Bouwverslag DB 23 015

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #1380
    emiel_nl
    Deelnemer

    Bouwverslag DB 23 015

    Recent heb ik een BR 23 in aanbouw overgenomen om af te bouwen. Het gaat om de schaal 1:16 SSN23023 (3,5”, 89mm) volgens tekeningen van de NVM (72.20.001). Alleen krijgt mijn loc het nummer 23 015, naar dit foto-voorbeeld van Carl Bellingrodt:

    [img]http://www.maigoda.nl/stoomlocomotief/_23_015_links.jpg[/img][img]http://www.maigoda.nl/stoomlocomotief/_23_015_rechts.jpg[/img]

    Foto’s aanklikbaar.

    Momenteel bestaat de loc uit het hoofdframe, de pony-truc, het achterdraaistel, de cilinders, de bufferbalk+buffers, de aspotten, de assen, de aspomp, de wielen in ruw gietijzer, alle krukpennen, de tenderdraaistellen waarvan eentje klaar is, de tender-assen+ wielen, diverse delen frame-opbouw, de schoorsteen, de buis voor de ketel en maarliefst drie ronde koperen platen die dienst kunnen doen als voor-pijpenplaat. Daarnaast nog een aardige hoeveelheid aan reeds uitgesneden plaatwerk in verschillende diktes. Dat wordt even wat uitzoeken wat waarvan is.

    Verder zitten alle tekeningen erbij (20 stuks) en de bouwbeschrijving.

    [img]http://www.maigoda.nl/stoomlocomotief/foto_0001.jpg[/img]

    [img]http://www.maigoda.nl/stoomlocomotief/foto_0002.jpg[/img]

    [img]http://www.maigoda.nl/stoomlocomotief/foto_0003.jpg[/img]

    De bedoeling is om het machinistenhuis uit te voeren conform de 23 015, dus met een rechte deur i.p.v. een geknikte deur. Een snelle blik op de tekening levert op dat een rechte deur een beetje conflicteert met de ganghendel, maar er is nog wel ruimte om de ganghendel wellicht wat verder naar binnen te plaatsen. Ik wil vooraf van het machinistenhuis eerst een proefmodel in karton maken.

    De cilinders zijn, in tegenstelling tot wat de bouwbeschrijving opgeeft, van brons. Ze zijn nagenoeg klaar, alleen rechts moet er nog een schuifstanghuis en een zuigerschuif gemaakt worden. De zuigerveren missen nog en de cilinderkranen moeten nog gemaakt worden.

    Van de voor- en achteras zit nog één wiel los, die moet nog vastgezet worden. Aan het achterdraaistel mankeert nog wel wat, zoals o.a. dat het draaistelframe scheef is en niet op de drukstukken in het hoofdframe steunen, maar er onder zweven. Van de drijfwiel-aspotten moet de achterste rechts opnieuw gemaakt worden. Daarvan wijkt het as-gat 1 mm af, waardoor de achterste drijfas scheef kom te zitten.

    De tenderassen zijn al gedraaid en de assen zijn ook klaar. De wielen moeten alleen nog nagedraaid worden voor de perspassing op de assen. Van de tenderdraaistellen is er eentje klaar en de andere moet nog afgemaakt worden.

    Ik heb inmiddels een draaibank en een freesbank staat nog in de planning.

    Groetjes,

    Emiel

    #10005
    norwin
    Deelnemer

    Schitterende loc.

    Veel succes met de bouw hiervan.

    Overigens zijn er genoeg modelbouwers die hun freeswerk op de draaibank doen hoor.

    Groetjes Norwin

    #10006
    Cor Stoom
    Deelnemer

    Wat een bofkont ben jij Emiel, zo’n prachige lok te mogen afmaken. :D

    Als ik ooit nog eens……………dan wordt het deze. 😉

    Ik heb de hele serie gelezen die vroeger in de Modelbouwer stond en begon in september 1984. (Goh das ook al weer bijna 30 jaar terug).

    Ik kan me nog herinnneren dat er af en toe nog wel wat gewijzigd werd, maar ik denk dat er op dit forum wel voldoende kennis aanwezig is om dat op te lossen. Overigens staan er nog wel enkele van deze bouwwerken op dit forum.

    Veels suc6 met de afbouw en ik blijf je volgen.

    mvg,

    Cor. 8)

    #10007
    emiel_nl
    Deelnemer

    Ik heb ook wel enige binding met BR 23, aangezien ik in m’n SSN-tijd op de 23 023 m’n eerste stookdiensten deed tijdens de Nationale Stoommanifestatie in 1998 (pendelen tussen Utm en Db). En daarna nog regelmatig op die loc heb gestaan tot 2008.

    Ik had inderdaad gezien dat er meerdere hier op dit forum deze loc gebouwd hebben of er mee bezig zijn. Dus over hulp in dit forum maak ik me geen zorgen.

    Het probleem met het zwevende achterdraaistel heb ik overigens al opgelost. Ik vroeg me alleen of of iemand weet wat de zijdelingse uitslag minimaal moet zijn (in mm). Dan kan ik dat even nameten.

    Groetjes,

    Emiel

    #10008
    Arjan
    Deelnemer

    Beste Emiel

    Ik heb de ssn23023 recent gebouwd en hij rijdt super, erg fijne loc om mee te rijden. Ondertussen ben ik met een Beyer Garratt 20 class vanaf originele fabriekstekeningen aan het bouwen.

    Om terug te komen op de 23, als je vragen hebt over details en dergelijke stuur me een pb’tje.

    Om je alvast een advies te mogen geven, gebruik geen zuigerveren maar Virton O-ringen ! Veel duurzamer, eenvoudig toe te passen, lange levensduur en geen roest.

    Hartelijke modelbouw groet,

    Arjan

    #10009
    emiel_nl
    Deelnemer

    Dank je voor de tip. Ik zal het zeker in overweging nemen. Ik kreeg via een PB ook nog de tip om eventueel zuigerveren te kopen bij Sauerbier, maar volgens mij hebben zij ook die O-ringen.

    Ik kwam nog wel een ander probleem tegen tijdens het nameten. De schuiven blijven totaal niet aan de maatvoering te voldoen. In de totale lengte zit een afwijk van 1,5 mm (34,5 tegen 33 mm volgens de tekening), maar ook de twee delen waar de zuigerveren op horen zijn bijna 1 mm te breed. Daar kan ik denk ik niets meer mee.

    Nu zit ik te denken, als ik dan toch nieuwe moet maken, om trofimoff-schuiven te maken. Heeft iemand ervaring met deze schuiven? Mijn ervaring ermee beperkt zich momenteel tot “het gebruik in het echt”.

    Groetjes,

    Emiel

    #10010
    john
    Deelnemer

    ik had er wel van gehoord maar wist niet echt wat het was, dus even op google gekeken:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Trofimoff_valve

    Wat ik er uit opmaak is dat de zuigers van de zuigerschuif op de spindel kunnen bewegen, bij stoomdruk worden de zuigers naar hun eindstops gedrukt en werk de schuif als normale schuif.

    Als de regulateur wordt gesloten valt de druk weg en blijven de zuigers staan omdat ze over de as kunnen schuiven en is er een open verbinding tussen de poorten om het rijden met gesloten regulateur mogelijk te maken.

    Is dit handig op je eigen 3.5″ locomotief ?

    Ik denk het niet, de kans op fouten binnen de stoomverdeling wordt alleen maar groter.

    De “echte” locomotieven hadden er voordeel mee bij het helling af rijden, maar onze spoorbanen in nederland liggen behoorlijk vlak.

    Je kunt het proberen, mocht het niet werken kun je altijd nog de “gewone” schuiven er in zetten.

    #10011
    emiel_nl
    Deelnemer

    De daadwerkelijkde doelstelling van de trofimoff-schuif is een goede drukvereffening van de stoomzuiger in leegloop-toestand (dus met de regulateur gesloten). Bijkomend voordeel was bovendien minder slijtage tijdens het rijden in leegloop. Overigens is de Trofimoff-schuif geen echte bijzonderheid. De andere gebruikte systemen (Cars Schulz-schuif en Müller-schuif) die bij Duitse locs zijn toegepast doen allemaal hetzelfde: drukvereffening in leegloop. De Trofimoff-schuif is zelfs bij NS bij een 3900 beproefd. Hoewel succesvol, toch niet algemeen doorgevoerd.

    Mocht het in het model niet goed werken (dat is natuurlijk mogelijk), kan ik de boel ook nog tot een geheel hardsolderen.

    Groetjes,

    Emiel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven