Computer heeft moeite met onderstoom.nl

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Computer heeft moeite met onderstoom.nl

8 berichten aan het bekijken - 49 tot 56 (van in totaal 58)
  • Auteur
    Beunhaas102
    Deelnemer

Ik heb heel wat geduld gehad 😆 Mja morgen begint de school weer officieel, en ik ben bezig met het opzetten van een onderneming.

De videokaart in een andere pc zetten… de 2 andere pc’s hierro zijn deze vakantie ook verloren gegaan :P

Ik hoop ook dat als ik een andere voeding haal ik met de oude 1 van de 2 weer tot leven kan wekken.

‘Moderne kaart’ Tsja de pc is een jaartje of 3 oud gok ik, in de computerwereld maakt dat de videokaart tot een oldtimer 😉 Maar ik ben uitermate geinterreseerd in de ATI functies waarover je het hebt, en zal dit binnenkort eens proberen!

Ohja, tussen deze en mijn vorige post is de pc 3x vastgelopen (opstarten alleen duurt al 5 min)

Beunhaas102
    Deelnemer

Nieuwe videokaart erin gedrukt, het geheel loopt wat gemoedelijker, echter hij is nog steeds 2 maal (sinds zondag) op onverklaarbare wijze uitgevallen…

Beunhaas102
    Deelnemer

De nieuwe video-kaart had weinig tot géén werking…

Nou ik was op marktplaats aan het kijken voor een collega van mij, die wou voor 900 euro een nieuwe pc halen (om alleen te surfen). Ik wou hem laten zien dat je voor 50 euro ook een aardige complete pc hebt, en zag hem voor die andere 850 euro liever zijn motorrijbewijs halen 😳

En toen zag ik een betrekkelijk goedkope pc in de buurt met aardige specs én een 19″ TFT (altijd handig voor technisch tekenen), die heb ik dezelfde avond maar opgehaald. De vorige pc is aan de vleeshaak gegaan voor onderdelen 😆

De voeding loopt overigens op het moment prima in een andere pc die hier nog stond (waarvan de voeding kapot was)

Marc
    Deelnemer

Mooi dat je weer vooruit kan; jammer dat we het pijnpunt niet hebben kunnen vinden :)

Beunhaas102
    Deelnemer

Toch nog even een vraagje, mijn nieuwe pc heeft geen videokaart, maar gebruikt een deel van de processor (correct me if i’m wrong), ipv een videokaart (volgens de vorige eigenaar tot 256Mb). Nu heb ik dus voor mijn oude pc een nieuwe 128Mb videokaart gehaald, en de processor heeft wel een VGA slot.

Nu vraag ik me dus af, werkt het in mijn voor- of nadeel als ik die videokaart monteer? [/list]

Anoniem
    Inactief

Beunhaas102 wrote:

Toch nog even een vraagje, mijn nieuwe pc heeft geen videokaart, maar gebruikt een deel van de processor (correct me if i’m wrong), ipv een videokaart (volgens de vorige eigenaar tot 256Mb). Nu heb ik dus voor mijn oude pc een nieuwe 128Mb videokaart gehaald, en de processor heeft wel een VGA slot.

Nu vraag ik me dus af, werkt het in mijn voor- of nadeel als ik die videokaart monteer? [/list]

Dit is het zogenaamde shared-memory… Je gebruikt dus een deel van het geheugen (dus niet de processor) van de computer als geheugen voor de videokaart, het voordeel is dat dit dus wat goedkoper is. Het nadeel is dat windows dus minder geheugen ter beschikking krijgt.

Als je nu een normale videokaart erin zet dan zal dat geheugen niet meer gebruikt worden en vrijkomen voor o.a. windows, dit zal je computer een heel klein beetje sneller maken. Aan de andere kant geef je aan dat het geheugen van de nieuwe videokaart de helft kleiner is, dit heeft als effect dat grafische toepassingen minder soepel zullen draaien, een spelletje of een grafisch effectje zal langzamer laden.

Marc
    Deelnemer

Quote:

dit heeft als effect dat grafische toepassingen minder soepel zullen draaien, een spelletje of een grafisch effectje zal langzamer laden

Net afhankelijk van de videokaart. MB’s op de videokaart zijn soms een marketing element en sommige kaarten lopen – als het erop aankomt – net zo snel met 128 dan met 256MB op de kaart (bandbreedte van de verbindingen tussen geheugen en processor op de VGA kaart is dan een bottleneck voor zover ik het begrepen heb).

Als je de videokaart erbij gaat steken vergeet dan niet in de BIOS de oude kaart uit te zetten en/of de voorkeuze op de nieuwe kaart te zetten.

Anoniem
    Inactief

Marc wrote:

Quote:

dit heeft als effect dat grafische toepassingen minder soepel zullen draaien, een spelletje of een grafisch effectje zal langzamer laden

Net afhankelijk van de videokaart. MB’s op de videokaart zijn soms een marketing element en sommige kaarten lopen – als het erop aankomt – net zo snel met 128 dan met 256MB op de kaart (bandbreedte van de verbindingen tussen geheugen en processor op de VGA kaart is dan een bottleneck voor zover ik het begrepen heb).

Als je de videokaart erbij gaat steken vergeet dan niet in de BIOS de oude kaart uit te zetten en/of de voorkeuze op de nieuwe kaart te zetten.

De bus kan groter zijn (16 in plaats van 8 pipes bijvoorbeeld), maar ik durf met 99.9% zekerheid te zeggen dat dat bij een 128MB kaart niet het geval zal zijn ;)

Maar laten we verder maar niet teveel over de details in discussie gaan hier… ’t is geen tweakers.net ;)

8 berichten aan het bekijken - 49 tot 56 (van in totaal 58)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven