De nieuwste berichten › Forums › Locomotieven en spoorse zaken › 3½", 5", 7¼" spoor › BR 23 023 wielen 17 spaaks
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 9 maanden geleden door
Roy Wilms.
- AuteurBerichten
- 17 augustus 2008 om 14:26 #606
wotje
DeelnemerDeze posting stond in de thread “ketel Br 23 3.5 inch” van ewapenaar. Maar omdat mijn vraag gaat over het zelf maken van wielen, heb ik gemeend deze posting in een nieuwe thread te moeten plaatsen.
Als dit niet volgens de regels is, dan bied ik alvast hierbij mijn excuses aan.
Hallo Klaas,
Eerst bedankt voor de tip.
Dan het maken van wielen.
Alhoewel ik wel is meer dingen gegoten heb (temperatuur onder de 1100 graden), ben ik voor het gieten van wielen uit staal wel een beetje bevreesd.
De temperatuur is dermate hoog dat de mogelijkheid dat de gietmal uit elkaar barst (vanwege minieme hoeveelheid vocht in de mal) toch wel aanzienlijk aanwezig is.
Waarmee, afgezien van het gevaar voor eigen lijf en leden, de andere ellende niet te overzien is.
En ik zou een nieuw oventje moeten bouwen want mijn huidige gaat met veel moeite maar tot 1100 graden.
Dus wou ik ze frezen.
En zoals ik dat nu bekeken had, gaat daar enorm veel tijd in zitten.
Daarom de vraag of er een of meerdere personen zijn die dit ook gedaan of geprobeert hebben.
En deze hun ervaringen daarover hier openbaar willen maken.
Zodat de weg voor mij en misschien eventueel andere of toekomstige bouwers de weg naar Rome misschien niet korter wordt, maar wel duidelijker wordt welke route men het best kan volgen.
MVG Gijs
18 augustus 2008 om 07:00 #5901Klaas van Gemerden
Deelnemerje kan toch ook aluminium wielen gieten en er een stalen wielband omheen krimpen? Of misschien zagen op een lintzaag?
Als je er ergens één kan gebruiken met stomplasapparaat om de zaag te lassen dan kun je gaten boren je lintzaag er doorheen halen en aan elkaar lassen. Vervolgens kun je zagen. Dat verspaant een stuk sneller.
zoek maar eens op grob brothers.
Zij hebben die lintzagen in het verleden en heden geleverd.
Gr. KvG
18 augustus 2008 om 14:47 #5902wotje
DeelnemerIk vraag mij af of dat alluminium niet te zacht is. Ik bedoel zou een ring eromheen gekrompen of gelijmd niet snel los gaan zitten bij het rijden.
Dat 2e idee lijkt me meer tijdsbesparend.
Maar industriele lintzagen hebben toch meestal een vrij ferme zaag.
Maar ik heb wel eens een lintzaag gezien van Myford en daar zat een hele mooie zaagje op.
Maar ik weet niet meer of daar een stomplasapparaat bij was of voor verkrijgbaar was.
Daar ga ik in elk geval even naar zoeken.
Verder tips blijven uiteraard welkom.
MVG Gijs
18 augustus 2008 om 15:49 #5903Rene Witteman
DeelnemerOp zich een goed idee, er wordt gereden op de diverse banen in Nederland met zelf gegoten aluminium wielen met stalen banden verlijmd met Loctite 638. De loc welke ik bedoel is 5″ vier cilinder en dus zwaar en groot.
E.e.a. voldoet al jaren…………..natuurlijk is de gewichtsverdeling over de 6 drijfwielen en mede door de loopwielen gering.
mvg Rene
het vergt wel enige ervaring en vindingrijkheid wil je dit oppakken.
20 augustus 2008 om 16:24 #5904ewapenaar
DeelnemerBest Wotje, ik heb mijn wielen een jaar of drie geleden gekocht bij Rob Sauerbier in Zierikzee. De wielen zijn absoluut niet exact op schaal maar hebben wel de juiste vorm en aantal spaken. Dat je wel eens verschillende uitvoeringen hebt gezien klopt.. sla de bouwbeschrijving van Jan van Rooijen d’r maar eens op na. Hij ging uit van Stuart wielen die niet meer leverbaar waren en moest toe over op een ander type en zeker niet op schaal.
Als ik jouw was zou ik van de gietstukken uitgaan. Dat scheelt een hoop gedoe… maar zelf maken kan natuurlijk wel al gaan daar heel veel uren inzitten. In het begin heb ik geprobeerd om ze uit rvs te laser snijden maar helaas ging dat in de benodigde dikte niet goed..
Groeten,
Erik
20 augustus 2008 om 23:01 #5905wotje
DeelnemerHet bericht van Rene, waarin hij opmerkt dat er al voor meerder locs inclusief een 5″ loc, alluminium gegoten wielen met stalen banden gebruikt worden. En dit met goed resultaat. Draagt er zeker toe bij dat ik daar nog eens over na zal denken.
Mede omdat ik over de benodigde hulpmidelen (zoals oven, gietbeker e.d) beschik.
Dan een reactie op het bericht van Erik, ook het kopen van wielen is nog niet geheel van de baan.
Al zou het alleen maar zijn vanwege de toch wel behoorlijke tijdsbesparing.
Dan het onderwerp verschillende wielen.
Daarmee doelde ik eigenlijk niet op het verhaal van Jan van Rooijen, want dat hij moeilijkheden heeft gehad met de juiste wielen te krijgen, was mij bekend uit de beschrijving.
Maar op mijn zoektocht naar tekeningen van de originele wielen heb ik een aantal foto’s van echte locs van internet gehaald en daaruit bleek of althans zo laat het zich aanzien zijn er verschillende wielen gebruikt.
Misschien dat het iets te maken had, met de fabriek waar deze locs gebouwd werden of waarvoor ze gebruikt werden (personen of goederen vervoer, korte of lange afstand)?
Er zijn er b.v een aantal geweest die nooit niet anders als kolen getrokken hebben in de omgeving van Saarbrucken.
Ik zag op je webpagina 16 spaaks wielen staan. Heb je die gebruikt of andere?
Ook zag ik dat je een aantal andere onderdelen op een laser of water snijmachine gemaakt hebt, dat zag er goed uit.
Ook ik heb de tekeningen gedigitalisserd, was voor mij niet eenvoudig. Sommige onderdelen moet ik nog eens flink over na denken, want die gaan in mijn programma niet.
Moet een omweg voor zijn.
Hier een paar plaatjes:
http://www.xs4all.nl/~ghooijma/ Of de pagina goed werkt bij een ander, weet ik niet.
Want van webpagina’s maken heb ik geen kaas gegeten.
Tot slot, beide heren bedankt voor de reactie.
MVG Gijs
21 augustus 2008 om 14:51 #5906Eddy
Deelnemerwotje wrote:
Ook ik heb de tekeningen gedigitalisserd, was voor mij niet eenvoudig. Sommige onderdelen moet ik nog eens flink over na denken, want die gaan in mijn programma niet.Moet een omweg voor zijn.
Hier een paar plaatjes:
http://www.xs4all.nl/~ghooijma/
Alleen de tekeningen al zijn al schitterend. Solidworks?
Ga zo door
21 augustus 2008 om 15:05 #5907Rene Witteman
DeelnemerMijn complimenten voor het tekenwerk, op zich al een hele prestatie.
mvg Rene
Mocht je nog iets willen weten over het gieten hoor ik het wel.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.