Contramoeren

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Jeroen
    Deelnemer

Wie weet of een contramoer nu boven of onder moet.

Bovenop de ‘hoofd’moer lijkt logisch maar dan drukt hij die ‘hoofd’moer, die groot is om de krachten goed op te vangen, eigenlijk naar beneden van de schroefdraad af. Daarbij wordt de contramoer juist tegen de schroefdraad aangeperst, en vangt derhalve de grote krachten op terwijl hij kleiner is. Ik heb dus het gevoel dat al die contramoeren die je bovenop de grote moer aangebracht ziet, daarom eigenlijk verkeerd zitten maar ik kan me dat niet goed voorstellen. Wie weet het?

marcel s
    Deelnemer

hallo Jeroen

de hoofd moer word met een grooter moment aangedraaid dan de contramoer die moet allen zorgen dat de hoofd moer niet los trild

en vaak word ook de contramoer nog met loctite geborgd (is na verwarmen makelijk los te krijgen zonder alles te hoeven verwarmen) :D [/img]

Jeroen
    Deelnemer

Tegenwoorig is het met de moderne cyanoacrylaatverbindingen helemaal geen issue meer. Alles kun je lijmen, ik vraag me af waarom er tegenwoordig überhaupt nog contramoeren nodig zijn. Waar ik in geïnteresseerd ben is de tijd van oude technieken, het domein van de stoommodelbouwer. Vandaar mijn vraag.

Ik begrijp dat je de hoofdmoer met een groter koppel moet aantrekken dan als je geen contramoer (bovenop) zou gebruiken, immers, het koppel daarvan komt er nog bij. Anders zou de grote moer alsnog van de schroefdraad afgedrukt worden en de volle belasting op de kleine moer komen staan. Niet alleen werkt die dan niet meer als ‘anti-lostril’, de grote moer doet dat ook niet.

Het probleem doet zich met name voor bij moeren die niet strak aangedraaid hoeven te worden, als een object alleen op zijn plaats moet blijven. Áls er dan kracht op komt te staan, wordt die door de grote moer afgevangen in plaats van de kleine (als die onderop ligt).

Maar goed, ik ben (ook al) geen werktuigkundige (alleen erg nieuwsgierig) dus ik hou rekening met de kans dat ik het geheel mis heb.

Hertog-Ben
    Deelnemer

Aparte borgmoeren is niet meer van deze tijd. Er zijn al heel lang zelfborgende moeren te koop, oa zg, nylocmoeren maar ook andere. Wil je toch de aparte borgmoer gebruiken dan moet deze onder dan de gewone moer, deze neemt inderdaad de volle mep op.

Jeroen
    Deelnemer

Ha hertog Ben,

Dat klopt dat borgmoeren niet van deze tijd zijn. Dat heb je met in model nabouwen van machines uit vervlogen tijden. 😉

Ik gebruik Loctite borg overigens heel veel, bijna op alles wat maar enigszins risico loopt los te draaien en het is ideaal om ketelappendages mee te monteren, geen gedoe met ringen meer en in een fractie van een seconde in de goede positie te krijgen. Én (betrekkelijk) eenvoudig weer te demonteren.

Maar je deelt kennelijk mijn idee over die borgmoer. Hoewel ik de opmerking over het aanhalen met groter moment ook wel snap. Maar ik vermoed dat áls je moeren met groter moment kunt aanhalen, een borgmoer niet meer nodig is. Immers, lostrillen zal juist een risico zijn bij weinig aangehaalde hoofdmoeren.

Neemt niet weg dat ik ze altijd bovenop zie zitten (die borgmoeren). Ik ga er als leek maar van uit dat er nog andere redenen voor zijn.

Dank voor je reactie

Jeroen

Hertog-Ben
    Deelnemer

Overigens met de NYLOCMOER beedoelde ik de zelfborgende moer. Geintegreerd is een nylonring welke klemt om de schroefdraad. Ik had het dus niet over loctite oid. Zelfborgende moeren heb je ook nog, waarbij de moer enigzins vervormd is waardoor hij klemt. Dan heb je ook nog de palmoer deze is uitgevoerd in verenstaal.

Met vr. grt Hertog-Ben

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven