De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › bouw van ketel
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 2 maanden geleden door
Klaas van Gemerden.
- AuteurBerichten
- 10 maart 2008 om 15:25 #516
Thom Thom H
Deelnemerhallo ik ben een 2e ketel aan het bouwen omdat ik wat dinngetje miste zoals vlammen buizen en een oververhitter. dit is mijn nieuwe ontwerp zal dit kunnen. ik heb die vlammen buizen ff voor de duidelijkheid gearceerd, nu is de vraag komt die hete lucht van dat vuurtje wat eronder ligt in die vlammen buizen?
http://3nxxeq.blu.livefilestore.com/y1psLR_kgcb_vpAyy_asunqp7U-lIvAWk5VGHYG0gMm5PIICHsS-BDWcCHrqeSo9IqUzUaslN86opXQ6hNk0wlTuA/ketel2.bmp [/url] [/color] ps. het is maar een hele simpele CAD tekeing voor het princiepe
10 maart 2008 om 15:44 #4988john
DeelnemerPrincipe (let op spelling) is duidelijk. kun je ook een vooraanzicht geven? zodat duidelijk wordt hoeveel vlampijpen (zo heten die dingen) er in komen.
Ik zie er nu alleen 3 boven elkaar in dit aanzicht.
je ketel blijft erg klein, 60x120mm.
Ik weet niet waar je deze voor gaat gebruiken maar ik zou er een niet al te groot machientje aan hangen, de capaciteit met zo`n klein keteltje is niet al te groot namelijk.
Leuk is wel dat je eerst van onderaf verwarmd, en dan de verbrandingsgassen door de vlampijpen laat lopen.
Dit geeft al een beter rendement.
let er wel op dat een dergelijk ontwerp een rookkast met schoorsteen nodig heeft.
de hete gassen moet een horizontale afstand afleggen, en dat doen ze niet vanzelf.
door middel van de schoorsteen kun je “trek” op het vuur maken waardoor de gassenbeter afgevoerd gaan worden.
misshcien zal je voor het opstoken nog een aparte electrische afzuigventilator moeten maken omdat de “natuurlijke” trek te weinig zal zijn.
de uitlaat van je stoommachine kun je dan in de schoorsteen omhoog laten blazen, deze zorgt dan voor de trek op het vuur en houd zo je vuur aan de gang.
succes !
10 maart 2008 om 18:55 #4989Thom Thom H
Deelnemerwat is een rookkast. en waar zet je de schoorsteen enzo kan je een simpele tekening voor me maken. zodat ik een overzicht krijg. maar is het opzich wel goed???? En die ketel gebruik ik maar voor een 12mm cilinder.
MAar kan je me ongeveer vertellen wat met deze constructie en formaat de druk zal zijn. ik heb 8 vlambuizen met een diameter van 10mm en een gat daarin van 8mm dus een wand van 1mm
10 maart 2008 om 20:42 #4990Erik.B
DeelnemerThom Thom H wrote:wat is een rookkast. en waar zet je de schoorsteen enzo kan je een simpele tekening voor me maken. zodat ik een overzicht krijg. maar is het opzich wel goed????
En die ketel gebruik ik maar voor een 12mm cilinder.
MAar kan je me ongeveer vertellen wat met deze constructie en formaat de druk zal zijn. ik heb 8 vlambuizen met een diameter van 10mm en een gat daarin van 8mm dus een wand van 1mm
Hallo Thom!
Een rookkast spreekt als voor zich zelf…… Een soort van ‘kast’ waar de rook afgefvoerd word naar de schoor steen. Of beter gezecht geleik naar de schoor steen gaat.
Even een voorbeeld:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-WICHLFE6.jpg [/img] [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-VO44DYPO.jpg [/img] Mijn ketel heeft 1 grote vlampijp met een binnen diameter van 20mm.
Je zou ook zo’n ketel kunnen maken. allen dan iets dikker en korter.
Het idee van joun ketel lijkt heel erg op mijn stoom machine…allen heeft die geen rook kast en geen vlampijp. Je zou om het gemakkerlijker temaken de vlampijpen weg laten en 2 openingen aan de zijkant maken langs de ketel zelf. een soort van stookhok met een ketel er boven op krijg je dan.
MGV
Erik
10 maart 2008 om 21:10 #4991Thom Thom H
Deelnemereen rookkist is niks anders dan een kamer met een schoorsteen erop http://kklqvq.bay.livefilestore.com/y1pvyRkfKCqfwWNkgxuicRnsWZPvn5pcXGbD0s4nSuup9ZD3X59kQvJUHF44D59kDexsoiz7oWuVyI5eNW8sZzpcg/stoomketel.bmp ” class=”bbcode_url”> http://kklqvq.bay.livefilestore.com/y1pvyRkfKCqfwWNkgxuicRnsWZPvn5pcXGbD0s4nSuup9ZD3X59kQvJUHF44D59kDexsoiz7oWuVyI5eNW8sZzpcg/stoomketel.bmp en van die stoomdom die erop komt snap ik ook niet veel kan iemand een simpele tekening maken
11 maart 2008 om 09:28 #4992john
DeelnemerWat zal de druk zijn bij jou formaat ketel ? Dit is al eerder beantwoord, namelijk: dit isniet te zeggen.
het gaat om de capaciteit, niet om de druk.
de druk die je kan bereiken is zo hoog als je wil, neem je geen stoom af maar blijf je wel warmte toevoeren dan zal de druk oplopen totdat de ketel barst !!
Maak je daartegen een gat van 10mm in de bovenkant van de ketel en je brengt warmte in de ketel, dan zal de druk heel laag zijn, alle stoom ontsnapt direct naar de buitenlucht, van enige druk opbouw zal geen sprake zijn.
verbruikt jou machine meer stoom dan de ketel kan maken, dan zal de druk erg laag zijn, en de machine niet willen lopen.
Andersom, kan de ketel meer stoom maken dan de machine verbruikt zal de druk oplopen.
door met de temperatuur van het vuur te “spelen” kun je de druk omhoog of omlaag laten gaan als jij dat wil.
het kan dus zijn dat je een hele dikke soldeer brander op je ketel moet zetten om je machine draaiende te houden, want de toegevoerde warmte bepaald ook een deel van de capaciteit van de ketel.
met 1 waxine lichtje zal uiteindelijk het water misschien wel gaan koken, maar enige stoomdruk kun je wel vergeten.
De stoomdom:
Zit in dit plaatje voorop de ketel vlak voordat de rookkast begint.
de stoom wordt bovenin de stoomdom afgenomen en direct via de regulateur naar de cilinders geleid.
[img]http://nmld.locaalspoor.nl/pix/doorsnede.JPG [/img] Oh ja, je tekent een rooster in je tekening, met daarboven de luchtgaten voor het vuur.
het is de bedoeling dat het vuur lucht aanzuigt DOOR het rooster, dus de luchtgaten kun je beter ONDER het rooster maken (als dit een ontwerp voor houtskool stook is tenminste).
bij spiritus of gas heb je geen rooster nodig.
beetje duidelijk ?
11 maart 2008 om 15:44 #4993Thom Thom H
Deelnemereey john als je goed naar de tekening kijkt zie je dat de luchtgaten onder het rooster liggen 11 maart 2008 om 18:09 #4994john
DeelnemerThom Thom H wrote:eey john als je goed naar de tekening kijkt zie je dat de luchtgaten onder het rooster liggen
Sorry, je hebt gelijk !!!
is het idee van de stoomdom nu een beetje duidelijk ?
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.