Bouw stoommachine

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Keesstoom
    Deelnemer

Beste stoommensen,

sinds mijn tiende ben ik erg geintreseert in stoom. ik ben vrijwilliger bij het puttense en nijkerkse stoomgemaal en weet er veel van af. thuis heb ik een tijdje terug een stoommachientje van hout gemaakt die ook op lucht draaide. daarna een liggend stoommachientje met een potketeltje. nu wil ik het wat groter aanpakken en wil graag een echte stoommachine bouwen. het liefst met een kolengestookt keteltje, een een cilinder liggende stoommachientje, voedingspomp etc. ik kan hulp krijgen en ideeen van andere vrijwilligers. maar ik zou ook heel graag jullie stem horen.

dus, ideeen, opmerkingen, tips etc. allemaal welkom!

john
    Deelnemer

Tja de vraag is vrij open……

Hoe groot of gek wil je het hebben ?

Maar om te beginnen:

staande ketel, rond 104, of iets groter 133mm met vlampijpen, volledig dubbelwandig.

Staande of liggende stoommachine, boring ongeveer 20mm.

denk aan stuart 10H of 10V.

Daaraan gekoppeld een voedingspomp welke uit een voorraad tank kan pompen.

Voorverwarmer op de machine uitlaat, uitlaat van pomp hier doorheen laten pompen.

Eventueel met stoom aansluitingen rekening houden met uitbreiding van de installatie met bijvoorbeeld een stoompomp.

Tekeningen zijn hier en daar wel te verkrijgen, bijvoorbeeld tekeing archief van de NVM.

Keesstoom
    Deelnemer

Beste john,

bedankt voor je reactie. ik ben idd. ietsjes te ruim. ik heb even zitten te tekenen en denken, en:

ik zat zelf te denken aan een kolengestookte ketel met +- 4 vlampijpjes. een 1 cilinder liggende stoommachine van stuart die bijv. kleine werktuigjes aandrijft. ook had ik het idee een staande stoommachine 10 h meende ik. een voedingspomp aan te drijven. deze voedingspomp neemt dan water uit een bakje en pompt het door de rookkast heen. dan wanneer het water heet genoeg is pomp je het de ketel in. wat betreft de afgewerkte stoom, wilde ik een klein condens vatje plaatsen met daarna een aanjager in de schoorsteen voor een goed brandend vuur.

qua ketel…. is dit haalbaar en vuurgang vlampijp? hoeveel druk zal ik nodig hebben. hoe groot moet de ketel zijn? kan ik misshien niet beter een kleine opp. condensor plaatsen voor minder ketelsteen?

beetje veel vragen maar jah, dat brengt het te weeg he, dat braint stormen. maar ik kan nog veel ideeen en tips gebruiken.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven