automatische voeding, hoeveel toeren per minuut?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek automatische voeding, hoeveel toeren per minuut?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Mark2007
    Deelnemer

ik ben wat aan het klungelen met het maken van een automatische voeding door middel van een electromotortje, die draait nu 55 toeren per minuut, wat doet een beetje normale draaibank op automatische voeding aan toeren per minuut ? dan kan ik met tandwielen die van mij aanpassen.

Mark

Foden_sam
    Deelnemer

Hallo Mark,

Zonder een direct antwoord op je vraag omtrent de voedingssnelheid te kunnen geven zou ik je willen aanraden om een toerenregeling toe te passen en een slipkoppeling om brokken te voorkomen. Er heeft in O.S. ooit een tekening en beschrijving gestaan van een voeding voor een frees, maar ik weet helaas niet meer in welk nummer of jaar. Je zult dat op kunnen zoeken in de index denk ik. Dat ontwerp was gebaseerd op een gelijkstroom motor bijv. een ruitenwissermotor. Ik heb dat zelf ook zo toegepast jaren geleden en dat werkt nog steeds naar tevredenheid.

Succes verder met puzzelen.

Mark2007
    Deelnemer

op het motortje zit een slipkoppeling die ik naar wens in kan stellen, en inderdaad is het de bedoeling om het regelbaar te maken en uiteraard links en rechtsom te laten draaien, het enige wat ik moet weten wat een ‘normale’snelheid is, 55rpm lijkt mij in iedergeval veel te veel.

Mark

Mark2007
    Deelnemer

weet niemand hoeveel cm een automatische voeding het geheel naar links of rechts per minuut laat gaan om een beetje mooie gladde afwerking te krijgen ?

Mark

ger
    Deelnemer

Je kan niet zomaar zeggen wat het aantal toeren is, want dit is gerelateerd aan het toerental van de spindel.

0,2 betekent 0,2 mm verplaatsing per omwenteling van de spindel.

Je zal dus per toerental uit moeten rekenen hoeveel omwentelingen je voedingsas moet draaien om aan een bepaald voedingssnelheid te komen ;)

Om na te draaien is ook niet eenduidig antwoord te geven , zelf geslepen beitels met een zeer kleine neusradius kan je tussen de 0,1 en 0,05 per omwenteling geven voor een mooi resultaat, maar heb je een grotere neusradius, dan zal de snelheid omhoog moeten.

Ook het ene metaal is het andere niet , je zal hiervoor een beetje moeten experimenteren.

Begin met een goed geslepen beitel, en juist toerental, en pas daar je voeding op aan, een te lage voeding resulteert in overmatig slijten van je beitel ( en dus ook een niet mooi oppervlak) ook de aanzet speelt een rol, of je nu 0,1mm afdraait of 3 mm is een groot verschil , je beitel moet snijden en niet glijden.

Will
    Deelnemer

Beste Mark

Ik heb op kerstavond even voor je gekeken maar het is niet zo maar te zeggen hoeveel toeren de aandrijving moet maken, het is afhankelijk van de spoed van de transporteur as.

Bij mijn draaibank is de kleinst verplaatsbare mogelijkheid 0.025 mm, bij 80 omwentelingen van de hoofdas heeft de transportas 8,5 omw per min

bij de hoogste draaisnelheid van de hoofdas bij mij 1600 omw draait de transportas 85 omw per min.

Bij de grootst verplaatsbare mogelijkheid bij mij 0.25 mm zou de draaisnelheid van transportas 20 x moeten zijn.

Ik kon dit niet controleren want zo snel kan ik niet tellen en ik kan niet bij een aseind komen om mechanisch te meten.

Ik hoop dat ik je opweg geholpen heb, in elk geval prettige feestdagen

Will Baakman

Mark2007
    Deelnemer

ok, Will en Ger, de snelheid is bij jullie inderdaad afhankelijk van de omwentelingen van de hoofdas, bij een snelheid van zo’n 800 rpm(wat ik meestal gebruik) zou de verplaatsing zijn 2.2mm per minuut minimaal en 5.1cm per minuut max ?

het is bij mij een beetje rommelig omdat de snelheid van de electromotor niet gekoppelt is aan die van de hoofdas.

Mark

ger
    Deelnemer

Bij 800 rpm en verplaatsing van 51 mm per minuut is per omwenteling 51/800 = 0,06375 mm.

Net genoeg om in veel gevallen te kunnen nadraaien.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven