De nieuwste berichten › Forums › Motoren › Heteluchtmotoren › Bouwtekeningen heteluchtmotoren gezocht.
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 2 maanden geleden door
erik jan.
- AuteurBerichten
- 19 maart 2007 om 18:38 #323
Martin
DeelnemerBeste lezer, Ik ben op zoek naar één of meerdere bouwtekeningen van heteluchtmotoren. Ik ben in heteluchtmotoren geïnteresseerd geraakt na het bezoeken van vele stoomdagen en beurzen. Ik ben op zoek naar het liefst schaal 1:1 bouwtekeningen, maar een andere schaal is op zich geen probleem. Weet U misschien een site waar ik tekeningen kan bestellen? Bij voorbaat dank.
P.S.
Ik vond op het internet een model heteluchtmotor dat ik toch wel heel mooi vond, en toch redelijk makkelijk is om na te bouwen. Dit is de Stirling KS90, een motor die zelfs op handwarmte draait (voor afbeelding, zie link hieronder). Als hier bouwtekeningen van te vinden zijn zou ik het zeer graag willen weten.
http://www.stirlingengine.co.uk/images/ks90/gb.jpg Met vriendelijke groet, Martin
20 maart 2007 om 08:25 #2847willemvdm
DeelnemerHallo Martin Ik ben net nieuw op de site.
Ik was ook van plan om een dergelijke stirling machine te maken.
In 2004 heeft in de Modelbouwer een tekening gestaan van een zgn koffiekop stirling machine (loopt dus op minimaal 25 graden temperatuurverschil.)
Vorig jaar stond in de modelbouwer een artikel hoe je deze kan verbeteren naar een handpalm machine,
Was niet helemaal gelukt, er moets nog een ijsklontje op de bovenplaat geplaatst worden.
Ik vind het een uitdaging om deze tekening verder te verbeteren zodat deze machine dus wel goed loopt op 10 graden temperatuur verschil.
Mischien samen doen (zoals altijd is materiaal zoeken halve werk)
Groeten Willem
21 maart 2007 om 19:28 #2848Martin
DeelnemerBeste Willem, Ik ben een beginner in de modelbouw (14 jaar), en ik heb toch besloten een andere heteluchtmotor te bouwen, een die draait op een groot temperatuurverschil. Dit omdat het dan niet al te moeilijk is om hem werkend te krijgen, in tegensteling tot de KS90. Toch heel erg bedankt voor uw reactie.
Martin
21 maart 2007 om 20:46 #2849willemvdm
DeelnemerHallo Martin Ik overweeg nu ook zelf om eerst een model te bouwen dat op een spiritus of waxine kaars vlammetje draait.
Ik heb net een paar oude bladen gekocht van “onder stoom” en in de nummers 2 t/m 4 van 1998 is een eenvoudige machine beschreven.
Weinig moeilijk verkrijgbare materialen, veel messing en de verdringerzuiger is een lege Edding viltstift.
Groeten Willem
22 maart 2007 om 13:46 #2850Rob
DeelnemerHeeft u ook al op deze site gekeken? Home>Hoofdmenu>Tekeningen>selecteer>Heteluchtmachines.
Als voorbeeld: De “Special” bevat de beschrijving en de bouwtekeningen voor 2 heteluchtmotoren.
Met vriendelijke groet,
Rob
Redactie Onder Stoom
23 maart 2007 om 11:20 #2851erik jan
DeelnemerWellicht is deze site wel handig voor je: Alle tekeningen kun je hier gratis downloaden!
Groetjes
Erik-Jan
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.