bouw e-loc NS 1200

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 67)
  • Auteur
    Berichten
  • #2502

    Vanochtend werd ik wakker met het idee om maar eens een 4-tal buffers voor mijn 1201 te gaan maken.

    Dit is voor mij de eerste keer dat ik met mijn Emco Unimat SL aan het draaien ben geweest. Dit was wel even wennen, helemaal als je normaal achter een draaibank staat met ruim een meter tussen de centers….

    Het resultaat mag er (vind ik zelf) wezen. Er staat ook een afbeelding van de tekening bij, dit maakt alles wat duidelijker.

    De buffers zijn nog niet klaar, er moet nog het een en ander aan gesoldeerd worden.

    Ook is de 2e bufferbalk klaar.

    [img]http://i12.tinypic.com/3533tqs.jpg[/img]

    [img]http://i11.tinypic.com/48hfw4h.jpg[/img]

    Morgen maak ik de 2e set buffers, waarna de bufferbalk op de locomotief kan worden geplaatst.

    Vincent

    #2503

    Jawel, er wordt in de werkplaats Grijpskerk nagenoeg elke dag hard gewerkt aan de 1201.

    Zo zijn er aan de kant van cabine 1 buffers gemaakt en gemonteerd.

    [img]http://i7.tinypic.com/3zlwyup.jpg[/img]

    Deze bufferbalk, weegt zonder trekhaak al 300 gram. dit keer 2, en de rest van de locomotief,

    in combinatie met 2 buhler motoren, moet genoeg zijn om een beetje trekkracht op te bouwen.

    De internationale stoomdagen 2007 op nienoord komen eraan.

    Voor mij niks nieuws, ik ben al ruim 10 jaar actief bij nienoord.

    Toch is het deze keer een beetje anders, dit jaar wil ik mijn 1200 op de rails hebben.

    Vorig jaar had ik alleen een frame en een halve huif staan, maar dat is nu wel anders.

    Vincent

    #2504

    💡 Licht in het duister 💡

    Zo, weer tijd voor een update.

    De afgelopen dagen ben ik druk geweest achter de draaibank.

    Ik heb de “fittingen” voor alle koplampen gemaakt.

    2 verschillende type’s, allebei geschikt voor een 5mm LED.

    De bovenste 2 lampen zullen worden verlicht door 2-kleurige 5mm LED’s, in de kleur rood en geel. Dit omdat bij de 1200 een omgekeerde ‘L’ van toepassing is bij het normale rijden. bij achteruit rijden gaan de bovenste 2 lampen in het rood branden, als sluitverlichting. De onderste 2 zullen gewoon geel zijn.

    Een tekeningetje voor de duidelijkheid, en natuurlijk een foto.

    [img]http://img460.imageshack.us/img460/2061/lampenra1.jpg[/img]

    #2505
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Ziet er allemaal veelbelovend uit.

    1 vraag. waarom laat je de zijkanten van de draaistellen waterstraalsnijden, en niet lasersnijden? Waterstraalsnijden is voor dunner materiaal veel duurder als lasersnijden, en veel minder nauwkeurig ook nog.

    Groetjes

    Roy

    #2506

    Hallo,

    De keuze is, omdat ik nog een paar nabewerkingen moet doen aan

    de draaistel frame’s. Zo moet er nog schroefdraad op meerdere plaatsen komen.

    Bij laseren komt zoveel warmte vrij, dat het metaal gehard wordt, en je boren en tappen eigenlijk wel kunt vergeten.

    Lasersnijden is ook nog eens vrij prijzig. waterstraalsnijden is vele malen goedkoper. Maar je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.

    Ook had ik frameplaten zelf kunnen frezen, maar door de vele rare vormen is dit nogal moeilijk. Wel heb ik 1 setje liggen, helemaal gevijld 😮

    Vincent

    #2507
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Werkspoormonster wrote:

    Bij laseren komt zoveel warmte vrij, dat het metaal gehard wordt, en je boren en tappen eigenlijk wel kunt vergeten.

    Ik ben zelf lasersnijder en wil hier even op ‘inspringen’, er komt niet veel warmte vrij, echter de warmte is wel heel hoog geconcentreerd op en klein oppervlak, met inderdaad als gevolg dat gesneden contouren gehard worden. Dit kan prima opgeboord worden mits je met een scherpe boor voorzien van een druppeltje snijolie het gehele geharde deel wegboort (niet gaan kietelen door en kleine overmaat boor). In de praktijk komt het regelmatig voor dat wij dingen ondermaats snijden die later opgeboort en getapt/geruimd worden.

    #2508

    Hoi,

    Oke, ik het heb ook maar van horen en zeggen.

    de keuze voor het waterstraalsnijden was voor mij simpel.

    een bedrijf bij mij in de buurt doet dit, en voor mijn frame plaatjes

    was het vele malen goedkoper dan het te laten lasersnijden.

    Hierbij even een foto om te laten zien waar het om gaat.

    [img]http://img404.imageshack.us/img404/1267/draaistel1201ez5.jpg[/img]

    Wanneer de frameplaten klaar zijn, zal ik een foto plaatsen op het forum.

    Vincent

    #2509

    Hallo,

    Weer even een update over de NS 1201 voor spoor 1.

    Enkele weken geleden heb ik de 2e cabine aan de rest van de locomotief gelast. Dit ging allemaal volgens plan, en kon ik dus het frame passend maken. Dit is nu ook klaar, en na wat aanpassingen ben ik eindelijk tevreden over het uiterlijk tot nu toe.

    [img]http://i10.tinypic.com/4uewjcw.jpg[/img]

    De stoomdagen naderen, dus bijna elke dag ben ik bezig met m’n locomotief. Ik hoop dat ik de locomotief dan op de rails kan hebben staan, al wel niet rijdend.

    Ook heb ik het solderen van messing en gewoon plaat-ijzer redelijk onder de knie gekregen. Zo hoef ik dus niet steeds mijn vader d’r bij te roepen, al vind hij het niet erg om af en toe mee te helpen aan m’n locomotiefje.

    leuk weetje, de loc weegt nu (kap en frame) al ruim 2500 gram.

    Vincent

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 67)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven