Automatische voeding op Opti BF20 >update 14-11<

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Automatische voeding op Opti BF20 >update 14-11<

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 23)
  • Auteur
    rolfm
    Deelnemer

Hoi Roy,

In duitsland is er een CNC forum genaamd Peters CNC Ecke http://5128.rapidforum.com

Daar staan oa onzettend veel topics over de BF20 (niet alleen CNC)

Ik heb even gezocht op vorschubeinrictung bf20 en oa onderstaand topic gevonden

Het kan overigens zijn dat je niet direct toegang krijgt maar eerst een

account moet aanmaken

http://5128.rapidforum.com/topic=115272151665&search=Vorschubeinrichtung,bf20

Groeten Rolf

Roy Wilms
    Deelnemer

Oke, bedankt voor de tips.

Zijn er hier mensen, die ook interesse hebben in een dergelijke voeding? Wil zelf iets goeds gaan maken (denk aan een motor met inwendige overbrenging, tandriem met tandriemschijven en een electrische aansturing).

Roy Wilms

Roy Wilms
    Deelnemer

Ik heb zojuist alle spullen besteld voor de aandrijving. Als dat binnen is, ga ik de omkasting optekenen, en de frameplaat waar de motor etc op komt te zitten. Als dat klaar is, alles monteren en aansluiten, en dan testen!

Roy

rolfm
    Deelnemer

Hallo Roy,

Ik ben , en ik denk vele met mij, benieuwd hoe een en ander er uit gaat zien en van welke onderdelen (Conrad?) je allemaal gebruik gaat maken

Kun je al een tipje van de sluier oplichten hoe je een en ander uitgedacht hebt?

Groeten Rolf

Mark2007
    Deelnemer

Ja ik ben inderdaad ook benieuwd wat voor stukje vakwerk dit gaat worden.

Mark

Roy Wilms
    Deelnemer

Heren

het worden idd allemaal conrad delen. Een transmissiemotor (1:50) met een tandriem-eindoverbrenging naar de as van de machine. Maximum koppel wordt 2,75Nm (op de as van de tafel) bij een maximum voeding van 360mm/min. Eilgang zit er niet op.

Het viel niet mee om een motor te vinden die:

-betaalbaar is

-sterk genoeg

-genoeg snelheid bij een groter koppel

Daarnaast heeft zo’n 12V motor nogal wat stroom nodig (12A max) Hier was geen kleine inbouwvoeding voor te krijgen. Ik heb ervoor gekozen om een voeding van 6A te nemen, waarmee ik net de bovenstaande gegevens kan halen. Maar 2,75Nm bij 360mm/min lijkt me genoeg voor de BF20. (een cnc aandrijving van optimum zelf levert ook 2,75Nm)

Het snelheid wordt regelbaar van 0-360mm/min. Daarnaast komt er een schakelaar in te zitten voor linksom-uit-rechtsom.

e.e.a. wordt ingebouwd in een metalen kastje, met evt opdrukken bij de schakelaar en potmeter. Dit kastje komt weer op een alu frameplaat, waar alles op gemonteerd zit. (zodat je er altijd inkunt, zonder alles te demonteren.)

Verder komt er in het kastje nog een kleine ventilator, om de voeding te koelen.

Wordt vervolgt

Roy Wilms

Beunhaas102
    Deelnemer

Maak je er ook nog een begrenzer op? Zodat de tafel niet met 2,75Nm tegen je eindpunt aanloopt?

Roy Wilms
    Deelnemer

nee. maar volgens mij zitten die op de voeding zoals je die krijgt van vertex/hbm/optimum ook niet. Gewoon opletten kan ook helpen, en anderes een zekering van 6A ofzo. (kan het de motor iig nooit kwaad doen)

Roy

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven