BR standard class 9F 5inch

8 berichten aan het bekijken - 41 tot 48 (van in totaal 48)
  • Auteur
    pfb
    Deelnemer

Moi Peter,

Op de foto’s is te zien dat er een goede soort zuigerveer in de cilinder zit. Ik ben even de naam kwijt maar het begint, geloof ik, met een C. De teflon veren om de schuiven, daar heb ik zo mijn bedenkingen over. Ik kan niet zien hoe de vering ( druk ) tegen de wand is geregeld. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik hoop dat jij me dat wel duidelijk zal maken.

Zelf heb ik in mijn 2″ tractor ook teflon ringen toegepast en die hebben ruim 8 jaar hun werk gedaan. Deze ringen hebben een groef aan de binnenkant met daarin een cirkel van RVS verenstaal van rond 0.5 mm die de zaak op spanning houdt. Geen O-ringen dus.

De ringen heb ik gemaakt dat ze stijf pas in de cilinder gaan, daarna met een lamellen zaagje een schuin gleufje zagen en ze passen dan precies en zijn nagenoeg gesloten.

Door het stukje verendraad blijft er genoeg vering over om licht te lopen en lange tijd af te dichten.

Als je nu helemaal top wil moet je zoeken naar teflon met grafiet. Dit wordt gebruikt o.m. in compressoren voor medische lucht.

Groet Peter

peter de beus
    Deelnemer

Dag Peter,

bedankt voor het antwoord, de zuigerveren zijn zgn Clupet veren.

Een dubbele zuiger veer uit 1 stuk om het even in plat hollands uit te leggen

😆

de teflon ringen zijn gewoon simpele ringen zonder enige voor of veer spanning gemonteerd. wel zijn ze iets stelbaar door de opsluitingen strakker te draaien.

Ze zijn eerst 1/100ste mm kleiner afgedraaid als de boring.

Daarna met een fijn schuurpapiertje in de draaibank steeds ietjes schuren tot hij er niet te strak in past, door het uitzetten van het teflon gaat hij dan mooi afdichten, dit is tussen de 6 en 9 % meer als de cylinder.

Ik moet zeggen dat ik het nog onder stoom moet testen, hoe strak ze dan gaan zitten. voor de veiligheid is er 2 10de aan de binnekant over.

In engeland word het veel op deze manier gedaan en dit schijnt betrouwbaar te werken… ( veel rijden met onderstaande dough hewson ringen).

http://britanniabuilder.com/DougHewsonValveBobbins.jpg

Ik dacht waarom moeilijk doen als het blijkbaar ook makkelijk kan.

Gelijk 8 ringen gedraaid dus heb even voorraad :)

inmiddels heb ik de opsluiting van de ringen aangepast om te zorgen dat de breedte van de schuif de totale breedte van de stoom poorten niet meer overschrijdt, en de 1/2 TT + P niet te breed is (hij bleef eerder de uitlaat afdekken met de opsluitingen, Nu zijn de PFTE ringen dus volledig dragend.

dit weekend ga ik er stoom op zetten dus dan weten we weer meer 8)

peter de beus
    Deelnemer
    pfb
    Deelnemer

Moi Peter,

Gefeliciteerd, het heeft je vast een goed gevoel gegeven.

Peter

Bert
    Deelnemer

Dag Peter,

Proficiat. Ik heb dit verhaal gevolgd.

Waar ik benieuwd naar ben en waar ik van dacht dat het nog zou komen is de manier waarop je de schuiven hebt afgesteld.

Kun je daar iets over te vertellen?

Dank en groeten, Bert.

peter de beus
    Deelnemer

Hoi Bert,

Dat kan ik wel vertellen, athans proberen!

eerst heb ik gemeten wat de breedte van de totale schuif was, dit was 51mm.

Die moet overeenkomen met de totale breedte van de feed ports naar de cylinders (de verbinding tussen de schuif en de cylinder).

daar zat 0.5mm afwijking in, hij heeft dus altijd een punt dat de voorste en achterste poort tegelijkertijd zijn geopend, productie foutje, kan ik ooit nog eens verbeteren. de breedte van de ringen moet de helft van de slag + de poort breedte zijn, de ringen had ik zelf gemaakt dus dat was goed.

Daarna de machine in het voorste of achterste (maakt niet uit) dode punt gezet, en de schaar omhoog en naar beneden bewegen, om te kijken of de stoom schuif dan beweegt, deze mag niet bewegen, anders staat de contra kruk niet goed, dat allemaal goed gezet.

Daarna in het voorste dode punt gezet. met de schaar in ”neutraal”

Meten of de teflon ring, dan precies op de rand van de stoom poort staat die de zuiger weer naar achter moet ”blazen”.

in neutraal mag hij de poorten net niet openen.

Daarna dit nogmaals controleren in het achterste dode punt, of dat daar ook nog steeds goed is, in theorie moet dat kloppen natuurlijk.

en dan loopt hij zoals je ziet 😆

Hij kan op de rollerbank zelfs met de schaar halverwege blijven draaien dus dat gaat opzich aardig.

Alleen heeft hij nog 1 punt waar hij een paar graden niet wil draaien als ik hem daar stil zet, dat moet nog wat verbeterd.

Is een beetje moeilijkt uit te leggen zo met alleen text……

Bert
    Deelnemer

Dag Peter,

Dank voor je antwoord. Het is me nu wel helder hoe je het hebt gedaan. De tekst is voor me duidelijk genoeg. En het is je goed gelukt ook.

Krijgen we deze loc ooit ergens te zien? (31-08 Radingspoor?)

groeten, Bert.

peter de beus
    Deelnemer

Hoi Bert,

De bedoeling is om binnekort wel voor het eerst te kunnen testen.

Rading spoor ga ik niet naar toe, ik ben op dit moment in italie, en kom pas weer begin september terug.

Ook heb ik (nog) geen spullen om op een verhoogde baan te rijden.

Groeten,

Peter

8 berichten aan het bekijken - 41 tot 48 (van in totaal 48)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven