De nieuwste berichten › Forums › Locomotieven en spoorse zaken › 3½", 5", 7¼" spoor › De bouw van een 5" Sik *update 8*
- Dit onderwerp bevat 42 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 7 maanden geleden door
hhogendoorn.
- AuteurBerichten
- 16 juli 2008 om 20:42 #2473
Anoniem
InactiefDe laatste weken minder kunnen doen als ik wilde. Daardoor nog steeds geen nieuw werk van mij te zien. Waarom dan toch een nieuwe post? Ik heb vandaag een mooie enveloppe met inhoud gekregen. Waarom ik daar zo blij mee ben? Nou, een tijdje terug ben ik in contact gekomen met John (niet degene die hier op het forum onder deze naam post) die mijn berichten gelezen had op het forum hier, met de vraag of ik al een update had omdat hij het een leuk bouw project was.
Uiteindelijk bleek John werkzaam te zijn bij de S.T.A.R. en heeft mij kunnen helpen aan een zeer groot aantal foto’s van hun groene sik.
Maar dat is niet wat in de enveloppe zat. In de enveloppe zaten stikkers die gemaakt zijn aan de hand van de echte stikkers die op de sik van de S.T.A.R. te vinden zijn, alleen dan verschaald naar een formaat wat voor mijn Sik nodig is!
Hierbij een foto.
John, als je dit leest, super bedankt en we houden contact!
***Foto is beschadigd door fout in de forumsoftware, graag opnieuw laden***
8 augustus 2008 om 20:01 #2474Anoniem
InactiefZoals een tijdje terug al beloofd weer een nieuwe update… De afgelopen 2 weken druk bezig geweest met de Sik… Als eerste was het tijd om na de aspotten de veren pakketten te maken, hiervoor was het nodig om in het verenstaal gaatjes van 2 mm te maken. Uiteraard is dit niet te boren, dus het was tijd om een andere oplossing te vinden. Uiteindelijk is het een kleine pons geworden:
Nu was het tijd om ze te buigen, ook hier maar een hulpstukje voor gemaakt voor in de pers:
Uiteindelijk is dit dan het resultaat:
Nu was het tijd om alles in elkaar te gaan zetten… Veren op de aspotten, de aspotten op de lagerblokken en vervolgens de lagerblokken in het frame schuiven. Het frame zou nu moeten rollen… Of toch niet
👿 Wat bleek? De veren bleken buiten de veerstroppen te staan… Tijd om het een en ander aan te gaan passen dus… Aspotten van achter affrezen… Nog niet genoeg opgeschoven… Vervolgens _proberen_ de lagerblokken af te frezen, dit ging alleen totaal niet goed, gevolg? Ik moest nieuwe lagerblokken maken
Goed.. Dat ook gedaan en dan is dit het resultaat:
Mooi! Het past!! Nu de ketting er omheen en dan kunnen we proberen of het een en ander rond wil draaien!
Ook dat bleek te werken, dus nog maar even een fototje gemaakt terwijl bijna alles wat ik nu af heb erop zit:
Wat er verder de laatste tijd gebeurd is:
– Begonnen met het maken van het voetrempadaal, daar heb ik een flens voor staan op de tekening, wie weet waar die komt? Aan de binnen of buitenkant van het frame…
– Achterbuffer versterkt
– Trekinrichting gemaakt
Morgen is er een rijdag bij Stormpolder, daar wil ik gaan proberen of die het ook doet op de baan (Als het droog is), daar zullen dan waarschijnlijk ook nog wel foto’s van volgen…
Ik hoor wel of er commentaar of vragen zijn
9 augustus 2008 om 17:54 #2475Klaas van Gemerden
DeelnemerIk zag je vandaag langs komen op de stormpolder maar had ff niet door dat je de admin van OS was… 😳 Je had problemen met je accu’s?
Gr. KvG
10 augustus 2008 om 11:43 #2476Anoniem
InactiefKlaas van Gemerden wrote:Ik zag je vandaag langs komen op de stormpolder maar had ff niet door dat je de admin van OS was…
😳 Je had problemen met je accu’s?
Gr. KvG
Geeft niet hoor, ik heb u ook niet herkend
Ik had idd wat problemen waarvan ik vermoed dat ze te maken hebben met de accu’s….
De motor is een motor die 8,3 ampere kan trekken, de accu heeft het volgende erop staan: “Initial current: Less then 4,5 ampere” lijkt dus dat de accu’s niet het vermogen kunnen leveren wat de motor nodig heeft.
Dit heeft tot gevolg dat de sik een redelijke snelheid krijgt zodra hij onbelast is (geen Admin erachter
) maar zodra het heuveltje op moet bijna stil staat, ook ontwikkeld ze maar zeer langzaam snelheid en is de topsnelheid ook niet zo hoog…Erg raar al met al, nog even het een en ander nodig om uit te zoeken.
10 augustus 2008 om 12:57 #2477Cor Stoom
DeelnemerHallo Admin, wat ziet het erg gaaf uit zeg, wat heb je dat mooi gemaakt.
Ik heb je hele serie bekeken omdat ik ook bezig ben met de bouw van de Sik, maar dan in 7 1/4 inch.
Maar nu die accu’s, zijn dat wel TRAKSIE accu’s ? want gewone accu’s zijn eigenlijk niet geschikt voor dit motortje.
Ik heb overigens dezelfde set.
mvg Cor.
10 augustus 2008 om 13:51 #2478Anoniem
InactiefCor Stoom wrote:Hallo Admin,
wat ziet het erg gaaf uit zeg, wat heb je dat mooi gemaakt.
Ik heb je hele serie bekeken omdat ik ook bezig ben met de bouw van de Sik, maar dan in 7 1/4 inch.
Maar nu die accu’s, zijn dat wel TRAKSIE accu’s ? want gewone accu’s zijn eigenlijk niet geschikt voor dit motortje.
Ik heb overigens dezelfde set.
mvg Cor.
Hoi Cor,
Nee zijn ‘gewone’ gel accu’s … nog het beste te vergelijken met een batterij geloof ik…
Net een test gedaan, de amperé meter erop en dan kijken wat de motor kan trekken bij maximaal vermogen en een belasting door middel van een sjorband 2x om de as geslagen en strak vastgehouden
Dit is max 4,5 amperé terwijl de motor 8,3 zou moeten trekken, dus het lijkt er idd op dat de accu’s te weinig vermogen kunnen leveren.
Ben nu op zoek naar wat goede accu’s, maar die zijn niet goedkoop voor zover ik nu kan zien
Voor de liefhebbers nog een filmpje van zaterdag (Gister):
10 augustus 2008 om 14:09 #2479Cor Stoom
DeelnemerHoi Admin, gaaf filmpje.
Nog ff over die accu’s. Als je de karakteristiek bekijkt van een “gewone” accu en een “traksie” accu, dan zie je dat na de “piek” een gewone accu als een raket instort. Een traksie accu loopt echter bijna horizontaal en zakt dan op het laatst plotseling in.
Het motortje wat jij gebruikt komt oorspronkelijk uit een “invalide” wagentje, zo’n driewielig ding (andere naam “scootmobiel”) en daar horen TRAKSIE accu’s bij. Koop er daar maar 2 van en je probleem is voorbij. Je zakgeld voor deze en de volgende maand ook, want die dingen zijn loei duur.
mvg
Cor.
10 augustus 2008 om 17:09 #2480Erik.B
DeelnemerHallo Admin! Je sik ziet er goed uit! Jammer van je accu’s. Probeer eens een afgedankte scootmobiel te vinden. Met wat geluk vind je nog bruikbare en werkende accu’s.
Of een alternatief bij conrad zoeken. hebben heel wat van electronica onderdelen en ook modelbouw.
Ik ben benieuwd wanneer het geslaagd is:) Ga je ook rijden in nienoord met kleintje stoom in oktober? Ik ben er wel met mijn Dacre.
Groeten
Erik
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.