Beitelplaatjes

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Jord
    Deelnemer

hij is een echte prof zo te lezen op diverse onderwerpen

Jord
    Deelnemer

Dit antwoord had ik niet verwacht wat jammer nou

Gompy
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

Daarom zijn we ook zo blij met een prof. zoals Gompy………….

Die kan ons allen haarfijn vertellen hoe een hobbyist moet werken.

Want ja we zijn natuurlijk maar hobbyisten hier.

Jammer van dit antwoord, ik val je nergens op aan en toch zo’n opmerking.

Laat ik het ook maar hierbij houden…..

Jord
    Deelnemer

ik ook niet maar wat is er verkeerd aan mijn naam het is mijn vak, ik ben al meer dan 23 jaar elke dag beroeps matig mee bezig.

Gompy
    Deelnemer

Safecracker wrote:

ik ook niet maar wat is er verkeerd aan mijn naam het is mijn vak, ik ben al meer dan 23 jaar elke dag beroeps matig mee bezig.

Ik kan niet oordelen waarvoor jij de betreffende setjes wil gaan gebruiken en of je dat al 23 jaar legaal doet, maar je moet toegeven dat *safecracker* nu niet echt verrtrouwd klinkt.

In mijn kennissenkring heb ik iemand die buiten sleutels en sloten ook safes ed verkoopt.

Indien er geen sleutel voor een slot of safe voorhanden is wordt meestal de benodigde apparatuur (lockpics) door de betreffende safe-/slotenbouwer verkocht cq aangeleverd, mits de slotenhandelaar bekent is bij de betreffende firma (ik geloof zelfs dat je ergens ingeschreven moet staan wil je in aanmerking komen).

Guzzzy
    Deelnemer

We raken nu wel ver van huis heren. De oorspronkelijke vraag van Guido was toch gewoon wat info over het gebruik van beitelplaatjes. Er zijn er voor elke toepassing, maar als hobbyist heb ze niet allemaal nodig.

Ik heb destijds veel geleerd van een vertegenwoordiger in die dingen.

Wat je wel en niet kan doen met plaatjes, dat leer je met schade en schande.

Het grootste nadeel is wel de prijs, “time is money” gaat voor mij niet op.

Groetjes

Mark2007
    Deelnemer

Gompy wrote:

Een x-aantal mensen verliest in deze de discussie de werkelijkheid uit het oog en zijn teveel met de hobby bezig.

Als bij ons van een as met een diameter van 100mm 0,1mm af moet gaan we eht niet met een schuurpapiertje aan de slag.

Dan wordt er een beitelplaatje voor gezet en de as 0,1mm of minder afgedraaid.

Ik heb zelfs het idee dat de meeste hobbyisten hier niet weten wat er allemaal te koop is en / of er mee gewerkt hebben.

Een draaier bij ons heeft zeker 20 schuitjes in zijn la liggen en wel 100 verschillende plaatjes, voor iedere handeling een schuitje en / of een ander plaatje.

Toolbits kom je echt niet in zijn laden tegen, hooguit wat beitels met een widiaplaatje.

Een tijd geleden heb ik een stel toolbits gekregen van een fasbrieksdraaier, was voor een project in donker afrika wat niet doorgegaan is, allerlei vormen waren in de toolbits geslepen en dat gaf me mooi een aantal ideeen hoe ik die op mijn veel dunnere toolbits kon uitvoeren, ik kreeg inderdaad de indruk dat hij zelf tegenwoordig enkel nog maar wisselplaatjes gebruikte, hij had een hele stapel universele plaatjes liggen en voor het afwerken een aantal andere.

Het is wel jammer dat de kennis van hoe te slijpen (vooral de meer aparte vormen) verloren gaat, bovendie is niet iedere toolbit hetzelfde van kwaliteit, de een is harder dan de ander.

Mark

Guzzzy
    Deelnemer

Goed koelen is nodig bij toolbits.

Bij het slijpen, goed in de gaten houden welk materiaal je wil draaien. De hoeken verschillen, de rest is inspiratie en transpiratie.

Zorg voor de juiste steen, anders onstaat er teveel warmte in de toolbit.

Dan moet je nog meer koelen.

Guzzzy

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven