De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › draad snijden
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 11 maanden geleden door
Beunhaas102.
- AuteurBerichten
- 29 juni 2008 om 13:34 #586
marc55
Deelnemerik heb het draaien al wat in de hand nu draad snijden, vraagje,bij het snijden ophet einde laat je dan de beitel in de snede staan en draai je achteruit of de beitel er uit en terug?
de specialisten zullen hier wel weg mee weten.
29 juni 2008 om 13:48 #5696Beunhaas102
DeelnemerIk heb even een bericht gequote waar je misschien wat aan hebt. Werk je met de 2-1 methode da moet je inderdaad na het snijden de beitel vrij zetten van het werkstuk en terug laten lopen. Werk je met het schuinstellen van de beitelslede dan moet je deze vrij zetten van het werkstuk en terug laten lopen. Beunhaas102 wrote:Eerst ff de 4 belangrijkste punten (die direct bij me te binnen schoten) op een rijtje:
Het is bij machinaal schroefdraadsnijden zowieso belangrijk dat je ALTIJD (wanneer je zowel in en uitwendig op elkaar passende onderdelen wilt maken) begint met het uitwendige omdat je hier goed zicht hebt en nog goed kan controleren, vervolgens maak je de binnendraad tiende voor tiende mm pas op de buitendraad.
Verder is het zeer belangrijk dat wanneer je geen motorrem hebt (zal bij praktisch alle hobby banken het geval zijn) je een zeer lag toerental aanhoud en een ruime uitloop steekt.
Zorg dat je altijd de juiste beitel gebruikt, de vrijloop van de beitel verschild per spoed (er zijn wel wisselplaten/beitels waarmee je meerdere spoeden kan draaien maar ook dat is beperkt).
Als je uitwendige schroefdraad bijv. M30 wil draaien, moet je het te snijden deel draaien tot 30 (of 0,05mm kleiner, niet groter!). Ga je inwendig draaien bijv. M30x2 dan draai je het gat tot de schroefdraadmaat + de spoed (in het geval van de M30x2 is dit dus 34 of 0,05mm groter)
In principe zijn er 3 verschillende schroefdraadsteekmethodes waarvan de enige interresante voor modelbouwers de zogenaamde 2-1 methode is, deze zal ik in het kort uitleggen.
Houd er rekening mee dat schroefdraad steken (en veelal ook het vrijloopstukje) zware bewerkingen zijn, deze kan je dan ook het beste als laatste doen. Steek eerst mits nodig een vrijloop voor de schroefdraad. Maak vervolgens een afschuining/draadinloop. Pak dan de schroefdraadbeitel (let er op dat deze de juiste spoed/vrijloop heeft) en plaats deze nauwkeurig op centerhoogte (anders krijg je een slecht schroefdraadprofiel).
Stel vervolgens de machine met de tandwielen dan wel hendels in op de gewenste spoed, zet de langsslede in de schroefdraadvoeding, draai vervolgens handmatig de klauwplaat een maal rond en meet doormiddel van bijv. meetklok op het bed de verplaatsing van de langslede (draai eerst de speling uit de schroefdraad).
Wanneer de spoed klopt kan je vervolgens de beitel afstellen op het werkstuk (noniussen, digitale uitlezing). Draai vervolgens de dwarsslede 0,2mm (in dia) naar voren en de beitelslede een 0,1mm naar links. Zet de machine aan en activeer de voeding voor de langsslede. Draadsnijden is een stekende bewerking, houd dus rekening met snijolie/koeling. Wanneer de langsslede bijna aan het einde is jezelf voorbereiden om de machine uit te schakelen. Doe dit zeer tijdig, als je een spoed hebt van 2 verplaatst de langsslede iedere rotatie van de klauwplaat nadat jij de machine uit hebt gezet alsnog 2mm (beste is om van te voren te kijken hoe ver de machine ‘uitrolt’ bij ingestelde spoed)!!!! Schakel ALTIJD de machine uit ipv. het uit de voeding halen van de langsslede.
Wanneer de eerste snede goed verlopen is kan je de dwarsslede weg draaien van het werkstuk en vervolgens door de machine andersom te laten draaien de slede terug laten komen naar het beginpunt. Draai nu vervolgens de dwarsslede (in dia) weer 0,2mm verder richting het werkstuk als bij de eerste snede, verplaats ook de beitelslede weer 0,1mm naar links. Schakel de draaimachine aan en doe verder exact hetzelfde als bij de eerste snede. Blijf de dwarsslede 0,2mm verplaatsen en de beitelsslede 0,1mm totdat je de gewenste diameter hebt bereikt (deze staat aangegeven in tabellen die ik binnenkort even zal posten). Mocht je in het rijkelijke bezit zijn van een flankenschroefmaat kan je tussentijds nog controleren, anders zul je het moeten doen met de nauwkeurigheid van je eigen instelling/nonius van de draaibank.
Draai (evt.) vervolgens de binnen schroefmaat, als de schroefmaat goed vorm begint te nemen na iedere snede controleren (evt. op het laatst 0,1 dwarsslede verplaatsing om 0,05mm beitelslede verplaatsing toepassen) om grote spelingen te voorkomen.
Als er iemand wat te vragen heeft hoor ik het wel
Ter aanvulling, een frequentieregelaar kan je ook instellen als motorrem.
P.S. de zoekfunctie had je meerdere topics opgeleverd
😉 29 juni 2008 om 16:06 #5697marc55
Deelnemerthanks voor de uitleg daar ben ik al een eind verder mee,en nu maar wat gaan oefenen (ik moet nog veel kapotdraaien) 30 juni 2008 om 16:13 #5698Beunhaas102
DeelnemerMocht je geen tabellenboek hebben, staan hier op het forum. Mocht je die nodig hebben moet je zelf de zoekfunctie maar ff proberen op ‘draadsnijden’ 😉 1 juli 2008 om 18:57 #5699Roy Wilms
DeelnemerEr staat wel een fout in die tekst. Als je inwendig M30x2 wilt maken, moet je niet eerst uitdraaien naar 34. Anders maak je lucht-draad! Ik denk dat het een telfoutje is, en dat het 26mm moet zijn. Roy
1 juli 2008 om 19:57 #5700Beunhaas102
DeelnemerDe eerste die het in 2 jaar tijd ziet, scherp opgemerkt Roy! 2 juli 2008 om 08:21 #5701Mark2007
Deelnemermzzzzzzzzz 6 juli 2008 om 14:06 #5702Han Smit
DeelnemerOok 26 mm is niet goed. Houd het maar op 28 mm. Deze vuistregel is leidend voor inwendig draad. Trek de spoed van de diameter af. In dit geval 30-2= 28mm
Dit geld voor alle schroefdraden. Leg voor de aardigheid de officiele tabellen er maar naast.
Succes
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.