Buigen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #105
    klaas
    Deelnemer

    Ik heb bij modelbouw Atelier te apeldoorn een roltje koper buis besteld van 4mm.

    Hoe en waarmee kun je nu dit het beste buigen zonder dat er knikken in komen,zijn daar hupmiddelen voor te koop?

    #2061
    Rob
    Deelnemer

    Beste Klaas,

    Er zijn inderdaad hulpmiddelen voor te koop (ik heb een paar jaar geleden in Engeland een klein buigijzertje gekocht), in Nederland ben ik ze eigenlijk nog nooit tegen gekomen. Mogelijk kan het Modelbouw Atelier iets leveren anders zou je het eens bij een automaterialenzaak kunnen proberen, mogelijk dat er voor het buigen van koperen remleiding zoiets bestaat. Je kan het echter heel simpel zelf maken. Neem een groot buigijzer als voorbeeld en verklein het.

    Voor een andere oplossing zou je ook eens in oude Onder Stooms kunnen kijken er heben er diverse in gestaan in de loop der jaren.

    De laatste in 2003, no 192, pagina 15.

    Rob :D

    #2062
    Anonymous
    Deelnemer

    klaas wrote:

    Ik heb bij modelbouw Atelier te apeldoorn een roltje koper buis besteld van 4mm.

    Hoe en waarmee kun je nu dit het beste buigen zonder dat er knikken in komen,zijn daar hupmiddelen voor te koop?

    Hallo Klaas,

    Meer mogelijkheden:

    – De NVM levert ook een bouwtekening voor een buigapparaatje. Zie: http://www.modelbouwers.nl/tekeningen.html in de rubriek “Stoom e.d.” in het bestand “Stoom-4.pdf”.

    – Ik las eens de truuk (niet door mij geprobeerd:

    Zacht gloeien – een kant dicht knijpen – vullen met fijn zand (helemaal vol) – andere kant dicht knijpen – en dan voorzichtig buigen om een stukje pijp o.i.d.

    – Ook onlangs op Internet gelezen en vorige week (maar eerlijk gezegd met matig succes!) geprobeerd op een stukje koperen pijp van 4×5 mm:

    Zacht gloeien – een kant dicht knijpen – verwarmen en vol laten lopen met tinsoldeer – buigen om pijp o.i.d. – platte stuk afzagen – verhitten om het soldeer er uit te laten lopen.

    De pijp is daarna natuurlijk wel inwendig vertind.

    Succes!

    Gep

    http://home.tiscali.nl/gepengler/

    #2063
    baldewini
    Deelnemer

    Hallo Forum

    Laatst zag ik op een Duitse site “Dampf forum”veertjes om pijpjes te buigen.

    Dit waren stalen veertjes waar je een stukje koperen pijp in stak en die op die manier kon buigen.

    Dus zoiets als een buigveer voor elektra pijp maar dan juist andersom.

    Weet iemand of deze veertjes ook in Nederland te koop zijn.

    Vr Gr Baldewini

    #2064
    Erik
    Deelnemer

    Hallo Klaas,

    Ik heb deze buigveertjes bij ” treinenshop Hoogduyn” in Zoetermeer gekocht.Het werkt wel, maar ik denk dat een buigijzertje beter is.Als je krappe bochtjes wilt buigen is het moeilijk om het veertje weer te verwijderen.

    Groeten van Erik

    #2065
    Alex
    Deelnemer

    Hoi Klaas

    Buigen door middel van zilverzand in de buis werkt prima. Ik knijp de buis niet dicht maar sla kunststof propjes in de uiteinden. Deze methode heb ik ook zien gebruiken in de vliegtuigbouw met aluminium buis.

    Groeten Alex

    #2066
    Zore
    Deelnemer

    Weliswaar oud onderwerp maar hierbij mijn bijdrage, ik heb een oud boek over metaalbewerken. Hier praat men over buigen van buizen met behulp van metaallegeringen. Een legering met o.a. bismut welke zorgt voor uitzetting tijdens stollen. Hierdoor wordt de (dunwandige) buis zeer goed gevuld. Heeft iemand hier ervaring mee?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven