conisch draaien

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #1605
    marco.m
    Deelnemer

    goede dag

    ik heb een draaibankje waar ik een conisch onderdeel op wil maken

    alleen de schaal verdeeling op de beitelslede is niet erg goed leesbaar meer

    hoe kan ik deze nu toch precies instelen en ook een volgende keer weer op de zelfde hoek/graden krijgen

    graag hoor ik als er tips zijn

    alvast bedankt

    #10876
    johntw
    Deelnemer

    Wil je twee onderdelen maken die zuiver in elkaar passen ? Dan moet je het direct na elkaar draaien zonder de beitelslede te verstellen.

    Of is het een steeds terug kerende bewerking , met exact de zelfde hoek?

    Het is bijna niet mogelijk om een bepaalde hoek steeds weer gelijk aan de vorige in te stellen zonder een reeds bewerkt onderdeel als instel model te gebruiken in combinatie met een meetklokje.

    Groet.

    Johntw

    #10877
    wijns
    Deelnemer

    Draai eerst uw conisch onderdeel, span daarna een cilindrisch stuk in. Vervang de beitel door een meetklok en beweeg de bovenslede over een bepaalde afstand ( b.v.b. 30 mm ) en kijk hoeveel de meetklok beweegt. Onthoud die twee maten en op die manier kan je later dezelfde hoek instellen zonder de schaalverdeling.

    Dirk

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven