Berekenen verbruik van stoom

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Berekenen verbruik van stoom

7 berichten aan het bekijken - 9 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Daantje
    Deelnemer

Daar ben ik de nieuwe ketel heeft 5706cm2 warmte opp de cilinders die ik ervoor ga maken zijn 50mm doorsnede en 12 cm lang

Daantje
    Deelnemer

Als ik goed gerekend heb zit ik op 14 liter netto inhoud dus kan 8 bar gaan gebruiken

Daantje
    Deelnemer

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat het verschil is in sterkte 40 mm cilinder of de 50 mm wat naar men krukas gaat

john
    Deelnemer

In kracht op de krukas is dat vrij makkelijk:

oppervlakte van een cirkel (zuiger) x stoomdruk op de zuiger (kg/cm2) geeft de kracht die op de zuigerstang naar voren of naar achteren wordt uitgevoerd.

0.785 x D kwadraat = oppervlakte

druk in cilinder aanname is 6 bar

40mm zuiger:

0.785 x 16 = 12,56 cm2 x 6 bar is 75,36 kilo

50mm zuiger:

0.785 x 25 = 19,62 cm2 x 6 bar is 117,75 kilo

Dus een vergroting van je zuigeroppevlak geeft meer kracht op de krukas, MAAR ook een hoger stoom verbruik.

Daantje
    Deelnemer

Maar zal dit voldoende zijn om 500kg aantedrijven of ben ik nu te bang? Of kan ik dit maal 2 doen omdat er 2 cilinders op komen ?

john
    Deelnemer

Het is de kracht uitgeoefend op de zuiger.

En deze wordt 1x naar voren en 1x naar achteren per slag uitgevoerd.

Bij een 2 cilinder is dubbel.

Maar dat zegt op zich nog weinig.

De kruk geeft kracht x arm een draaimoment op de krukas maar dan houd mijn kennis ook een beetje op.

Je gebruikt natuurlijk ook nog een reductie dus dat geeft meer koppel, ik zou er niet al te bang voor zijn.

Want waar het om gaat is rol weerstand.

Ik kan een blok van 500kg niet wegduwen, de frictie is te groot.

Maar diezelfde 500kg op een karretje met wielen kan ik wel in beweging krijgen.

Neem als ander voorbeeld een auto.

Die weegt gemiddeld 1000 kg, maar die kun je met je eigen lichaam/spierkracht wegduwen omdat de wrijving laag is.

Stoomsnor
    Deelnemer

Hallo Daantje,

Ik heb begrepen dat je een machine bouwt met twee gelijke cilinderdiameters waarbij de zuigers via een haaks op elkaar staand krukmechanisme dezelfde krukas aandrijven.

De cilinderdiameters zijn dus 50mm ieder en de slag 120mm. Die maten komen ongeveer overeen met een bestaande dubbelwerkende meervoudige machine, de DC Burnace, met twee cilinders van 57,1x127mm die een toerental heeft van 120rpm.

Verder begreep ik dat je een keteldruk denkt te maken van 8 bar en oververhit. Als een druk opgegeven wordt in bar wordt daarmee altijd de absolute druk bedoelt, dus 8 ata oververhitte stoom.

Ik heb twee berekeningen voor je gemaakt voor oververhitte stoom;

1) een berekening met volle toelaat

2) een berekening met een toelaat van 55%

Als je keuringdruk 8 ata is gaat bij die druk of iets daarboven je veiligheid open. Verder heb je drukverlies in je leidingen en door begincondensatie. In de praktijk zul je dus hooguit met 7 ata draaien.

Ik heb niets over een condensor gehoord, dus je hebt de atmosferische druk als tegendruk.

De zuigerstangdiameter heb ik geschat op 15mm en de schadelijke ruimte op 10%.

1) Bij een vulling van 100% kom ik dan op 1,22 ipk, dus 1,10 aspk met een moment van 64,44Nm bij een stoomverbruik van 21,54 kg/uur.

2) Bij een vulling van 55% kom ik dan op 1,08 ipk, dus 0,97 aspk met een moment van 56,83Nm bij een stoomverbruik van 12,73 kg/uur.

Je kunt dus vrij gemakkelijk behoorlijk op je stoomverbruik besparen door met een vulling van 55% te gaan werken terwijl je aan vermogen relatief weinig inboet.

Met een gelijk aantal pk’s heeft een stoommachine in vergelijking tot een verbrandingsmotor met een tienmaal zo hoog toerental, een koppel dat tien maal zo groot is. Dit betekent dus ook dat overbrengingen middels ketting, tandwielen of snaren zwaar worden belast.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, met vriendelijke groet,

Stoomsnor

7 berichten aan het bekijken - 9 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven