Bochten radius

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    baldewini
    Deelnemer

Hallo

Sinds een tijdje loop ik met het idee om een” spoor 1″ in mijn tuintje aan te leggen.

Hierop wil ik in de toekomst met een Dacre en misschien een NS.3900 rijden.

Nu is mijn tuin niet zo erg groot en vraag ik me af, wat de minimale radius van de bochten moet zijn.

Vr Groet Baldewini

Frits
    Deelnemer

Hi Baldewini,

Mijn theorie is de volgende:

Als ik 24 voertuigen in een cirkel zet, beschouw ik dat als een ronde cirkel. Met minder voertuigen vind ik het een veelhoek.

Het is maar mijn idee, een kwestie van smaak 🙄

Nu kun je de maximale lengte van je voertuigen vinden in:

(Radius x 2 x 3,14)/24

En omgekeerd is de minimale acceptable radius:

(Max. wagonlengte x 24)/(3,14 x 2)

Wellicht kun je er wat mee. 😉

Groeten van Frits

PS. Ik heb nog >1000 meter nieuw aluminium railprofiel (geen bielzen) liggen voor spoor 1. Mocht je interesse hebben e-mail dan even.

baldewini
    Deelnemer

Hallo Frits

Ben al aan het rekenen bedankt.

Groeten Baldewini

Jan
    Deelnemer

Hallo Baldewini,

Even een opmerking over de radius je schreef dat je misschien ook nog een NS 3900 wil bouwen, dan zou ik daar zeker rekening mee houden want die bepaald de radius anders wil hij niet door de bochten.

Dan zit je al gouw op een straal van 2,5 meter.

Succes Jan

Jeroen
    Deelnemer

Ha Baldewini,

Ik wil ook graag mijn bijdrage leveren aan het behoud van “spoorse zaken”. Tenslotte is dat een belangrijk doel van onze hobby.

Bij spoorwegen spreekt men altijd over bogen, niet over bochten. Een boog van een bepaalde radius wordt altijd door een kort stuk voorafgegaan waarvan de radius geleidelijk toeneemt. Dit om de richtingsverandering van de aanstormende treinmassa in te leiden. Om dezelfde reden ligt tussen twee boogdelen van verschillende richting altijd een stukje recht. Ook tussen wissels. In een boog is vaak een verkanting aangebracht, het buitenbeen ligt hoger dan het binnenste. Daardoor wordt de middelpuntvliedende kracht gecompenseerd. Tenslotte wordt (werd) er vaak ook een verwijding in een boog toegepast, inderdaad om met meerdere assen te kunnen passeren.

Voor een tuinbaan heeft dit allemaal wellicht niet zo’n waarde, op het eerste en het laatste na. Maar behoud van kennis is ook belangrijk en als je wat doet moet je het zo goed mogelijk doen, is mijn motto. Heb je wat aan deze informatie?

groet, Jeroen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven