De nieuwste berichten › Forums › Locomotieven en spoorse zaken › Spoor 1 › Bouw NS 3900 spoor 1
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 11 maanden geleden door
stoompower.
- AuteurBerichten
- 26 oktober 2021 om 20:05 #1860
stoompower
DeelnemerGoedenavond, Graag wil ik de hulp inroepen van een of meer onder jullie over het volgende: Ik overweeg om de NS3900 te gaan bouwen. (m.b.v. de Special nr 4 van Onder Stoom).
Uit de handleiding voor het bouwen van spoor 1 locomotieven van Dhr J.Q.M. Verouden had ik begrepen dat de ketel voor deze machine gebouwd is voor kolenstook met een werkdruk van 6 Bar.
Mijn vraag is nu of de bouw hiervan ook mogelijk is met een werkdruk van 3 Bar en dan eventueel gestookt met spiritus of komt dit dan de prestaties van het geheel niet ten goede?
Mijn tweede vraag is waar bij dit model de grootste uitdagingen liggen? (Ketel,cilinderblok,stoomverdeling?)
Alvast hartelijk dank voor jullie reactie,
Vriendelijk groet,
Harrie van de Water.
30 oktober 2021 om 12:52 #11562pfb
DeelnemerMoi Harrie, De meeste mensen hebben moeite met het maken van koperen stoom ketels. Maar als je ervaring in het bouwen van stoommachines hebt hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt altijd hier een vraag stellen. De ketel zelf zou ik niet aanpassen, ga de uitdaging aan het op kolen te stoken. Verder maakt het niet uit in de bouw of je op drie of zes Bar wilt gaan rijden. Mijn vraag is meer: heb je de ervaring en het doorzettings vermogen en het gereedschap om e.a. tot een goed einde te brengen, want het is niet een ding dat je in een weekend kunt maken.
Succes, Peter
30 oktober 2021 om 15:08 #11563stoompower
DeelnemerPeter, bedankt voor je reactie. Ik heb al eerder de NS 1900 en de NS 8500 gebouwd maar aangezien die op schaal 1:25 zijn is er nog niet van gekomen ze rijdend onder stoom te brengen. Daarom ben ik de laatste loodjes aan het leggen van de NS 8800 op schaal 1. De locomotief is klaar en ik ben nu een wagon aan het bouwen voor de spiritus voorziening. Ik heb dus wel wat ervaring en heb gelukkig veel geduld. Ik denk dat ik de tekening met de beschrijving maar eens ga bestellen dan kan ik me alvast goed gaan voorbereiden. Voor kolenstook ben ik niet bang want in een grijs verleden moest ik thuis ook al de kolenkachel stoken en dat lukte ook.
Nogmaals bedankt voor je reactie
Groeten Harrie
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.