brandstof

• Dit onderwerp bevat 22 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren geleden door Marc.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Thom Thom H
    Deelnemer

hallo

ik mijn ketel sinds 25/02 af. ik ben nu druk bezig met testen op- druk en alles. hier voor gebruik ik spiritus als brandstof maar dit is te snel, houtskool wordt niet warm genoeg. weet iemand anders een soort brandstof wat niet te duur is (boven de 3 euro, meer wil ik er niet aan uit geven)

Kloppertjes
    Deelnemer

Je kunt het met aanmaakblokjes voor de barbeque proberen.

Maar wat bedoel je met spiritus is te snel? Als je een brander met een lont gebruikt kan een spiritusbrander vrij lang branden.

Thom Thom H
    Deelnemer

het duurt vrij lang dat de ketel op temperatuur is omdat hij 3 mm dik is en ik moest 3 x de spiritus bijvullen omdat het veel te snel opbrand.

ik had de spiritus in 3 van die theelicht kupjes gedaan.

Thom Thom H
    Deelnemer

het duurt vrij lang dat de ketel op temperatuur is omdat hij 3 mm dik is en ik moest 3 x de spiritus bijvullen omdat het veel te snel opbrand.

ik had de spiritus in 3 van die theelicht kupjes gedaan.

maar volgens mij branden aanmaakblokjes ook snel op

john
    Deelnemer

Houtskool niet heet genoeg ???????????

kom op, dan kun je niet stoken………

Als je geforceerd lucht toevoerd aan een houtskool vuur dan wordt dit echt wel heter dan spiritus in een theelicht bakje.

je moet dan wel een soort “vuurkist” maken met een rooster.

de ketel plaats je dan boven de vuurkist, zodanig dat de verbrandingsgassen nog wel weg kunnen.

als je nu lucht onder het rooster door blaast met bijvoorbeeld een ventilator dan wordt je vuur echt wel heet genoeg, maar doe dit niet binnen.

john
    Deelnemer

Thom Thom H wrote:

hallo

ik mijn ketel sinds 25/02 af. ik ben nu druk bezig met testen op- druk en alles. hier voor gebruik ik spiritus als brandstof maar dit is te snel, houtskool wordt niet warm genoeg. weet iemand anders een soort brandstof wat niet te duur is (boven de 3 euro, meer wil ik er niet aan uit geven)

TESTEN OP DRUK EN ALLES………… MET EEN BRANDSTOF ??????????

Heb je ketel wel eerst met water afgeperst op minimaal 2x de werkdruk ?

of denk je dat alles goed is, en vul je hem met water en begin je te stoken en kijk je of het ergens lekt ?

Sorry hoor maar dit moet ik even kwijt, ik mag echt hopen dat je serieus bezig bent met stoom.

ALs je door middel van warmte aan het kijken bent of je ketel goed is ben je verkeerd bezig.

Je hebt de ketel ook al droog laten koken…………. kan gebeuren maar dit is een doodzonde.

en KAN gevaarlijk zijn.

eerst met water koud afpersen op 2x de werkdruk, deze druk moet minimaal 15 minuten gehandhaafd blijven zonder dat je moet bijpompen.

Als alles dan goed is kun je beginnen met het stoken van de ketel, mits voorzien van de noodzakelijke appendages om de ketel in de gaten te kunnen houden.

dit is een algemene regel, wat iedereen thuis doet moet die zelf weten maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 !

Thom Thom H
    Deelnemer

Ik heb mij ketel niet droog laten koken het was alleen een vraag of dat erg is voor het geval dat.

En ik ben gewoon aan het kijken oh hij ergens lekt of niet. De stoom en druk kan wel weg via een heel klein gaatje (2mm) in de boven kant waar de leiding op aangesloten gaat worden.

Maar omdat het warm stoken vrijlang duurt omdat die pijp waar van die gemaakt is 3mm dik is en spiritus heel snel op is vroeg ik alleen welk brandstof er voor geschikt is. en volgens mij leraar kan mijn ketel gemak 60 bar aan en met water haal je dat niet zij die

Marc
    Deelnemer

Die leraar van jou is volgens mij levensgevaarlijk 😮

Er worden systemen op honderden bars afgeperst – koud, met water, wettelijke vereiste -dus alles is mogelijk maar het gaat er meer om dat jij de spullen niet hebt om deugdelijk af te persen!!!!

Zou je volgende uitdaging moeten worden ; eerst je zaken voor elkaar hebben voordat je aan gaat lopen klooien en zaken live testen voordat je echt – koud – beproefd hebt.

Kan me voorstellen dat het dan langer duurt omdat je het geld er niet voor hebt maar da’s dan even pech; dan bouw je eerst maar wat machientjes die je op perslucht laat draaien o.i.d.

Overigens, als jij het scrap materiaal kan vinden om stoommachientjes te maken dan kan je ook wel materiaal vinden om een deugdelijke perspomp voor een bar of 5 te maken 💡

Zoals je nu bezig bent komt een beetje neer op racen in een auto waarvan je niet weet of de remmen werken om te kijken of de motor goed loopt 🙄

(klinkt misschien confronterend maar is goed bedoeld :) ).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven