Beitelplaatjes

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Anonymous
    Deelnemer

Hallo,

Wie kan mij wat wijzer maken i.v.m. de verschillende soorten beitelplaatjes.

Waarvoor worden de verschillende vormen gebruikt en hoe kan je herkennen welke types voor welk draaiwerk en voor welk metaal ze gebruikt worden

mvg guido

Mark2007
    Deelnemer

http://www.secotools.com/template/start.asp?id=2723

seco heeft een kleurcode systeem op hun plaatjes (het doosje) wat aangeeft vor welke soort materiaal ze geschikt zijn.

Mark

Roy Wilms
    Deelnemer

Guido,

de techniek van beitelplaten is behoorlijk complex. Er zijn heel veel soorten, voor nog veel meer toepassingen. Ik gebruik meestal universele platen. Deze zijn voor meerdere materialen geschikt.

Ook is het een belangrijke keus, voor welk merk je gaat. Neem je de boterplaatjes van bijvoorbeeld buitelaar, of neem je kwaliteitsplaten van sandvik/seco/kennametal…… De kwaleit van de laatste platen is vele malen beter, en de standtijd ook, maar daar is de prijs ook naar.

Ik gebruik platen van sandvik, omdat ze zeer goed zijn, en ook de service is er prima.

Roy

Mark2007
    Deelnemer

Ik had een setje beitels van quantum gekocht en daar zaten hun standaard beitelplaten op, geweldig ging het niet tot ik op marktplaats een stel beitelplaatjes kocht van seco, dat was een wereld van verschil.

Mark

peterve
    Deelnemer

Ik raad iedereen aan als je een diamant slijpschijf kunt kopen voor HM te slijpen om dat te doen

Enkele jaren geleden waren ze te koop op de zwarte markt in Beverwijk

Let op de beste voor dit doel zijn die met een binding die lijkt op bakeliet

De galvanisch gebonden zijn minder geschikt nmm

Dan kun je zelf je HM beitels maken en/of slijpen

HM geslepen met die groene stenen is echt niet te vergelijken met diamant geslepen

Je kunt zelf je beitels maken door een wisselplaatje op een stuk metaal te hardsolderen Werkt perfect

Peter

Mark2007
    Deelnemer

HM (Hardmetaal) slijp je niet met een groene schijf maar met een witte, wida slijp je op een groene schijf(en als het echt niet anders kan pruts je op een witte met veel koelen).

Diamant slijpschijven zijn mooi maar wel prijzig

Mark

Rene Witteman
    Deelnemer

Mijn beste……

Zie hieronder mijn eerder geplaatste bericht,

Staat veel over geschreven in het draadje “gladdraaien'” werkplaatstechniek.

De hardmetaalplaatjes welke jij gebruikt zijn in principe voor het snel en

veel verspannen voor de wat (hardere en taaiere) materialen.

Onze Duitse buren hebben deze gesinterde plaatjes en beitels ontwikkeld speciaal voor de oorlogsindustrie waarbij ze snel en veel moesten verspannen.

De hoofdbestanddelen zijn Wolfraamcarbide vroeger ook wel met de merknaam WIDIA (wie diamant) gelijk aan diamant.

Uitermate geschikt voor het draaien van rvs, ongelegeerd en gelegeerd staal en noem maar op.

Dit betekend dan ook i.v.m. de constructie en opbouw van de beitel…

VEEL voorzetten en SNEL draaien blauwe krullen laat ik maar zeggen.

Al met al is het dus beter om messing gewoon met toolbit te draaien

voor een mooi glad resultaat.

Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die van alles draaien met de bovenstaande plaatjes, blijf dit vooral doen als je er een goed resultaat mee boekt.

Maar er zijn duizenden soorten en type plaatjes en deze worden op de diverse beurzen en markten aangeboden.

Nu begrijp je dan dat deze niet altijd voor het juiste doel worden gebruikt.

In ieder geval veel succes

mvg Rene

Roy Wilms
    Deelnemer

Rene,

sorry hoor, maar wat jij verteld is onzin. Platen zijn echt niet allemaal bedoelt om veel voor te zetten. Ze zijn er idd wel bij ja. Maar als je een universele plaat neemt, kun je bijna alles wel doen. En wat wil jij voorzetten dan? 0,1mm? Als je zo weinig gaat afdraaien, ben je verkeerd bezig.

In de industrie worden gewone snelstalen beitels nog maar heel weinig gebruikt. Bijna alles gebeurd met platen. (en echt niet al het industrieële werk is zwaar verspanen.)

Roy

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven