cilinders SSN23023

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Arjan
    Deelnemer

Beste Medebouwers,

Ondertussen ben ik met de cilinders zover, dat de zuigers erin zitten en ik moet starten met de schuif. Ter info: ik heb gekozen voor geheel bronzen cilinders en schuifvoeringen die ik er in wil gaan lijmen met loctite 648.

De beide schuiven wil ik ook van brons maken en zonder zuigerveren toepassen onder het motto het kan er altijd nog in.

Ik heb twee schuifvoeringen voorgedraaid en klaar liggen voor verdere nabewerking. Er is mij aangeraden van een stuk koper een soort hoon apparaat te maken en de gaten dia 20 voor de schuiven hiermee goed cilindricht en glad te maken mbv slijppasta met korrel 800.

Een schuif heb ik reeds voorgedraaid uit brons maar er zit in mijn tekening (NVM blad 5 van 20) een onduidelijkheid. De schuifvoering heeft 8x gaatje dia 3 per stoomring op een steek van 29 mm tov elkaar. De schuiflengte heeft een totaallengte van 34 mm volgens de kettingmaten en 33 volgens de hoofdmaat ?! Verder staat deze hoofdmaat op mijn tekening 2x doorgestreept met als laatste maat 35 mm.

Vraag is nu wat aan te houden als ik zuigerveren toe wil passen en wat als ik zonder zuiger veren (met alleen twee oliegroefjes) wil werken ?

Kan iemand mij vertellen wat de theorie erachter is mbt het afdichten, de verhoudingen eventuele overlap etc.

Alvast hartelijk dank,

Arjan.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Arjan,

Eerst een vraag, heb je niet de volledige bouwbeschrijving uit de Modelbouwer?

Er staat namelijk duidelijk in wat je wilt weten.

De opmerking van je dat het er altijd nog in kan is natuurlijk geen optie.

Wie zo’n model maakt moet gewoon doen hoe het hoort incl. de zuigerveren anders krijg je geen enkele goede afdichting en gaat de verse stoom (binnenladende schuif) deels via de uitlaat weer naar buiten.

Het toegepaste schuifsysteem werkt perfect als je het goed maakt…

De loc maakt met dit systeem optimaal gebruik van de verse stoom en de schuiven hebben geen last van de druk op de schuifkast zoals bij bakschuiven.

De hartmaat van de gaten zit inderdaad op 29mm ……….

De buitenzijde-maat van deze gaten is 29+3=32mm.

De schuif zelf heeft GEEN uitlaatlap en is dan ook snijdend afgesteld.

De maat van de buitenste zuigerveren wordt dan ook 32mm………….uitwendig gemeten.

mvg Rene

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven