De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › delrin / pom draaien
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 8 maanden geleden door
Erik.B.
- AuteurBerichten
- 7 oktober 2008 om 14:48 #630
Anonymous
DeelnemerHallo, Iemand een idee hoe je pom/delrin moet draaien ?
Heb al geprobeerd met hoge en lage toerental, fijne en grove voeding maar telkens heb ik een ruwe oppervlakte
Of is het mischien onmogelijk om dat glad te draaien ?
mvg guido
7 oktober 2008 om 16:28 #6147Rene Witteman
DeelnemerToerental ligt aan de diameter. Ik draai het zelf meestal rond de 1500 rpm.
Een fijne voeding en het belangrijkste een HSS beitel op de juiste wijze scherp geslepen.
Voor het recht afdraaien kun je het beste een HSS beitel slijpen in een ronde voorzijde.
Met andere woorden de beitel wordt zo geslepen dat je bij wijze van het insteken in het materiaal een half ronde groef krijgt.
HSS=Toolbit.
mvg Rene
7 oktober 2008 om 17:41 #6148ewapenaar
DeelnemerRene heeft helemaal gelijk, gebruik vooral een hss beitel met een grote neusradius. Voor beitelhoeken kan je het volgende aan houden:
http://www.kubra.nl/files/File/pdf/Fiche%20POM-C.pdfhttp://www.kubra.nl/files/File/pdf/Fiche%20POM-C.pdf” class=”bbcode_url”> 7 oktober 2008 om 20:45 #6149Han Smit
DeelnemerEn.. Vergeet niet te koelen met alcohol. Dit helpt mee voor een glad oppervlak.
Met vriendelijke groet,
Han
7 oktober 2008 om 21:03 #6150Erik.B
DeelnemerHallo guido Voor mijn studie moest ik een kunststof hamer maken. Hier voor gebruikten wij, zo als hier eerder genoemd is, HSS beitels. De kunststof delen van de hamer met zo’n 1800 toeren. Het kan volgens mij heel wat hebben. Ronde radius aan je beitel slijpen en met de langs voeding gaan draaien krijg je hem mooi glad. Koelen met alcohol kan, volgens mij ook met spiritus maar dat weet ik niet zeker. CNC machines koelen het kunststof werkstuk met gewoon koel melk.
Ik hoop dat het voldoende voor je is
Met vriendelijke groet
Erik Bos
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.