Digitale uitlezing Draaibank

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Digitale uitlezing Draaibank

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    DS
    Deelnemer

Ik ben al enige tijd in het bezit van een Emco Maximat 11 draaibank. Deze draaibank wil ik graag uitbreiden met digitale uitlezing. Mijn vraag is, is dit zinvol en wat is verstandig 3 assen of is twee assen genoeg? Wie weet een betaalbaar syseem te koop is het systeen dat Buitelaar aanbied aan te raden? Ik heb weinig ervaring in het draaien en vraag me af of het plaatsen en inregelen van zo,n systeem gemakkelijk is?

B.v.b. dank voor uw reactie.

Groeten,

Dirk.

Ed
    Deelnemer

Als je hier aan begint, doe het dan goed.

Op de Maximat S11 en de FB2 heb ik Newall gemonteerd. Op de freesbank en draaibank een 3 assige uitlezing C80. Op de draaibank heb ik echter maar 2 linialen gemonteerd, op de Z as Microsyn 10 en de X as Microsyn 5. De Z1 gebruik men maar zelden. De freesmachine is geheel met Microsyn 10 uitgerust.

Als je het gewent bent, wil je niet meer zonder werken.

Mvg.

Ed

Beunhaas102
    Deelnemer

2 assen is voldoende, de beitelslede gebruik je bij voorkeur niet (om uitlijnfouten te voorkomen), en als je hem gebruikt dan vaak alleen om te voeden (positioneren doe je dan ook met de andere sledes). Daarbij is er vaak weinig ruimte voor de beitelselde.

Ik zou dus alleen langs- en dwasslede doen. Of het nut heeft? Als je het kan betalen is het een verademing om mee te werken.

Leveycke
    Deelnemer

Onlangs heb ik voor de freesbank een SINO set bij Buitelaar gekocht bestaande uit een uitleeskast met drie linialen. Het werkt subliem. De uitleeskast is geschikt voor tal van machines waaronder slijp-, frees-, en draaibank. Inderdaad heb je bij een draaibank in principe aan twee linialen genoeg, maar volgens mij heeft het voordelen om voor die bij Buitelaar 50 euro extra zo-ie-zo voor een uitleeskast voor drie linialen te kiezen zelfs al zou je er nu nog maar twee voor langs en dwars gaan gebruiken. Je kunt dan later altijd nog een liniaal bijkopen zonder dan ook meteen een andere uitleeskast nodig te hebben. Persoonlijk zou ik meteen voor drie linialen gaan.

Als je die op draaibank instelt, dan kunnen de Y en Z linialen geïntegreerd worden. Op het ene display zie je dan de Y waarde alleen, en op het andere Y en Z bij elkaar opgeteld. Zou je dus b.v. de Y liniaal op het langssupport monteren en de Z liniaal op het losse support, dan kun je op het Y+Z display precies je totale langsverplaatsing van de beitel zien. Dat laatste werkt natuurlijk alleen goed als het losse support exact op 0 graden staat zoals Beunhaas102 al opmerkte.

Die elektronische linialen zijn wel heel gevaarlijk! Want je wilt na heel korte tijd niet meer zonder, dus wees gewaarschuwd :D

Beunhaas102
    Deelnemer

Ik zou inderdaad ook wel voor een uitleeskast voor 3 linealen gaan, al is het maar zodat je hem evt. ooit ook nog voor een freesbank kan gebruiken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven