Berekenen verbruik van stoom

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Berekenen verbruik van stoom

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Daantje
    Deelnemer

Daar ben ik weer 😆

Heb een berekening gemaakt voor mijn cilinders klopt dit een beetje of zit ik er compleet naast en alvast bedankt

john
    Deelnemer

poehee, dat moet ik eens nazien met het boek modelstoommachines.

Ik zie zo snel dat je uit gaat van 100 omw/min ?

zuiger rond 4cm, slag 12cm

Wat ik mis is de vulling van de cilinder, je gaat nu uit van 100% vulling per slag.

toerental n= 100, per slag moet de cilinder 2x gevuld worden, 1x voor en 1x achter de zuiger:

100% vulling: 1/4pi x D2 x 12 x n=200 = 0.75*16*12*200 = 30144cm3/minuut voor 1 cilinder.

2 cilinder is dan 30144cm3 x 2 = 60288cm3/min

6 bar heeft volume van 282cm3/g

60288/282=213,78gram water verdampen per minuut.

Benodigd Verwarmd Oppervlak van Ketel:

ketel verdampingsvoud 10cm3/100cm2 VO

(213,78 / 10) x 100cm2 = 2137cm2 verwarmd oppervlak.

Je kunt je eigen cijfers hier in vullen, ik neem aan dat je toerental niet 50omw/min is zodat het aantal vullingen op 100 komt.

Maar ik heb dit even snel gedaan, het kan zijn dat er ergens een fout in zit.

Daantje
    Deelnemer

Dankuwel ik zie de fout nu ook had maar 1 zijde van de cilinder berekent 200 daar was ik niet opgekomen en gelukkig blijf ik binnen de marge van het VO

Daantje
    Deelnemer

Is er ook een berekening hoeveel kracht eruit kan halen?

john
    Deelnemer

Die formule is er wel, alleen is deze in het handboek zeer summier beschreven.

Er worden eenheden genoemd in de formule maar er is geen uitleg wat alles betekend.

Het heeft te maken met zuiger oppervlak en gemiddelde druk in de schuifkast en toerental.

Maar je hebt waarschijnlijk een flinke reductie vanaf de krukas naar de wielen, of rupsen in jou geval.

Dus qua koppel win je al veel.

john
    Deelnemer

Ik heb de berekening nog eens nagekeken en kom wel iets tegen.

In de berekening is uitgegaan dat de ketel 10cm3 stoom levert per 100cm2 VO.

Uitgaande van het boek wordt vermeld dat een locomotief ketel een stoomproductie van 10cm3/100cm2 VO kan halen.

Maarrrrrrrrrr Jou ketel is als het zo zie op de foto`s een zogenaamde Briggs ketel, en wie zegt dat een dergelijke ketel zo`n stoomproductie heeft, je mist 4 zijwanden die direct door het vuur aangestraald worden (natte vuurkist).

De berekening is dus wellicht wat optimistisch, misschien is 7cm3/100cm2 VO een meer waarschijnlijker waarde.

(213,78 / 7) x 100cm2 = 3054cm2 verwarmd oppervlak.

En let op, dit is nog zonder stoomverliezen.

Stoomsnor
    Deelnemer

Hallo Daan!

Leuk project ben je mee bezig!

Ik weet niet of je er al uit bent hoeveel vermogen je machine kan leveren.

Als je de gegevens van de machine kunt geven kan ik dat wel voor je uitrekenen.

Met vriendelijke groet,

Stoomsnor

Daantje
    Deelnemer

Dat is geweldig ik ga morgen ff alles opmeten dan zal ik het hier plaatsen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven