draad kammetje

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #1627
    Jaak V
    Deelnemer

    hallo ,

    Ik moet een moer maken , en om de maat (spoed)te bepalen heb ik een draadkammetje gebruikt op de bout. Nu lees ik af 18 G 5/16 .Dus draaibank instellen op 18 gangen lijkt me logisch,,maar voor wat staat die 5/16 ? Met de diameter kan het niets te maken hebben ? Enkel met de spoed ? Want het staat vermeld op het draadkammetje ? Of heb ik het helemaal fout ?

    dank bij voorbaat voor antwoord,

    groeten

    Jaak

    #10950
    Snipper
    Deelnemer

    Jaak.

    De standaard schroefdraad,

    BSW 5/16 en UNC 5/16,

    BSW is de engelse draad en UNC is de amerikaanse

    Hebben beide 18 gangen per inch dus zal het hier naar verwijzen.

    En ja 5/16 zegt iets over de buitendiameter v/d draad , in dit geval 5/16 van een inch.

    Overigens staat er bij meer kammetjes een maat vermeld.

    En er zijn nog talloze andere maten met dezelfde spoed dus voor mij heeft het geen enkel nut omdat de spoed in combinatie met de buitendiameter de uiteindelijke maat bepaalt.

    #10951
    Ziggy
    Deelnemer

    Hallo Jaak,

    Er is nog een verschril tussen de schroefdraden: BSW heeft een tophoek van 55 graden, BSW fijn heeft een tophoek van 47,5 graden en UNC heeft een tophoek van 60 graden. Terwijl de buiten diameter hetzelfde is. Met het aantal gangen zal het wel passen, maar snel ruimte geven als het niet de juiste tophoek heeft.

    Groetjes

    Ziggy

    #10952
    Snipper
    Deelnemer

    Ziggy,

    Helaas heb je geen gelijk.

    BSW en BSF hebben beide een tophoek van 55 graden.

    BA (Britisch Associacion) heeft een tophoek van 47.5 graad en een metrische buitendiameter met metrische spoed , de spoed zit tussen alle metrische standaard spoed in en ook tussen alle standaard gangen per inch het is een zeer vreemde schroefdraad.

    Even googelen en je weet het.

    #10953
    Ziggy
    Deelnemer

    Snipper,

    ik wil alleen aan geven, dat er verschillen zijn, en het erg lastig kan zijn uitgaande van de buiten diameter van de schroefdraad, en de spoed, te bepalen om welke het gaat.

    Groetjes

    Ziggy

    #10954
    Snipper
    Deelnemer

    Jaak,

    Ik heb het even nagekeken in mijn schroefdraad totaaloverzicht en kan je vertellen dat de vermelde maten op de kammetjes betrekking hebben op de standaard schroefdraad van BSW en UNC maten.

    Ziggy,

    Het is inderdaad voor veel mensen moeilijk om een schroefdraad te determineren. en mijn opmerking is zeken niet vervelend bedoeld.

    Toch is het met een schuifmaat en een draadkammenset altijd goed te doen.

    1: Kijk of de draad taps is of parallel.

    2: Meet de buitendiameter (Die is in de praktijk altijd iets kleiner dan de nominale diameter)

    3: Zoek in tabellenoverzichten naar de eerstvolgende nominale buitendiameter die daar net boven komt.

    4: Meet de spoed of gangen en je komt eigenlijk altijd maar op EEN schroefdraad uit.

    Ikzelf heb een bonte verzameling van alle schroefdraden die ooit bestaan hebben dus kom ik wel een dubbele tegen.

    Die vallen dan bijvoorbeeld in een andere normentabel of het is BSC of CEI rijwieldraad die soms overeenkomen met andere draadsoorten.

    Groet Snipper

    PS ; Je mag altijd vragen stellen als je iets wilt weten

    #10955
    Gep Engler
    Deelnemer

    Hier vind je een enorme vracht aan informatie m.b.t. zowat alle (on)denkbare soorten schroefdraad (naar keuze in het Engels of Duits):

    http://www.gewinde-normen.de/en/index.html” class=”bbcode_url”>http://www.gewinde-normen.de/en/index.html

    M.v.g.

    Gep

    #10956
    Snipper
    Deelnemer

    Gep,

    Dat is inderdaad een site met veel draadsoorten.

    Die zitten dus ook allemaal al in mijn verzameling.

    Heb ook de complete NEN bundel waar ook verschrikkelijk veel informatie in staat.

    Goed tip trouwens !!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven