Digitale Aflezing Freesbank BF16-Vario

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Digitale Aflezing Freesbank BF16-Vario

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Auteur

Hallo Iedereen,

Voor een tijd geleden heeft m’n vader een BF16-vario freesbank gekocht, en we hebben er beide al een hoop plezier van mogen hebben.

Toch wil ik nu iets extra’s toevoegen, we hebben inmiddels een goede machineklem, een verdeeltafel en een drieklauw voor op de verdeeltafel.

Allemaal erg mooi, wordt ook veel gebruikt voor mijn eigen project, de E-loc NS 1201 in spoor 1.

Ik ben op zoek naar een oplossing om de x,y, en Z as digitaal afleesbaar te maken, heb al veel gehoord over het ombouwen van een paar digitale schuifmaten, heeft iemand hier aanweizingen of tekeningen over?

Met vriendelijke groet:

Vincent de Vries

NS 1201

Beunhaas102
    Deelnemer

Het is vrij simpel, je haalt de meetbekken eraf en de dieptemeetpin, maakt een setje beugeltjes aan de uiteinden van je schuifmaat, die monteer je aan je kruistafel, vervolgens zet je het uitleeskastje vast aan de machinevoet (of kolom afhankelijk van de as). En hij geeft de verplaatsing van je slede weer.

Nou bestaan er ook al kant en klare opbouwschuifmaten (dus met montagebeugeltjes, zonder meetbekken), en die zijn ook verkrijgaar in langere afmetingen. Deze zijn over het algemeen wel duurder, maar voor een BF16 ga je er waarschijnlijk in ieder geval al 1 nodig hebben, want de Z-as valt buiten het bereik van een normale schuifmaat. Als ik me niet vergis heeft een standaard 6″/153mm schuifmaat zonder meetbekken een meetbereik rond de 180mm, en dat is geloof ik ook de X-slag van een BF16, dus daar kan je waarschijnlijk net uit met een gewone schuifmaat.

De opbouwlinialen zijn trouwens ook te verkrijgen met meer opties als een normale schuifmaat, je kan waardes programmeren, en gedraaide displays (voor rechte uitlezing op de Z-as).

http://www.hogetex.com/catalog/product_info.php?cPath=5_96_196&products_id=1835

Mark2007
    Deelnemer

zoiets bijvoorbeeld

http://www.youtube.com/watch?v=WSYqELuGZLo

dat was een 10 euro schuifmaat van de gamma, zoiets kun je ook toepassen op freesbanken zolang je niet verder hoeft als 180mm, wil je meer dan wordt het duur.

Mark

fmf.vansteene
    Deelnemer

Werkspoormonster,

Al nieuws? Ik heb eens verder zitten denken op het voorbeeld wat Mark2007 aangedragen heeft. Het voorbeeld met de digitale schuifmaat.

Ik kan me zo voorstellen dat de begrenzing in het bereik van deze schuifmaat bepaald wordt door de lengte van de liniaal van de schuifmaat.

Bij mijn schuifmaat is de liniaal echter gewoon een goed vlak geslepen latje met daarop een schaalverdeling in mm en inches.

Echter, deze schaalverdeling heb je niet nodig. In de meetunit zelf zit bij mij gewoon een klein opnamewieltje en daarmee meet hij de verplaatsing. Je kunt dus in plaats van de liniaal van de schuifmaat zelf ook ergens een mooie vlakke staaf vandaan halen met de afmetingen van de schuifmaat liniaal maar dan van de lengte van je kruistafel. Als je dan de meetunit zelf op deze geslepen lat schuift dan zal de meetunit ook daar de verplaatsing meten en heb je het gehele bereik van je kruistafel in plaats van de beperkte 180mm.

Het proberen waard.

Met groet,

Frank van Steene

trix
    Deelnemer

slim gedacht, kan niet anders zeggen.

maar ik zou eerst proberen doormiddel van hand matig het wieltje te verdraaien of hij verder telt dan 180 mm. mischien is hij wel softwarematig begrenst. ik weet het niet, maar zou heel goed kunnen.

b.v. om creatieve geesten als jou een hak te zetten, want ze verkopen natuurlijk ook graag de grotere schuifmaten.

wijns
    Deelnemer

Hoi Frank

Met een geslepen lat zal het niet lukken. De strip die op de schuifmaat is gekleeft bevat de info om de verplaatsing digitaal op te meten.

Groeten Dirk

Beunhaas102
    Deelnemer

trix wrote:

slim gedacht, kan niet anders zeggen.

maar ik zou eerst proberen doormiddel van hand matig het wieltje te verdraaien of hij verder telt dan 180 mm. mischien is hij wel softwarematig begrenst. ik weet het niet, maar zou heel goed kunnen.

b.v. om creatieve geesten als jou een hak te zetten, want ze verkopen natuurlijk ook graag de grotere schuifmaten.

Verplaats een el cheapo schuifmaat maar eens heel snel, dan kan die het meestal niet bijhouden, dan gaat de schuifmaat zelf al op de bek en kan je astronomisch hoge getallen halen uit een 153mm schuifmaat (300+). Verwacht hier dus geen problemen mee.

Mark2007
    Deelnemer

Met snelle verplaatsing heb ik nog geen problemen gehad, wel met slijpsel, dan wilt hij wel eens vreemd doen, even schoonmaken en klaar.

Mark

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven