger een smederij en daar stond 2 grote flessen zuurstof en acetyleengas,maar dit was voor groot en veel werk.

Ik heb soms werkstukjes die ik wil hardsolderen met fosforzilver en dit vereist en temp.van 800 graden.

alvast bedankt.Cees

marcel s
    Deelnemer

Hallo Cees

de autogeen hardsolderen met dat kleine spul van de bouwmarkt

werkt bij klein spul

maar heeft niet genoeg vermogen voor het grotere spul

het is ook behoorlijk duur zuurstof is na 10 a 15 minuten op of sneller op

[img]http://i734.photobucket.com/albums/ww341/hputten/Algemeen/lastoestel_2_W.jpg[/img]

dus kijk op marktplaats voor een zuurstof fles let op datum van fles

en propaan samen met zuurstof werkt goet de vlam word ongeveer 2800 graden wat meer dan warm genoeg is voor het hard solderen

succes

groet marcel

pfb
    Deelnemer

Moi Cornelis,

Met een kaars kun je ook hardsolderen, de vlamtemperatuur zit ruim boven de 1000 graden. Het gaat ook niet om de temperatuur maar om de hoeveelheid warmte die je nodig bent. Dus welke temperatuur verhogende elementen je ook gebruikt, vast (kaarsen, hout), vloeibaar(olie, benzine) of gasvormig (propaan/butaan, acetyleen) maakt in principe niet uit. Je moet kijken, inschatten, hoeveel warmte je nodig bent, dat heeft met ervaring te maken en die kun je “verkrijgen” bij je collega’s in stoom.

Die kunnen je een aantal vaste regels leren die je altijd in de gaten moet houden. B.V. schoon werk, goede concentratie van de vlam, ventilatie e.d..

Een tip, geen dure ovenstenen voor de isolatie kopen, Yton blokken werken ook.

Vraag maar raak, ook ik wil graag van anderen leren omdat je nooit zo oud wordt om zelf alle fouten te maken.

Groetjes Peter

cornelis1945
    Deelnemer

Bedankt voor de goede raad, Marcel en Peter,

ik weet uit ervaring dat je met groter materiaal er veel energie in moet stoppen.

Waar het mij om gaat de capaciteit van de flesjes of vullingen. en dat heeft

Marcel mij goed uitgelegd. groeten Cees

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven