dieselmotor ontwerpen

De nieuwste berichten Forums Motoren Verbrandingsmotoren dieselmotor ontwerpen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #333
    jacarb
    Deelnemer

    hallo, mijn naam is Jacar, ik vroeg me af hoe moeilijk het is om een diesel motor te ontwerpen en daarna misschien te maken?

    ik ben een compleet leek maar het lijkt me leuk om het te proberen (het ontwerpen dan) en daarna kijken of jullie het wat vinden.

    alvast bedanken voor het lezen

    #3004
    willemvdm
    Deelnemer

    Hallo Jacard.

    Daar heb ik dus voor gestudeerd, maar dan voor grote en zeer grote dieselmotoren.

    Er zijn 2 soorten dieselmotoren:

    1) motoren zoals gebruikt in modelvliegtuigen, deze zijn rond 1 cc en hebben instelgbare compressie.

    Ze lopen op een ether mengsel.

    Grotere modelmotoren hebben een gloeiplug en zijn dus geen echte diesels (hebben lagere compressie).

    Deze lopen op een methanol mengsel.

    Deze kan je zelf maken, maar is moeilijker als een stoom machine.

    Er heeft een tekening met bouwbeschrijving gestaan in o.a. de modelbouwer.

    2) echte diesel motoren met dus een hoge druk diesel pomp (200 tot 1000 bar) en verstuivers.

    Deze delen hebben zeer nauwe toleranties.

    Door de hoge druk en temperatuur worden deze delen ook zwaar belast.

    Het probleem lijkt mij dan ook dat het zeer moeilijk is om een inspuitpomp en verstuiver als werkend model te maken, zeker niet iets voor een beginner!

    Ik ga zelf beginnen met een simpele stoom of stirling machine

    Groeten Willem

    #3005
    jacarb
    Deelnemer

    het probleem met die modelbouw motortjes is dat de brandstof lastig te maken is omdat de onderdelen vaak niet goed te verkrijgen zijn…en hoe groot kan je zo’n (model) dieselmotortje maken?

    en een gas of benzine motortje?

    #3006
    willemvdm
    Deelnemer

    Hallo Jacarb

    Ik weet niet echt wat de grenzen zijn.

    Ik heb vroeger ook aan modelvliegen gedaan.

    Diesel motoren met compressieschroef waren 0,6 tot 1,5 cc (lopen slecht stationair, in feite alleen op maximaal toerental.)

    deze motoren hebben vaak geen smoorklep

    Brandstof wordt kant en klaar geleverd door o.a. Cox (te koop bij de betere modelbouwzaken)

    Gloeiplug motoren lopen van 1,5 cc tot circa 15 cc.

    Deze lopen op Methanol met wat nitromethaan, nadeel is het hoge brandstof verbruik (en dure brandstof).

    Grote modellen hebben een 0,5 liter tank snel leeg.

    Viertak motoren zijn wat zuiniger.

    Brandstof is overal te koop.

    Ouderwets is Methanol/wonderolie (80/20)

    Modern is Methanol/Nitromethaan/synthetische olie

    De laatste geeft meer kracht maar is minder geschikt voor een zelfbouwmotor.

    De betere modelbouwzaken zoals Quartel hebben deze brandstof van hun “huismerk”

    Groetere modelen gebruiken vaak een motor die afgeleid is van een kettingzaagmotor.

    Dit zijn 2 takt mengsmering motoren die in alle posities goed lopen.

    Lopen op gewone bromfiets benzine (mengsmering)

    Ingewikkeld om zelf te maken is de ontsteking.

    Als je zelf een modelmotor wil maken is een tweetakt gloeiplugmotor het simpelste.

    Beste resultaten hebben ABC motoren, aluminium zuiger, bronzen zuigerveer en verchroomde cilinderbus.

    Als deze op temperatuur zijn (en de zuiger dus uitgezet is) hebben deze een goede compressie.

    Enn voordeel van methanol als brandstof is dat methanol veel warmte vraagt bij verdamping en de motor dus weinig koeling nodig heeft.

    Zelf maken moet je niet doen om geld te besparen.

    Een standaard motortje kost weinig meer dan de materialen en gereedschappen die je gebruikt bij zelfbouw.

    Je moet zelf bouwen dus doen voor de lol en om veel tijd aan te besteden.

    Groeten Willem

    #3007
    jacarb
    Deelnemer

    ik denk ook zeker niet dat het goedkoper zal zijn (waarschijnlijk zijn zelfbouw vaak slechter (denk ik dan)) maar het lijkt me geweldig om een zelf gewouwd motortje te zien lopen.

    heeft u misschien msn het is wel handig om is met iemand te praten die er wat van weet…

    en ik ga zoiezo een draaibank kopen (weet nog niet wanneer…) ,want ik doe zelf aan modelbouw en ik begin te merken hoe erg ik zo’n mis.

    zo’n gas motortje gebruikt toch vaak een piezo ontsteking?

    en weet u hoe ze bij een auto motortje zoveel rpm’s krijgen terwijl ze bij een vliegtuig hogre torque hebben?

    #3008
    willemvdm
    Deelnemer

    Hallo Jacarb

    Wat betreft toeren en koppel:

    Vermogen = toeren X koppel

    hoe groter de motor hoe meer koppel, maar hoe zwaarder de zuigers.

    Een kleine motor is lichter en heeft weinig koppel maar kan door de lichte zuiger veel toeren maken.

    Veel auto gloeiplug motoren zijn 3,5 cc en maken veel toeren (ca 20.000)

    Vliegtuig motoren zijn meestal 2,5 tot 15 cc.

    Hoe meer cc’s hoe zwaarder de zuiger en hoe lager de max rpm’s

    Een probleem bij een vliegtuigmotor is de snelheid van de propellor tippen

    deze mogen niet sneller gaan dan de geluidsnelheid.

    Bij een “echt” sportvliegtuig (Piper / Chesna) is dat ongeveer 2.400 rpm

    Als je dus een grote propellor op de juiste schaal hebt mag de motor dus b.v. maar 10.000 toeren maken.

    Dan moet je dus of een vertraging of een motor met meer cc’s gebruiken

    Ik hoop dat dit wat duidelijker is

    Groeten Willem

    #3009
    john
    Deelnemer

    Beste Jacarb,

    het is goed mogelijk een werkende diesel motor te bouwen maar maak deze dan niet te klein.

    er rijd in ons land een model trekker rond naar een model van rond 1890 – 1920 (Lanz geloof ik) met een werkende dieselmotor/

    Als ik het goed heb is Jan Kouwen de bouwer hier van.

    Houd dan wel rekening met een zuiger van circa 50 – 60mm.

    voorts zal je inderdaad ook een inspuitpomp en een verstuiver moeten maken.

    wie weet heeft iemand op dit forum meer ervaring.

    #3010
    ben-train
    Deelnemer

    beste modelbouwer,

    Ik heb ook overwogen om een dieselmotor te gaan bouwen, maar een conventionele dieselmotor is in model bijna niet te doen.

    Als je toch een dieselmotor wilt maken, sla er eerst eens wat boeken op na, en zoek daarbij naar gloeikop diesel of middeldruk dieselmotoren.

    Daar heb je geen hoge druk inspuitventiel bij nodig. Nadeel is dat de motor wat meer zal roken.

    Ben Löring

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven