bouw e-loc NS 1200

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 67)
  • Auteur
    Berichten
  • #251

    Ja, toch maar eens tijd om het een en ander bekend te maken over de bouw van mijn locomotief. Ze heeft inmiddels al in Raamsdonksveer en op de stoomdagen gestaan, maar verder is er weinig bekend over deze machine.

    Hier volgt mijn verhaal over het bouwen van een spoor 1 locomotief.

    Zowel positieve als negatieve gebeurtenissen staan hierin vermeld.

    Ik ben eind 2004 begonnen met een Elektrische locomotief, de NS 1201.

    Aanleiding hiertoe was een plotselinge ontmoeting met de 1255(acts) op rangeerterrein Onnen. Wat een machine!

    [img]http://i7.tinypic.com/2nreptw.jpg[/img]

    Na veel mailen, bellen en brieven sturen ben ik aan tekeningen gekomen.

    Eerst alles maar eens op schaal uitgetekend, hierover heb ik bijna een jaar gedaan. Dit omdat ik het nogal druk had met school etc.

    Na het tekenen was het dan zover, ik kon gaan bouwen.

    Omdat ik nogal onbekend was met het bouwen van een model, had ik alleen tekeningen van de totale locomotief. Eenmaal aan het bouwen zijn meer tekeningen gemaakt van bijvoorbeeld het frame.

    Hier volgt het fotoverslag. de eerste foto’s zijn al wel een jaar of 2 oud.

    Zoekt iemand foto’s van de 1200? ik heb werkelijk overal foto’s van.

    Groet: Vincent de Vries, Grijpskerk

    #2495

    Hier draait het allemaal om. Deze machine, gebouwd in 1951.

    In 2004 ben ik begonnen met het bouwen van een NS 1200 op schaal.

    Eerst heb ik mijzelf gevraagd wat ik van het model verwacht. Zo doende ben ik bij spoor 1 terecht gekomen. Mooi handzaam, en dus makkelijk te vervoeren. Ook is op deze schaal de detailering van groot belang.

    [img]http://i15.tinypic.com/400tbm0.jpg[/img]

    NS 1212

    Inmiddels is er al een hoop getekend en gebouwd, dit komt zo snel mogelijk op het forum te staan.

    #2496

    Hallo allemaal.

    Hier volgt mijn eerste update, een zeer uitgebreide, omdat hier alles in staat wat zich de afgelopen 2 jaar heeft afgespeeld in en om de werkplaats.

    Ik ben begonnen met het bouwen van de draaistellen.(zie foto)

    [img]http://i5.tinypic.com/2wftfv5.jpg[/img]

    Ik ben eerst begonnen met het maken van een set frameplaten.

    3mm dik materiaal, wat nogal fors is voor een spoor 1 locomotief.

    Hiermee druk aan het frezen geweest, en tussendoor heb ik ook alvast 12 lagerpotjes gefabriceerd.

    [img]http://i7.tinypic.com/3149gcj.jpg[/img]

    Toen eenmaal de frameplaten gefreest waren, doken diverse problemen op. Tractie, Indeling van het draaistel, vering, en ga zo maar door. Hiermee ben ik nu (2007) weer intensief mee bezig. De draaistellen zelf hebben ook een lange tijd stil gelegen, maar dit gaat nu dus weer langzaam vooruit. De frameplaten laat ik overigens waterstraalsnijden, dit omdat ik 4 identieke frameplaten wil. Ook bespaardt dit een hoop werk.

    #2497

    Ja, meerdere update’s op 1 dag, dit om alles wat overzichtelijker te houden.

    Deze keer ga ik het hebben over de kap. Dit is misschien wel het moeilijkste deel van de hele locomotief, omdat de neuzen spits toelopen. Voor de mensen die weten hoe een 1200 er werkelijk uitziet, je zult wel begrijpen dat dit geen makkelijke opgave is. In de kap (die ik in 2 middagen geknipt, gevouwen en gelast heb) zitten aan beide uiteinden een frame, die de lijnen van de neus weergeven.

    Uiteindelijk is begin dit jaar de messing neus op de locomotief geplaatst.

    [img]http://i15.tinypic.com/497p2ky.jpg[/img]

    1= de neus zonder frame, en zonder bufferbalk, stoomdagen ’06

    2= de neus, met frame, eind ’06

    3= de neus, met frame en bufferbalk, begin ’07

    4= de neus, compleet met bufferbalk, moet nog afgesoldeerd worden.

    De bufferbalken zijn massieve stukken metaal, op maat gefreesd en voorzien van schroefdraad achterin om de balk aan de locomotief te koppelen. De bufferbalken zijn thuis op de freesmachine gemaakt.

    [img]http://i7.tinypic.com/40lzzhe.jpg[/img]

    Op de foto is te zien hoe de frees 46 graden gekanteld is, dit om de schuine kant van de bufferbalk te kunnen frezen. op de afbeelding rechts is de bufferbalk, inmiddels voltooid, te zien met een messing plaatje met alle kranen etc erop.

    #2498
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Ziet er allemaal netjes uit, vind met name de kap zeer goed gemaakt.

    Even off-topic, de freesbank is een Quantum BF16 Vario? Zo ja, zou je mij kunnen vertellen of deze bevalt?

    #2499

    Hallo Beunhaas,

    De freesbank is inderdaad een BF16 Vario.

    Deze bank bevalt mij zeer goed, is ook goed geschikt voor modelbouw.

    Ook de traploze snelheidsregelaar is erg goed. Ook het draaien van de hele frees is gemakkelijk, al is het aantal graden ietwat moeilijk af te lezen. Een zeer goede bank.

    Vincent deVries

    zwartezee4@hotmail.com

    #2500

    Jaja,

    Ik heb zelf een draaibankje aangeschaft. Deze was welliswaar al in de familie, maar deze wou hem kwijt. Voor een zacht prijsje heb ik nu een complete Emco Unimat SL gekocht.

    Makkelijk voor al het kleine draaiwerk aan de locomotief.

    Ook ben ik zelf bezig met het maken van een machineklem voor de draaibank, voor de verticale freesopstelling.

    #2501
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Zozo netjes, Emco zijn leuke bankjes (en zeker onmisbaar een draaibankje naast je freesbank). Net machineparkje! Zelf zoek ik nog een freesbankje voor naast de draaibank, maar dat zal dus waarschijnlijk een BF20 worden (slag groter als de BF16).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 67)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven