beitelsetje hoe en wat ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek beitelsetje hoe en wat ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Mark2007
    Deelnemer

Om meteen maar met de deur in huis te vallen ik heb een paar vragen voor de meer ervaren draaiers hier op het forum.

Aangezien ik zelf natuurlijk zeer bedreven ben :wink: en toch zeker bij elkaar wel 10 uur achter de draaibank heb gestaan minstens 20 jaar geleden in een tijd dat beitelplaatjes nog niet eens bestonden heb ik toch nog een of twee kleine vraagjes :wink:

ik heb een klein draaibankje, niks bijzonders niet eens langsvoeding.

nu heb ik dit beitelsetje gekocht : http://www.top-maschinen.de/schneidwerkzeuge/drehstaehle/drehstaehle-8mm/index.htm

Ik heb eigenlijk een flauw idee waar alle beitels voor dienen of meer een vermoeden wat ik me nog kan herrineren van de vorm van minstens 20 jaar geleden.

dus graag verbeteren als ik het fout heb:

1: boorbeitel ? om mooi gaten op maat te maken in het materiaal.

2: ruwbeitel links om langs te draaien en voorkant vlak te draaien

3: mesbeitel ? misschien om een mooier oppervlak te krijgen ?

4: ruwbeitel ?

5: ruwbeitel rechts om langs te draaien en een opstaand randje te kunnen maken ?

6: om schroefdraad mee te kunnen snijden (kan ik toch niet want ik heb geen langsvoeding)

7: afsteek beitel.

Ik kan ook niks vinden over voor welke materialen deze beitelplaatjes geschikt zijn en tot welke snijsnelheid ik mag gaan bij een bepaald metaal, is dit net als bij hss:

Staal : max 25m/min

Alu : max 80m/min

Hardmetaal en rvs : max 200m/min

Delrin: 600m/min

Afsteken 200 rpm ?

Mark

Gompy
    Deelnemer

Hoop niet dat je dat bedrag er ook voor betaald hebt.

Ik heb het zelfde setje voor 40 euro gekocht en wordt regelmatig via marktplaats aangeboden door Manie.

De beitelplaatjes zijn van Sandvik, dus de kwaliteit van de plaatjes valt wel mee.

1 gebruik ik om een plat vlak af te draaien

2 + 5 zijn ruwbeitels, voordraaibeitels

3 + 4 zijn mesbeitels om inderdaad mooi glad te draaien.

6 is een schroefdraadbeitel, maar heeft de verkeerde snijhoek

Voor normaal draad moet dat 55 graden zijn en deze is 65 graden.

7 is een steekbeitel, maar wel met een steek van ruim 3 mm breed.

Maw, als je een klein bankje hebt moet deze een hoop kracht leveren om te kunnen steken, zou een smaller beiteltje aanschaffen.

Beitelplaatjes kosten bij Buitelaar 3,5 euro / st, maar zou toch iets qualitatief betere beitelplaatjes kopen, kosten ~9 euro / st bij Buitelaar.

Mark2007
    Deelnemer

Ik heb er inderdaad 105 euro voor neer moeten leggen bij de lokale gereedschapswinkel, ik kijk regelmatig op oa marktplaats via zoekwekker maar ben daar nog geen advertentie tegengekomen van dit setje(al helemaal niet voor 40 euro) en bij verschillende andere internet winkels ben ik het setje ook niet goedkoper tegengekomen.

volgens mij vraagt buitelaar voor een soortgelijk setje 150 euro maar dan staat er glanze op het doosje: http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=909

Voor het afsteken heb ik een steekbeitel van buitelaar met een los plaatje, die is volgens mij 2mm breed maar ook dit werkt niet echt lekker, hetzelfde probleem als iemand hie rop het forum al eerder beschreven heeft, hij gaat resoneren/happen.

de draadsnijplaat heeft een hoek van 60 graden

Mocht iemand voor een leuke prijs aan goede beitelplaatjes kunnen komen voor deze beitelhouders dan hoor ik dat graag.

Mark

Roy Wilms
    Deelnemer

Hallo,

ik weet niet wat voor draad jullie maken, maar metrische draad heeft een tophoek (en dus ook een dalhoek) van 60 graden.

Verder is nummer 4 een puntbeitel, en hoofdzakelijk geschikt om verjongingen mee te draaien. (verdunningen, midden in een as).

Ik kan platen van Sandvik-coromant leveren. Deze zijn wel wat prijziger, maar geen 9 euro per stuk (zoals bij buitelaar). Sandvik is een merk wat door profesionele verspaningsbedrijven ook zeer veel gebruikt wordt. Ik gebruik ze zelf ook, en ik zal nooit meer platen van een paar euro per stuk kopen. Het verschil merk je zeer goed in de standtijd. (tijd dat de plaat scherp blijft)

Als u interesse heeft, moet u mij doorgeven, welke platen u zoekt.

Groetend

Roy Wilms

RoWi-Metaal

Mark2007
    Deelnemer

Hoi Roy ik mail je wel even :wink:

Ik ben vandaag nog even beziggeweest maar ik vindt de scherpte niet geweldig, als ik een bitstaal zelf slijp is hij vele malen scherper, beitel 2 en 5 zijn bruikbaar maar dus niet zo scherp beitel 3 lijkt af fabriek zo bot als het maar zijn kan op de punt en doet heel weinig, beitel 1 heb ik nog niet uitgeprobeerd.

misschien doe ik iets verkeerd maar in vergelijking met de grote beitelplaatjes vindt ik de kwaliteit niet geweldig.

Mark

Gompy
    Deelnemer

Beitel 1 heeft een gaatje van 3,17mm, van Buitelaar zijn de gaatjes 2,76mm, dus het schroefje past niet meer.

Met de schroefdraadbeitel was ik inderdaad even in de war, mijn vorige setje had de verkeerde (55 graden) hoek.

Deze heeft een hoek van 60 graden, wat dus voor metrisch draad goed is.

De bijgeleverde beitelplaatjes hebben ook een stompe snijhoek, werken niet echt prettig.

Geen idee wat Roy kan leveren, maar ik denk dat alles beter is dan de plaatjes die erop zitten.

Mark2007
    Deelnemer

Ja het is inderdaad met een stompe punt af fabriek, als daar plaatjes op kunnen met een vlijm scherpe punt dan zou ik waarschijnlijk veel beter kunnen werken hiermee, ik heb hem een mail gestuurd dus ik ben benieuwd.

Ik heb even gemeten en bij beitel 1 heb ik een gaatje van 3.10 mm en het schroefje is M3

bij de andere beitelplaatjes heb ik een gat van 2.70mm en het schroefje is M2.5

De afsteekbeitel is 3.35mm breed

Mark

Roy Wilms
    Deelnemer

Dit is het antwoord wat ik via de mail gegeven heb:

beitel nummer 1 is geen boorbeitel, maar een ruwbeitel! Die heeft bij jou een neusradius van R0,8mm. Dit is idd behoorlijk. Dit betekend ook, dat deze plaat is voor snededieptes van minimaal 1mm per keer! (dus 2mm op diameter)

De andere 2 die je omschrijft hebben een radius van 0,4, wat toch wel ongeveer de meest gebruikte is. Ik weet niet, wat je er precies mee gedaan hebt? Als je met een beitelplaat gaat “kietelen” over je materiaal, krijg je bijna altijd een ruw oppervlak.

Met een beitelplaat moet je proberen om meteen op de maat te draaien, en niet later nog proberen om bijvoorbeeld 0,1mm van de diameter af te halen. De plaat creeert dan veel wrijving, waardoor je oppervlak ruw wordt.

Er zijn geen beitelplaten zonder neusradius. Dit omdat een volledig scherpe punt binnen no-time wegslijt! De minimale radius is volgens mij 0,2mm

Roy

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven