De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Automatische Tapkop
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 1 maand geleden door
Teus.
- AuteurBerichten
- 26 oktober 2011 om 09:11 #1185
Teus
DeelnemerIk ben op zoek naar een voor de hobby betaalbare automatische tapkop voor in de frees of draaibank. Ik tap hoofdzakelijk in aluminium en messing van (M2) M3 -M6. nu kwam ik deze tegen van HBM. Heeft iemand ervaring met deze tapkop?
B.v.d.
Teus
Beschrijving:
Quote:
Omkeerbaar Tapapparaat,geschikt voor gebruik op boormachines.Voor het tappen van doorlopende of blinde gaten met standaard tappen.
Met automatische omkeerinrichting met een dubbele omkeersnelheid en
een aan te passen frictiekoppeling voor het voorkomen van het breken van de tap.
[img]http://buitelaar.nl/uimages/2860_1.jpg [/img] 9 november 2011 om 13:45 #8913Edwin
DeelnemerHallo Teus, Ik ben nu nieuw op dit forum.
Ik ben in het gezit van de getoonde tapkop. De tapkop is van SOBA. Ik heb er M12 gaten in automatenstaal getapt. De slipkoppeling werkt goed. In eerste instantie moet je die te los afstellen. Naar behoefte stel je die dan zwaarder in. Goede snijolie is zeer belangrijk.
Het automatisch omkeerinrichting vind ik niet goed werken. Gewoon negeren en de draairichting van spindel zelf omkeren. Ik ben er tevreden over.
Ik weet niet hoe de kop werkt bij aluminium en messing en bij de kleine tapmaten. Ik werk voornamelijk met staal en RVS.
9 november 2011 om 13:54 #8914Teus
DeelnemerEdwin wrote:Het automatisch omkeerinrichting vind ik niet goed werken. Gewoon negeren en de draairichting van spindel zelf omkeren. Ik ben er tevreden over.
Bedankt voor de info Edwin,
De automatische omkeerinrichting is juist een eigenschap wat goed moet werken voor mij. Anders kan ik wel een “normale” tapkop kopen met alleen een slipinrichting. Scheelt ook nog een hoop geld
😉 Bedankt,
Teus
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.