case stoomtractor 1/4 schaal

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stoomwalsen & Trekkers case stoomtractor 1/4 schaal

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 19)
  • Auteur
    juno
    Deelnemer

Heeft er iemand een case stoomtractor gebouwd op 1/4 schaal of kent u iemand die er zo een heeft ?? laat het dan eens weten,ik zou daar graag wat foto`s van nemen om het een en ander van de tekening te verduidelijken

Alex
    Deelnemer

Af en toe kom ik op evenementen wel een full scale Case stoomtrekker tegen en daar heb ik wel een paar foto’s van. Er staan er ook nog een paar online op mijn site onder fotoalbum- Flaijelfeest 2007. http://www.miniatuurstoom.nl/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=34&catid=13

Alex

Rene Witteman
    Deelnemer

Wat is een case stoomtractor?

mvg Rene

Alex
    Deelnemer
    ewapenaar
    Deelnemer
    Rene Witteman
    Deelnemer

Voor mij is een tractor een tractor ………..

Maar wat zijn nu de specifieke eigenschappen of kenmerken van zo’n type?

Zelf heb ik met een drietal anderen 4 grote stoomtrekkers gebouwd die hierop lijken.

Maar nooit geweten dat ze zo heten?

(foto) zie mijn draadje werk van medebouwers

mvg Rene

Alex
    Deelnemer

Ik weet dat jij betrokken geweest bent bij de bouw van stoomtrekkers,(welke schaal waren die ook weer?) en dus ook het nodige van stoomtrekkers weet. Ik weet dan ook niet goed wat ik jou moet uitleggen.

Case is een merknaam, ik meen uit Amerika. Er worden nog steeds landbouwtrekkers van dit merk verkocht. Verder is hun stoomtrekker anders gebouwd dan wij algemeen gewend zijn, met o.a. een stoomdom en een machine die niet op de ketel op een zadelplaat zit, maar ernaast hangt op een soort fundatie. Verder zit er ook nog een voedingwater voorverwarmer op.

Het is een aparte machine om te zien maar verder gewoon een stoomtrekker. Mocht er interesse zijn dan wil ik wel eens in mijn fotoarchief zoeken , ik moet er nog meer foto’s van hebben.

Groeten Alex

john
    Deelnemer

Er heeft volgens mij ooit in Onder Stoom een stukje gestaan over ketelexplosies, hierbij was een Case trekker in Amerka betrokken.

een Case trekker kenmerkt zich onder andere door de relatief lange ketel.

Dat een Case bij een explosie betrokken was zegt natuurlijk niets over de trekker zelf, onbetrouwbaar of zo.

In dit geval had de machinist het waterpeil tot onder de topplaat laten zakken en is toen water gaan pompen……….. met alle gevolgen van dien.

De topplaat van de vuurkist was roodgloeiend, hier kwam plot realtief koud water op stromen en verdampte meteen, druk steeg hierdoor explosief en de ketel sprong uit elkaar.

Helaas hebben een paar mensen dit ongeval met de dood moeten bekopen………. helaas.

Hier is wel een les uit te halen, ZORG DAT JE ALTIJD WATER IN JE PEILGLAS HEBT STAAN EN SPUI JE PEILGLAS REGELAMTIG AF !!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven