ben beginner

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Piromaan
    Deelnemer

beste mensen ik ben nieuw op dit forum

ik zal me voor stellen ben Dimitri en ben 22 jaar en ik wil een Br23 gaan bouwen en mijn vraag is wat heb ik daar voor nodig?

m.v.g dimitri

wijns
    Deelnemer

Dimitri

Heel simpel , maak eerst een paar eenvoudige modellen en locjes, en na een aantal jaren ondervinding kan je aan een Br 23 beginnen.

Sorry dat het zo “bot” overkomt , maar het is zo ,neem het van mij aan.

Dirk

Piromaan
    Deelnemer

kijk dirk ik ben een echte br23 fan en mijn wens is gewoon een br 23 tebouwen want is een leuke uitdaging om meteen een groot project tebeginnen

Erik.B
    Deelnemer

Dimitri,

Als ik jou was, zal ik eerst maar eens echte ervaring op doen. Ik ben zelf bezig met een NS3400 en ook dit valt mij niet mee. ik heb dus eerst ervaring op gedaan met een Dacre en een stoom machine.

Betreft een BR23 ben ik bang dat het je zwaar tegen zal vallen ivb met details en maat toleranties wat dit model heeft. Het is dus geen beginners model. Boven dien moet je nauwkeurig kunnen verspanen in het draaien en frezen. Reken maar dat je bij een BR23 een tolerantie hebt van +- 0,05mm.

Denk er goed over na.

Erik

gerard
    Deelnemer

Beste Dimitri,

De uitdaging om een BR 23 te maken is ontzettend groot. En misschien iets te hoog gegrepen als je geen ervaring hebt met draaien en frezen.

Dat ben ik met de rest eens, maar waar een wil is is een weg.

Als je iets zo graag wilt en het is je droom, weet ik zeker dat het je lukt.

Ik ben zelf 28 en ben met mijn 6e spoor 1 locje bezig. Mijn eerste locje was de sik, en de rest stoom. Mijn leeftijd was toen 11 jaar. Ik kon geen tekening lezen nog figuurzagen. Er werdt mij toen hulp geboden door een oudere wijze man en heb daar veel van geleerd. nu 17 jaar later leren we van elkaar.

Ik wou toen ook zo graag en het is me gelukt.

Mijn advies is dan ook probeer eens iemand te vinden in de buurt die jou de kneepjes van het modelbouwen kan bij brengen. En als jij dan je BR 23 droom wilt waarmaken wens ik je veel succes en heeel veel geduld toe. Iedereen begint met vallen en opstaan. Ik heb ook 3 locomtieven liggen als ik mijn afvalbak bekijk. hahaha.

Succes!!

M.v.g. Gerard

Piromaan
    Deelnemer

gerard

iets wat je niet kunt kan je altijd leren is mijn geleert en daarom is een groot project uitdagender dan een klein project

wijns
    Deelnemer

Piromaan wrote:

kijk dirk ik ben een echte br23 fan en mijn wens is gewoon een br 23 tebouwen want is een leuke uitdaging om meteen een groot project tebeginnen

Dimitri

Ook ik ben een fan van een 23.

Zelf ben ik aan mijn vijfde spoor 5″ bezig , van spoor 1 heb ik er een 10 tal gemaakt . ook een handvol stoommachienes en warmeluchtmotoren.

Het is dus wel zo dat ik een werktijd kan inschatten.

Als je elke dag een uur aan je loc werkt ( ik bedoel dan ook elke dag ) zal je ongeveer op je 32é verjaardag klaar zijn met je 23.

Daarjuist de tekeningen er even bijgenomen ( ook van iemand gekregen die het werk onderschat had ). Als je nu eens begint met het oliepompje te maken op blad 16 , daarvoor heb je weinig materiaal nodig. Dat pompje zou je op een 7 tal uur moeten klaar krijgen ( één week dus ) Ik zou zeggen begin er aan en laat zien wat je kan op die tijd.

Mogelijk valt het tegen en moet je de totale bouwtijd verdubbelen.

Dirk

Erik
    Deelnemer

Hallo Dimitri,

Ik snap dat je heel enthousiast bent om een groot project aan te pakken.

Mijn ervaring is dat je ook heel veel voldoening kunt hebben aan het bouwen en vooral het voltooien van een eenvoudig project. Wat was ik trots toen mijn eerste simpele enkelvoudig werkende oscilerende stoommachine het ook echt deed! Toch heb ik daar een jaar over gedaan, omdat ik moest leren draaien, frezen vijlen etc.

Ik ben nu bezig met mijn tweede project, de Dacre. Toen de tekeningen in Onder Stoom verschenen dacht ik: Dat is makkelijk, moet ik kunnen!

Vervolgens bleek dat zaken die heel eenvoudig lijken en waar je aanvankelijk niet over na denkt, toch problemen opleveren die je moet oplossen. Bij de Dacre is dat gelukt, maar ik ben blij dat ik niet een heel ingewikkeld project gestart ben. Ik heb door de Dacre veel kunnen leren, en ik heb daar heel veel voldoening van. Hierna kan ik weer een stapje verder komen.

Als het je project te moeilijk is, dan haak je op een gegeven moment toch af,en dat is zonde, want we hebben toch een prachtige hobby?

Je zult zien dat je jouw Br 32 met veel meer plezier zal bouwen als je voldoende ervaring hebt opgedaan met eenvoudiger modellen.

Ik wens je heel veel plezier met onze mooie hobby :)

Stoomgroeten van

Erik Reinders

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven