Boren slijpen met de DrillDoctor 500X

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Boren slijpen met de DrillDoctor 500X

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    ArnoldS
    Deelnemer

Hallo vaklieden,

Ik overweeg om t.b.v. het slijpen van boren een speciaal slijpapparaat te kopen genaamd de DrillDoctor.

[img]http://www.rutlands.co.uk/images/550×550/DD500X_b3.jpg[/img]

Drill Doctor 500X borenslijpwondertje als ik de filmpjes op ’t internet mag geloven

Zover ik na kon gaan zijn er drie modellen:

– 360X De goedkoopste heeft geen afstelmogelijkheden en is voor een boorpunthoek van 118°. Capaciteit boren van ø 2,5mm tot ø 13mm.

– 500X Deze heeft alle afstelmogelijkheden en kan zowel boorpunthoeken van 118° als van 135° aan. Capaciteit boren van ø 2,5mm tot ø 13mm.

– 750X Deze heeft alle afstelmogelijkheden en kan zowel boorpunthoeken van 118° als van 135° aan. Capaciteit boren van ø 2,5mm tot ø 19mm.

Het enige nadeel is dat ik ook boortjes heb die kleiner zijn dan ø 2,5mm… Nou wil ik persoonlijk gaan voor de 500X en heb hier en daar al in de rondte gekeken. Conclusie: Nederlandse handelaren willen weer de hoofdprijs!

Verdorie, zo wordt het nooit wat met de metaalhobby in Nederland! Dus daarom kijk ik alweer over de grens en zie dat de prijzen hiervan in Duitsland, België en Groot-Brittannië aanzienlijk lager liggen. Verschil met Nederland is soms 20% tot zelfs 30%! (exclusief BTW, dus daar kun je ’t niet aan ophangen) Al moet ik waarschuwen dat de modellen uit de Verenigde Staten, waar dit apparaat eigenlijk vandaan komt, natuurlijk werken op 110V~ 60Hz spanning i.p.v. de 230V~ 50Hz dat we in Nederland uit ’t stopcontact halen.

YouTube staat vol met demonstratie-filmpjes dus als je interesse hebt en wil weten hoe dit apparaat werkt kijk daar eens maar.

Zijn er hobbyïsten onder ons die ook te lui zijn om op een gewone slijpsteen z’n boortjes te slijpen en ervaring hebben met een DrillDoctor? Graag hier Uw ervaringen en/of commentaar…

Vriendelijke groeten,

Mark2007
    Deelnemer

Ik heb er ook eens naar gekeken, automaterialen groothandels verkopen ze ook wel eens, maar de prijs schrok me af, daar kan ik heel wat boortjes voor kopen.

Ik ben altijd wel benieuwd of het werkt, die goedkope doehetzelf markt hulpstukken werken niet, dus ik slijp ze gewoon met de hand.

Ik ben benieuwd welke prijzen jij tegengekomen bent.

Mark

wijns
    Deelnemer

Mij lijkt het ook weinig profesioneel. Met boren slijpen van die diameters heb ik geen last. Anders is het gesteld met die van 1mm en minder.

Dirk

ArnoldS
    Deelnemer

Hoi Mark en Dirk,

De prijs moet minstens dik onder de €200,- uitkomen, bovendien is die mogelijkheid om meerdere punthoeken te kunnen slijpen best aantrekkelijk.

Wat betreft die hele kleine boortjes heb je zoiets nodig als ooit eens is getoond op de site van hier[/url] maar eens. Dat is ook zo’n apparaat, dat koop of maak je ook niet zomaar…

Vriendelijke groeten,

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven