bronzen ketelfronten

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek bronzen ketelfronten

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #759
    hlippens
    Deelnemer

    Beste medestomers,

    voor mijn te bouwen ketel van roodkoper 105 rond ben ik matriaal aan het bijeen zoeken.

    Om het persen van fronten te omzeilen wil ik deze uit massief brons draaien.

    nu zijn er natuurlijk vele soorten brons!

    Ik kan aan brons komen met de aanduiding: CU-SN-12

    Mijn vraag is nu : is dit goed te zilver solderen en geschikt om ketelfronten van te maken.

    Bij voorbaat dank voor de reactie,

    gr Nack

    #7076
    wijns
    Deelnemer

    Ketelfronten uit massief brons draaien?

    Je maakt het jezelf wel moeilijk , draai gewoon een schijf en klop de uitgegloeide koperplaat er omheen zoals het al 100jaar gebeurt door modelbouwers.

    En geloof me het is véééél minder werk dan uit een dikke plaat draaien.

    Dirk

    #7077
    hlippens
    Deelnemer

    koperen front rond 100 en 3mm dik

    Daar ben ik het volledig mee eens ,een koperen plaat van 1 a1,5 mm lukt mij nog wel om rond een mal te kloppen!

    Maar een plaat kloppen van 3mm en omzetten met een rand van 20mm en tevens 3mm dik houden [is de rand vand 20mm lang die in de buis past] wordt naar mijn ervaring een ander verhaal om te doen.

    Het wordt dan eerder persen met een mal en hydraulisch systeem.

    Het maken van zo n stalen met doorn met mal vereist ook het nodige werk!

    Vandaar dat ik het liever uit een stuk massief brons zou willen draaien.

    Maar misschien zoek ik het inderdaad te moeilijk?

    Maar toch wil ik de vraag nogmaals stellen.

    Dus is BRONS CU-SN-12 hiervoor geschikt?

    In ieder geval dank voor de reactie

    #7078
    wijns
    Deelnemer

    Een rand van 20 mm is duidelijk te veel , ik zou in “handboek ketels ” eens moeten opzoeken maar het zal iets van 6mm zijn. Als je brons of koperplaat van 3mm gebruikt zal je nog steunbouten moeten gebruiken.

    ( zie handboek )Zonder steunbout(en) is een dikte nodig van10 mm ( 6 bar )

    Koperplaat van 3mm omzetten over een mal is heel goed mogelijk, ik denk in 3 tal keer uitgloeien dat het lukt.

    Dirk

    #7079
    JAM
    Deelnemer

    Van de website van Elcas:

    Quote:

    CuSN12 Kenmerken: Corrosie en zeewaterbestendig, hoge slijtvastheid en bestand tegen hoge vlaktedrukken. Hogere mechanische waarden dan bij RG7 door hoger tin-gehalte en lager lood-zinkgehalte. Hierdoor zijn de noodloopeigenschappen en bewerkbaarheid wat slechter. Toepassingen: lagers met hoge omtreksnelheden, zwaar belaste worm- en tandwielen, koppelingsonderdelen en draadbussen. .

    Oftewel CuSn12 lijkt mij prima te gebruiken voor ketelfronten ed.

    Succes,

    Jaap

    #7080
    john
    Deelnemer

    Waarom plaat van 3mm wanddikte ?

    Op welke werkdruk wilt u met de ketel gaan werken ?

    is het 6 bar, ja dan is 3mm aan te bevelen, gaat U tot en met 3 bar is is 1,5 tot 2mm aan te bevelen.

    Maar als u tegen het werk opziet, dit soort fronten zijn ook te koop.

    Kom naar een stoom evenement en kijk op de stand van Rob Sauerbier, zeer waarschijnlijk heeft hij er wel een paar liggen.

    Anders even bellen, vragen kost niets

    Sauerbier Modelbouw Rob Sauerbier Vlakestraat 25 4301 XH Zierikzee Nederland Telefoon: 0031 (0) 111- 414146. Fax: 0031 (0) 111- 420256

    http://www.sauerbiermodelbouw.nl

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven