cilinders br 23 3,5

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Eric B
    Deelnemer

“Hallo, laat ik mij even voorstellen.

Ik ben Eric en ben bezig met de bouw van een 3,5″br 23.

Nu ben ik bezig met de cilinders en ik ben van plan om de cilinders op maat te ruimen dmv een verstelbare ruimer in een oliebad.

Graag zou ik van meer ervaren mensen willen horen of dit mogelijk is en waar ik zoal op moet letten.

groet Eric B

pfb
    Deelnemer

Moi Erik B.,

Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met het ruimen va n gaten met een verstelbare ruimer. Die dingen gaan wrikken in het gat, zelfs als je de ruimer heel langzaam in de boormachine laat draaien. Het oppervlak wordt niet glad, het blijft rimpels houden.

Als je de cilinders opmaat hebt, kun je ze glad maken door met een 3 armige slijpkop door de cilinders te gaan. Je weet wel zo’n ding die ook gebruikt wordt voor het opknappen van bromfiets cilinders. Je kunt het op een handboormachine zetten.

Bij mij werkte dat goed. Nu moet ik zeggen dat ik de boringen al erg glad had uitgedraaid, dat helpt altijd.

Succes, Peter

Eric B
    Deelnemer

Bedankt voor de tip.

Dan denk ik dat ik de cilinders inderdaad maar opspan in de draaibank en ze op maat draai,. dat lijkt mij een stuk veiliger.

Rene Witteman
    Deelnemer

Wat Peter zegt is de juiste manier, dit heet honen.

Je kunt bij een Brezan of andere automaterialen handel een hoonset kopen welke gebruikt worden voor het naslijpen van remcilinders.

Ze kosten niet veel en werken perfect.

Nog mooier is als je de bijbehorende olie kunt krijgen.

Dit geeft het beste resultaat.

Beslist niet droog slijpen en de cilinderbus gelijkmatig op en neer blijven bewegen voor de kruislinkse slijpvorm .

De behandeling in de Kolomboormachine voldoet prima.

succes mvg Rene

Eric B
    Deelnemer

Bedankt voor jullie reaktie, dat voorkomt een hoop ellende.

Ik heb inderdaad gezien dat een hoonapparaat niet duur is dus die ga ik maar aanschaffen.

Ik neem aan dat ik de cilinder een paar honderste beneden de maat moet draaien voordat ik ga honen.

groet Eric

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven