BR standard class 9F 5inch

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #9676
    peter de beus
    Deelnemer

    ik ga een mooie vrije water toevoer maken met een filtertje, zodat hij altijd genoeg schoon water heeft, gaat helemaal goedkomen

    Het model mist inderdaad wat kleine details, het is allemaal simpel gehouden.

    aan de andere kant is dat ook wel weer wat ik zocht, een ”simpel” model om lekker te kunnen rijden.

    het boek ga ik zeker opzoeken, misschien zijn er nog handige dingen uit te halen voor verbeteringen aan mijn model :D

    #9677
    john
    Deelnemer

    Een injecteur MOET een vrije toevoer van water hebben.

    Als je de toevoer kraan open zet moet het water gewon via de morspijp naar buiten stromen/druppelen (afhankelijk hoe groot de injecteur is).

    Is er een restrictie aanwezig dan zal de injecteur niet gaan werken en alleen stoom en water door de morspijp weg blazen.

    #9678
    peter de beus
    Deelnemer

    Ok bedankt John! Ik ga dit zeker veranderen

    Ik heb nog een vraagje, het drijfwerk zit nog ”losjes” gemonteerd.

    Dit zal dus even op timing gecontroleerd moeten worden.

    Is het een site of iets dergelijks waar de beste methode beschreven staat?

    De bouw kits van winson staan bekend om hun ”ademnood” door dat de kanalen tussen de schuif en de cylinders te klein zijn, nu zie ik na het verwijderen van de afdekkingen dat ze hieral mee gerommeld hebben, maar kan iemand mij vertellen wat nou groot genoeg is?

    Ik zal nog even opmeten hoe groot de gaatjes zijn maar het lijkt mij +- 4mm geweest te zijn, en nog een gat van +- 5 mm er opnieuw naast geboord.

    Bedankt maar weer.

    Peter

    #9679
    pfb
    Deelnemer

    Moi Peter,

    Op deze ‘onze ‘ site, bij Non-Commercieel, staat op de tweede plaats Alan Stepney met leuke gegevens. Bij zijn links staat de naam van Charles Dockstader. Die meneer heeft een computer program geschreven over het inregelen en controleren van verschillende stoomschaar bewegingen.

    Helaas werkt bij mij deze link niet, maar Google is je beste vriend.

    Zoek dat program van Dockstader en vul het in, je zult er even goed in moeten duiken, maar dan heb je de juiste afstel gegevens.

    Succes, Peter

    #9680
    peter de beus
    Deelnemer

    Ok bedankt ik zal eens zoeken!

    Ik heb de stoom passages nog eens opgemeten, er zit 1 gaatje van 4mm en 1 gaatje van 3mm in geboord. zou dat genoeg zijn?

    Groeten,

    Peter

    #9681
    john
    Deelnemer

    Kun je boring x slag van de machine nog vermelden ?

    Ter vergelijking:

    Clayton undertype steamwagon, Boring 25mm slag 38mm

    stoompoorten zijn 2x gat rond 4 vanaf schuifkast naar cilinder einde (2x natuurlijk, voor en achter.

    Liefst zijn de stoompoorten zo breed als de stoompoorten in de schuifkast.

    Ook de uitlaatpoort moet goed gedimensioneerd zijn, dus flink groter dan de inlaat poorten.

    #9682
    peter de beus
    Deelnemer

    Dag John,

    Ik zal binnenkort even opmeten wat het slagvollume is.

    Inmiddels ben ik in contact gekomen met iemand in Engeland.

    Hij heeft een volledig verslag gemaakt van de bouw van de modelworks Brittania, (zelfde ketel/cylinders).

    Hij heeft de stoom passages naar 2x4mm gemaakt, dus net iets groter als wat ik heb (origineel zijn ze 1x4mm) en hij is nu zo krachtig dat hij meer tractie problemen heeft dan vermogen te kort…. Ik ga er dus van uit dat die 4 en 3mm bij mij ook ruim voldoende zou moeten zijn.

    hier is de website te zien, hij houd ook alle reparaties en ”upgrades” bij op deze site, en verder naar onder zijn alle kits per deel gezien en hoe hij ze heeft gemonteerd, erg leerzaam voor mij.

    http://britanniabuilder.com/

    Deze machine heeft trouwens geen uitlaat poorten?

    Iniedergeval bedankt voor de informatie.

    Groeten,

    Peter

    #9683
    john
    Deelnemer

    peter de beus wrote:

    Dag John,

    hier is de website te zien, hij houd ook alle reparaties en ”upgrades” bij op deze site, en verder naar onder zijn alle kits per deel gezien en hoe hij ze heeft gemonteerd, erg leerzaam voor mij.

    http://britanniabuilder.com/

    Deze machine heeft trouwens geen uitlaat poorten?

    Iniedergeval bedankt voor de informatie.

    Groeten,

    Peter

    O wel zeker dat deze machine uitlaat poorten heeft !!!!!

    Ik was even van bakschuiven uitgegaan, maar een Brittannia heeft zuigerschuiven, ook wel boschschuiven genoemd.

    De stoom vanuit de regulateur bevind zich binnen in de zuigerschuif (binnenladend noemen we dit).

    [img]http://www.stoomsloep.nl/doorsnede_tekeningen/cilinder1.jpg[/img]

    De afgewerkte stoom ontwijkt dus via de poorten aan de uiterste linker en rechterzijde van de schuif.

    In de cilindervooering van de zuigerschuif zitten rondom gaatjes geboord welke als “stoompoort” dienen.

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 48)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven