BR 23 023 wielen 17 spaaks

3 berichten aan het bekijken - 9 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    ewapenaar
    Deelnemer

Hoi Gijs,

jouw 3D model ziet er inderdaad erg goed en kompleet uit. Kan me voorstellen dat dit veel tijd gekost heeft. Heb het zo’n vijf jaar geleden ook gedaan (diverse SolidWorks versies 2003-2007) en daarna veel van het model laten lasersnijden. Daarbij in de constructie veel gebruik gemaakt van nokjes en uitsparingen die de montage makelijk maken en de nauwkeurigheid waarborgen.

Je schrijft er niet bij wat voor software je gebruikt hebt en met welke onderdelen je problemen hebt of gehad hebt. Misschien dat ik daar nog behulpzaam in kan zijn.

Groeten Erik

wotje
    Deelnemer

Bedankt voor de complimenten.

Nee, het is niet getekend in Solidworks.

Want dan had ik b.v plaat4 van de ketelbekleding niet in 6 delen hoeven te tekenen en aan elkaar moeten plakken.

Nee het programma heb ik een jaar of vier geleden via het forum Peters CNC ecke verkregen.

Dit na een vraag voor een goedkoop tekenprogramma, om onderdelen te tekenen voor mijn freesbankje om dit om te bouwen naar cnc.

Het was toendertijd volgens dat ik begreep een soort studie object van de universiteit van Menmingen en was geschreven door een of andere professor. Het was voor niet studenten tegen een vergoeding te downloaden en heette toen dreicad.

En werd daar gebruikt als een soort open source om studenten in het programeren te onderwijzen.

Ik heb later nog eens naar updates gekeken maar die zijn er waarschijnlijk nooit gekomen.

Het heeft een aantal dingen niet in zich. Zoals o.a het tekenen van plaatwerk en allerlei andere toeters en bellen die de huidige 3D teken pakketten in zich hebben.

Maar die heb je voor rechtuit tekenwerk ook niet echt nodig.

Maar met functies zoals uitrekken, knippen en roteren kom je een heel eind.

Het maken van grote samenstellingen is eigenlijk het grootste probleem. Mede door de snelheid(traagheid) van mijn huidige computer.

Wat onder andere resulteert in het feit dat ik van een grote samenstelling via een aantal omwegen b.v een doorsnee moet maken.

Wat in solidworks simpel kan door met een teken oppervlakte te schuiven.

Maar het went.

Maar zoals al vermeld, sommige dingen (kap over stoomdom, petticoat, ketel beplating e.d) moet je een aantal keer over nadenken en weer opnieuw beginnen om het er goed uit te laten zien.

Naast mijn reguliere bezigheden(werk en hobby) ben ik hier ongeveer een jaar mee bezig geweest.

Monikken werk (maar leuk werk), zeker omdat je in een cad programma alles tot op de duizendste mm nauwkeurig moet maken want anders past het niet.

Wat soms bekent dat als er gaande weg dingen op duiken die niet blijken te passen, je terug moet om daar aanpassingen te doen, wat er dan vaak toe lijd dat er dan op een andere plaats ook weer aanpasingen gemaakt moeten worden.

Maar na een jaar weet je in elk geval precies waar alles moet komen.

En weet je ook waar je soms extra alert moet zijn omdat het daar waarschijnlijk enige aanpassing behoeft.

(ik moet toch eens rondkijken of hier in de buurt geen bedrijf is met een laser snijmachine, die voor weinig geld een armlastige hobbyist een handje wil helpen :<)) ) Zijn er b.v mensen die graag een of ander onderdeel apart geplaatst willen zien, dan wil ik dat wel doen. Ook zal ik het aanbod van Rene over vragen betreffend gietwerk, zeker niet vergeten. Daarvoor Rene vast mijn dank. MVG Gijs

Roy Wilms
    Deelnemer

Gijs,

mooi tekenwerk. petje af!

Met lasersnijwerk kan ik je evt wel helpen. Neem maar contact op, als je iets gemaakt wilt hebben.

Roy

3 berichten aan het bekijken - 9 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven