Bouw van: Spoor 1 baan.

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken Spoor 1 Bouw van: Spoor 1 baan.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #802
    Erik.B
    Deelnemer

    Hallo bouwers!

    Zomer, een van de beste seizoenen van het jaar. Toch ook weer een seizoen om buiten bezig te zijn en het is dan soms wel jammer dat er niet zo veel activiteit in de werkplaats is.

    Toch ben ik niet alleen bezig met mijn NS 3400. Beetje afwisselen is soms ook wel goed.

    Zomers hou ik mij ook wel bezig met het bouwen van een spoor 1 baan. Ik probeer dan voornamelijk op schaal te bouwen/aanleggen. Hoe ik te werk ga wil ik jullie natuurlijk niet onthouden.

    Rails:

    Ik ben altijd begonnen met LGB. Dit rails is vrij dik en stevig. Echter is het niet op schaal 1:32/1:30 en zijn de standaard bochten nog al aan de krappe kant voor het live steam rijden. Je zou dan Flex rails moeten gebruiken om mooie ‘flauw’ bocht te krijgen. Mini maal een straal van 3 meter maar ik raad aan om wat meer marge te nemen.

    Als je meer de spoor 1 (1:32) richting wilt kun je Peco rails gebruiken. Deze gebruik ik zelf voor de bochten werk. Persoonlijk vind ik dit mooier. Rails is minder stevig als LGB rails. Daar bedoel ik niet mee dat het zo maar uit elkaar valt maar het materiaal is wat dunner en licht minder snel vlak. Bij het aan leggen moet je ook een strakke en egale ondergrond hebben. En vlakke baan is gewenst bij het rijden van spoor 1. Als er te veel hobbels in zitten is het rijgedrag heel anders. Steigen en dalen niet meer dan 10mm per meter. Maar ook dit kun je een beetje zien aan het rijgedrag.

    Voor andere delen zo als rechte stukken (en een uitgebreid station/steam area) gebruik ik Brandbright rails. Rails staven zijn bijna gelijk. Dit is Bullhead rails en van Peco is flatbotom rails. Zijn bijna gelijk. Het rij vlak is wel het zelfde. De dwars liggers (bielzen) zijn van hout en wat breder dan van Peco. Ook dit vind ik erg mooi. Ze zijn al voor zien van een olie maar helaas gaat dit niet lang mee (althans hier in Nederland). Ik verf de bielzen nog eens 2 lagen extra met hout beits. G3 beits van de gamma voldoet goed.

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XCJGBTF.jpg[/img]

    Peco flex rails en LGB rails

    #7276
    Erik.B
    Deelnemer

    Ondergrond

    De ondergrond is waar het begint. Zo als ik al eerder zei, is het belangrijk dat het precies waterpas ligt. Je kan het met een water pas zelf doen, maar als je het nog preciezer wil kun je een waterpas met lazer gebruiken. Deze zijn bij verschillende winkels te krijgen.

    Als ‘bed’ gebruik ik tegels of opsluitbanden. De gewone grijze vierkante stoep tegels gebruik ik voor het bochten werk en de opsluitbanden zijn perfect voor rechte stuken. Deze toepassing van tegels is voor het type ‘ground level’. Rails verhoogt op palen is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar ik wou perse laag.

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVD8AWT3.jpg[/img]

    De baan van Paul Abrams is mijn grote garden railway voorbeeld. Hij heeft een prachtige baan met zo wel verhoogt opstook plaats (steam-up area) als ground level in 1 baan.

    http://www.pauls-gaugeone.co.uk/” class=”bbcode_url”>http://www.pauls-gaugeone.co.uk/

    De tegels leg ik op een zand-cement mix. Ik heb al eens gehad bij een verhoogt deel dat ik te veel zand gebruikt heb en was het na een heftige regen bui weg gespoeld. Ik heb dit opgelost om er oude baksteenen nog eens er onder te leggen. Hier door hoef ik minder zand te gebruiken als ik wat hoger bouw. Wat ook belangrijk is dat het allemaal netjes afgedekt word met grond. Dit zorgt er voor dat het mooi afgedekt word en het zand niet weg spoelt. Je kan ook een muur langs de baan maken als afsluiting.

    [img]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VACRDBSR.jpg[/img]

    Voorbeeld hier boven:

    Dit zijn de 3 toepassingen die ik gebruik voor het aan leggen van mijn baan.

    [img]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RSGW3CQR.jpg[/img]

    Hier boven:

    Het gebruiken van een lazer waterpas. Deze moet water pas liggen. Het begin meet je met een stok/lat. Bij het rode puntje streep je af. Iets verder op zoek je de lazer punt weer op en kijkt of hij op de zelfde punt raakt. Is raakt de lazer 5mm onder het streepje bij een afstand van 2 meter tussen de 2 metingen, dan is de baan redelijk vlak en is er een steiging van 2,5mm per meter. Is het 20mm er onder bij een afstand van 2 meter dan is de stijging van de baan te groot voor een mooie vlakke baan.

    #7277
    Erik
    Deelnemer

    Hallo Erik en andere tuinspoorbouwers,

    Nu mijn Dacre zijn voltooiing nadert, begin ik ook ter denken aan een baan in de tuin waarop hij kan rijden. Het zal wel passen en meten worden, want we hebben maar een kein tuintje. Dit onderwerp komt dus precies op tijd :D .

    Dankjewel Erik :wink: voor je zeer duidelijke uitleg en tekeningen!

    Stoomgroet,

    Erik Reinders

    #7278
    Erik.B
    Deelnemer

    Erik wrote:

    Dit onderwerp komt dus precies op tijd :D .

    Dankjewel Erik :wink: voor je zeer duidelijke uitleg en tekeningen!

    Stoomgroet,

    Erik Reinders

    Hallo Erik;)

    Dank je wel voor de compliment;) Ik dacht, laat ik maar topic hier van maken aangezien ik het hier het nog niet eerder heb gezien. Een goede spoor 1 baan is ook belangrijk als je goed wilt (en mooi) wilt rijden. Tenminste zo denk ik er over:)

    Er komt binnen kort nog meer. Ik wil het hebben over het buigen en over het maken van wissels. Binnen kort wil ik ook gaan uit zoeken hoe je een kruiswissel kan maken.

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3GF8IBR.jpg[/img]

    Stoomgroeten

    Erik

    #7279
    marcel s
    Deelnemer

    hallo erik

    vraagje waar kan ik losse spoor staven krijgen voor spoor 1 (45 mm )

    bedankt vast

    mvg Marcel

    #7280
    Erik.B
    Deelnemer

    marcel s wrote:

    hallo erik

    vraagje waar kan ik losse spoor staven krijgen voor spoor 1 (45 mm )

    bedankt vast

    mvg Marcel

    Hallo Marcel

    Losse spoorstaven kun je o.a bij Brandbright of Tenmille kopen.

    http://www.brandbright.co.uk/” class=”bbcode_url”>http://www.brandbright.co.uk/

    http://tenmille.com/index.html” class=”bbcode_url”>http://tenmille.com/index.html

    De site van tenmille werkt bij mij wat traag maar dat zou best aan mijn PC liggen.

    Brandbright heeft bullhead rail. Tenmille levert bullhead en flatbottom ook. Ook heb je rail ‘stoeltjes’ nodig. ook hier zit weer verschil in. Zo hebben beiden rail types hun eigen ‘stoeltje’. Ze zijn van plastic en van tin. Ik gebruik die van tin. Deze moet je in de houten dwarsliggers drukken. Als je ze er in draait breekt het staafje af.

    [img]http://www.railway-technical.com/X-Section-of-types-of-Rails.gif[/img]

    Als je er niet uit komt laat het mij weten;)

    Erik

    #7281
    marcel s
    Deelnemer

    Hallo Erik

    bedankt ik heb site gekeken :D gelukkig staat de pond niet hoog dus het is interessant jammer dat het niet dichter bij huis is te krijgen

    wat voor soort ral gebruik jij flat bottom rail fo bullhead rail

    ps hoe lang is een 1 yard en tot welke lengte sturen ze nog op en komt heel aan want 1,5 meter rail is een lengt om op te sturen

    mvg Marcel

    #7282
    Erik.B
    Deelnemer

    Hallo Marcel

    Ik gebruik peco en brandbright. Peco zijn kant en klare rail en hebben flatbotom rail. Mijn losse rail stafen zijn van brandbright en zijn bullhead rail. ‘one yard’ is 91.44 cm. Nog net geen meter dus. Ik heb zelf nooit uit Engeland besteld. Peco rail heb ik van modelbouw atelier en de losse rail stafen (zo’n 100 meter) heb ik gekregen van een vriend. Ik denk wel dat ze alles kunnen op sturen van uit de UK.

    Mvg

    Erik

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven