De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Binnen draaien
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 11 maanden geleden door
Beunhaas102.
- AuteurBerichten
- 12 juni 2008 om 16:45 #574
GBaars
DeelnemerUit gebrek aan ervaring wil ik vragen hoe te beginnen met binnen draaien.
Boren kan tot een 10 mm maar
als een cylinder b.v. 25 mm diam. moet
zijn, hoe dan te werk gaan?
Eerst boren en dan binnen draaien neem ik
aan maar een gat van 10mm past al bijna
geen beitel in??
12 juni 2008 om 17:18 #5584Beunhaas102
DeelnemerSimpel, je hebt gewoon het gereedschap niet. Óf een kleinere binnendraaibeitel kopen, of een grotere boor. Je huidige boorkop gaat waarschijnlijk tot 13, dus je kan daar sowiesow al zo een 13mm boor voor halen, je hebt ook afgedraaide boren waarvan de achterkant van de schaft kleiner is (past dus ook in een boorkop). Daarbij heb je conusboren welke je zo in de losse kop van je draaibank kan doen (ipv de boorkop). Die kan je ook in verschillende maten krijgen. Deze heb zelf liggen ook liggen. 25mm kan je hiermee zo boren.
12 juni 2008 om 18:38 #5585GBaars
DeelnemerHeb gegoogled op conusboor maar vond er niet veel van is het zo iets?:
12 juni 2008 om 19:47 #5586Anoniem
InactiefNee, dat is een verzinkboor… Ik denk dat Beunhaas102 eerder iets als dit bedoeld:
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1487 12 juni 2008 om 20:07 #5587Erik.B
DeelnemerAls je nou eens op site’s gaat kijken van bijvoorbeeld Buitelaar, dan kom je al een heel eind. Een gat boren van 25 wil best…. stap voor stap steeds groter boor nemen gaat het soepelste. steeds 3 mm groter. het kan ook wel meer.
Met een binnen bijtel het gat draaien wil ook wel en kan nog zelfs beter bij de maat komen. zorg er voor dat je paar 0.10 mm onder je maat blijft…zeg maar 0.12. dan kun je nog met een h7 ruimer je gat exact maken. (als je moet ruimen althans)
Op de hoofd pagina van Onderstoom kun je Commercieele links vinden van verschillende gereedschap en machine handelaren. Daar vind je altijd wel wat.
Sucses!
12 juni 2008 om 22:00 #5588Beunhaas102
DeelnemerEen conusboor is eigenlijk inderdaad iets anders, ik bedoel een boor met morse conus opname. Een gat van 25mm ‘jaag je er zo in’, enigzins afhankelijk van je draaibank, met een underpowered chinees zul je een paar keer moeten voorboren, maar kom je er ook wel.
12 juni 2008 om 23:14 #5589Alex
DeelnemerWat ook helpt bij het boren van diameters boven de 13 mm is een boor met 3 ipv de gebruikelijke 2 snijkanten. Ik heb er ooit een paar gekocht op een jaarmarkt voor een paar eurie in engelse maten en daar heb ik nog steeds veel plezier van. Deze centreren zichzelf goed in een voorgeboord gat. Het zijn overigens boren met morse conus. Nadeel is alleen dat je deze boren niet zelf kan slijpen. 13 juni 2008 om 08:39 #5590Mark2007
DeelnemerGBaars wrote:Uit gebrek aan ervaring wil ik vragen hoe
te beginnen met binnen draaien.
Boren kan tot een 10 mm maar
als een cylinder b.v. 25 mm diam. moet
zijn, hoe dan te werk gaan?
Eerst boren en dan binnen draaien neem ik
aan maar een gat van 10mm past al bijna
geen beitel in??
Ik draai eigenlijk altijd binnen, buiten regent het nog wel eens
😆 Maar zonder gein, je kunt van een stuk bitstaal zelf een binnendraaibeitel slijpen maar ook hele kleine binnendraaibeitels zijn te koop waar je (uit mijn hoofd) vanaf een gat van 8 mm uit kan draaien.
Mark
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.