BR standard class 9F 5inch

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #9692
    Cor Stoom
    Deelnemer

    Hoi Peter, ziet er mooi uit hoor je spuitwerk, ik moet het je nog maar na zien te doen. Ik vond overigens die spuitsprimer ook al mooi, die doffe kleur, leek net een “Kriegslok”.

    suc6 verder met de opbouw.

    mvg,

    Cor 8)

    ps. wat een buffel trouwens, ben benieuwd naar het filmpje als hij rijdt. :D

    #9693
    peter de beus
    Deelnemer

    Hoi Cor!

    Bedankt! ik vind het ook niet gek voor de eerste keer.

    Ik begin het wel steeds beter onder de knie te krijgen, de laatste onderdelen zijn eigenlijk het mooist geworden.

    Het word na een paar keer rijden natuurlijk pas echt een loc als hij onder de olie en kolenstof komt te zitten 8)

    #9694
    peter de beus
    Deelnemer

    ketel gister goedgekeurd 8)

    #9695
    peter de beus
    Deelnemer

    Even een update na een tijdje afwezig te zijn geweest,

    Inmiddels een keer opgestookt wat aardig ging naar mijn idee.

    Het was voor mij de eerste keer kolen stoken.

    Hier en daar wat kleine drupjes uit koppelingen en de regulateur.

    Ik moet het draad wat hier in zit ter afdichting even vervangen.

    (is natuurlijk al 15 jaar oud).

    Toen ik het vuur wou trekken zat het rooster muurvast, waarschijnlijk door het uitzetten.

    Deze moet er weer uit ( zit binnen in de vuurkist vast met schanieren) en wat ingekort worden.

    Koud klemde hij ook al steeds een beetje.

    Ik zit nog een beetje te twijfelen wat nou de juiste positie is voor de blazer leiding, deze zit nu ”halfverwege” tussen de exhaust en de schoorsteen en steekt vanaf daar daar recht omhoog.

    Ik heb het idee dat hij niet erg veel trek op het vuur geeft.

    Kan iemand mij vertellen wat de ideale positie zou zijn voor maximaal effect? Ik zie ze wel eens helemaal onder, maar ook wel veel verder naar boven zitten.

    Het drijfwerk (wat muur vast zat na al die tijd) heeft een week in de wd40 olie gestaan, ook de cylinders heb ik helemaal vol laten lopen via de exhaust.

    Het draait nu (nogwel zwaar) maar zonder zware punten rond.

    Alleen kan ik hem maar 3/4 slag links om en hetzelfde rechtsom draaien.

    Daarna loopt het ergens tegenaan voor mijn gevoel en wil hij niet verder.

    Ik moet nog proberen uit te vinden waar dit probleem vandaan komt.

    Aan het drijfwerk is niks te zien voor zover mijn kennis gaat tenminste.

    Groeten,

    Peter

    #9696
    peter de beus
    Deelnemer

    ik vroeg me af of iemand me kan vertellen wat de beste manier is om de moeren van het drijfwerk te borgen? of is dit niet nodig, het lijkt me dat niet niet te vast gedraaid moet worden en daarna geborgd met draad oid??

    Best lastig zonder bouw beschrijving maar het komt vanzelf goed! 😆

    #9697
    pfb
    Deelnemer

    Moi Peter,

    Op enkele loks die ik vorige week in Engeland heb gezien zat het drijfwerk vast met kroonmoeren en splitpennen. Je kunt voor deze oplossing kiezen, er zijn 1mm splitpennen te koop. Je kunt daarbij ook kroonmoeren kopen, maar ook een gaatje in de bestaande moer en as boren als de ruimte beperkt is.

    Groet, Peter

    #9698
    peter de beus
    Deelnemer

    Ok bedankt!

    Ik ga kijken of ik een manier kan vinden deze te boren, zal lastig worden ben ik bang…. even kijken of sauerbier deze moeren kan krijgen.

    #9699
    peter de beus
    Deelnemer

    Inmiddels heb ik weer heel wat werk gedaan aan de loc om hem te verbeteren, en een hoop ”rotte plekken” tegen gekomen.

    De zuigers en cylinders en stoomschuiven zijn gedemonteerd geweest.

    Dit omdat ik de wielen maar niet aan het draaien kon krijgen, slechts een kwart slag heen en terug.

    De cylinders zaten helemaal vol met roest, deze heb ik gehoond, en de zuiger veren en zuigers helemaal schoongemaakt en glijden nu mooi door de cylinder, wel een beetje stroef omdat het nog moet inlopen natuurlijk.

    De stoomschuiven zagen er uit alsof ze de wand nergens raakten, behalve op 2 kleine plekjes, (bronzen ringen met een grote sleuf er in).

    Deze bleken ook als een zeef te lekken, met het openen van de regulateur kwam alle perslucht gelijk door de schoorsteen naar buiten.

    Hiervoor heeft iemand op mijn werk PFTE (teflon) ringen gedraaid, en deze vervangen nu de bronzen veren die er op zaten, hopelijk dicht het nu mooi af (nog niet getest).

    Inmiddels heb ik alles weer gemonteerd en ben ik toegekomen aan het opnieuw afstellen….

    Na wat rond zoeken op internet ben ik verschillende (vooral engelse) sites tegen gekomen waar technische berekeningen op staan voor poort breedte’s en openings tijden voor poorten en verschillende afstellingen met de breedte van de stoom schuiven.

    ik heb wel het een en ander geprobeerd, maar ik kom er niet echt uit wat nou echt de juiste manier is om het af te stellen.

    Eigenlijk hoop ik dat iemand met mij zou willen mee kijken, zodat ik zelf kan leren en met eigen ogen kan zien hoe dit moet gebeuren, dan is het waarschijnlijk voor een beginner wat makkelijker te begrijpen…..

    Dus als iemand die hier wel handig mee is mij zou willen helpen zou ik

    dat heel erg op prijs stellen…. peterrr88@hotmail.com is mijn e mail adres.

    Hier staan de foto’s van het werk tot nu toe, waar zichtbaar is

    hoe de stoom schuif er uit zag na demontage, en na monteren van

    de PFTE ringen en nog een aantal foto’s.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=ZB4RKC4Q

    Groeten,

    Peter

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 48)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven