beitelsetje hoe en wat ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek beitelsetje hoe en wat ?

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Mark2007
    Deelnemer

twee beitelplaatjes die ik hier heb die hebben een verdomd scherpe punt.

[img]http://i18.tinypic.com/4xypt3b.jpg[/img]

ik heb geen idee wat voor iets het is behalve de opdruk T1200A en dat ze prijzig moeten zijn, alleen passen die niet op de houders die ik heb want het beitelplaatje is ongeveer 2 keer zo groot.

Gompy
    Deelnemer

Zoektocht via Google leverde het volgende resultaat op.

Beitelhouder zijn van Sandvik type Coromant – CCMT 060204

Nu zag ik dat de code eigenlijk als CCxx 0602xx aangeven wordt op de site van Sandvik.

Waarschijnlijk is de MT en 04 een codering wat het paaltje kan verwerken, alu, rvs, autom-staal enz.

De volgende codes hangen daaraan.

SWGC R/L 1010E06 = Beitel 1

SCLC R/L 1010E06 = Beitel 2 + 5

SDJC R/L 1010E07 = Beitel 3

SDNC N/L 1010E07 = Beitel 4

Nu even wachten of Roy daar wat mee kan aanvangen.

Roy Wilms
    Deelnemer

idd geven de 2 laatste letters (mt in dit geval) aan wat voor soort plaat. mt is de standaardplaat, en gt is voor aluminium.

De eerste 2 cijfers geven de afmeting van de plaat aan, en de overige getallen de vorm, neusradius etc etc.

Roy

Mark2007
    Deelnemer

Ik kreeg inderdaad al de indruk dat de laatste 2 cijfers staan voor de neusradius

Gompy
    Deelnemer

Plaatje wat uitvergroot, hier is duidelijk de diepere snijhoek te zien.

[img]http://www.test.gompy.net/vergroot.jpg[/img]

Mark2007
    Deelnemer

het is niet echt heel duidelijk te zien, als je een flatbed scanner hebt kun je ze daar ook op leggen en inscannen dan krijg je een hele zuivere foto ervan of een camera met macrolens.

mark

Alex
    Deelnemer

Als je met een beitelplaat gaat “kietelen” over je materiaal, krijg je bijna altijd een ruw oppervlak.

Met een beitelplaat moet je proberen om meteen op de maat te draaien, en niet later nog proberen om bijvoorbeeld 0,1mm van de diameter af te halen. De plaat creeert dan veel wrijving, waardoor je oppervlak ruw wordt.

Roy[/quote]

Sinds een klein jaar gebruik ik beitelplaatjes naast gewone hss beitels. Ik ben het met Roy eens, een plaatje moet een veel grotere aanzet hebben dan een gewone beitel, en ook je laatste snee moet groter zijn dan we tot nu toe gewend zijn. In het begin was ik ook te voorzichtig en dan werkt een plaatje niet. In de industrie is een aanzet van 3 tot 10 mm heel normaal maar dat kunnen onze machines niet trekken. Meestal gebruik ik een aanzet van 1 á 2mm in staal en een veel hoger toerental. Gevolg is wel dat de spanen gloeiend heet worden maar dit voert dan ook gelijk warmte van de beitel af, en het werkt natuurlijk lekker snel. Het gebruik van koelmiddel of olie heeft voor ons niet veel nut, bij onze relatief kleine aanzet gaat je beitel dan eerder glijden dan snijden, bij de grote industrie machines ligt dat natuurlijk anders. Beitelplaatjes zijn heel goed bruikbaar maar je moet er wel mee leren werken en niet te benauwd zijn.

Groeten Alex

Gompy
    Deelnemer

Plaatjes zijn toch niet zo duur.

http://www.hogetex.com/catalog/images/artikelen/technopost/2007/tp0717.pdf

CCMT 060204 PM4 HC-P35 4,50 euro/stuk

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven